Yetenek Havuzu

Yetenek Havuzu

Muhterem Dostlar; iyi eğitilmiş ve yetiştirilmiş kaliteli insanlar olmadan insanın ve toplumun mutluğundan vatanın ve milletin kalkınmasından, bekâsından söz edilemez. Ne aileler, ne toplumlar, ne insanlık refah ve huzur bulamaz. Kötü karakterli ve cahil insanlar zehirli gıdaya benzer. Tüm toplumu zehirleyip öldürebilir. Cahil ve ahlâksız insanlardan tüm insanlık zarar görür. Çünkü insanlık bir ailedir. İnsanlık ailesinin her ferdi cehaletten ve tüm kötülüklerden korunmalıdır.

Bugün dünyamızın birçok bölgesinde özellikle Müslüman coğrafyasında kan, gözyaşı terör ve yoksulluk var. Dünyayı yöneten sömürücü emperyalist güçlerin gizli ve kalleşçe kurdukları terör örgütleri sürekli katliam yapıyor. Öldürdükçe öldürüyor, kana doymuyorlar.

O zamsan bütün gayret ve çabalar iyi insan yetiştirmeye yönelik olmalıdır. Bütün insanlığın mutluluğu iyi bir eğitimden geçmiş, kaliteli, ahlâklı, iyi insanlara bağlıdır. 

Dünya devletler tarihine bakacak olursak; iyi yetişmiş, ahlâklı yöneticiler devletin başına geçince devlet yükselmiş ve şahlanmış, kötü yöneticiler başa geçince devlet çökmeye başlamış ve yıkılmıştır.

Şirketler de böyledir. Dünyanın en büyük holdinginin başına bile iyi yetişmemiş, kariyer sahibi olmayan, zekâ seviyesi düşük birisi geçerse bu holding kısa sürede gerileyip batmaya başlar.

Hepimiz aynı gemide yaşıyoruz. Geminin dümenine bilgisiz, yeteneksiz, donanımsız, kariyersiz ve kötü bir kaptan geçerse kısa sürede gemi su alır ve batmaya başlar. Geminin tüm yolcuları gibi; kaptanlığı hile, entrika ve kalleşlikle ele geçirenler de denizin dibini boylar. Herkes son derece dikkatli olmalı; dinimize, vatanımıza ve milletimize sahip çıkmalıyız. Yüksek zekâlı kişilerin önünü açmalı onlara takoz olmamalıyız.

Ülkenin en zeki ve yetenekli çocukları bir “Yetenek Havuzu”nda toplanmalı ve onlara en iyi eğitim verilmelidir. Böylece ülkemizi gelecekte o bilgili, yetenekli ve donanımlı kişilere emanet etmeliyiz.

Nasıl ki marketten mağazadan bir şey alacağımız zaman en iyisini almaya çalışıyoruz. Ülkemizi emanet edeceğimiz kişilerin de en iyisini bulmaya; onlara en iyi eğitimi vermeye mecburuz. Yoksa gerilemeye, yok olmaya, tarih sahnesinden silinmeye mahkûm oluruz. Unutulmamalıdır ki tarihin çöplüğü yok olan milletlerle doludur.

Yetenek Havuzu Olmadan Olmaz

Milyonlarca dolar harcanarak, yerin yüzlerce metre altında; gezegenlerde, yıldızlarda maden aranıyor. Ama madenlerden milyarlarca kat değerli olan, bulması bedava olan; “yetenek havuzu” için kayda değer bir araştırma ve çalışma yok.

Yetenek Havuzu nedir?

Bir ülkedeki üstün zekâlıların, çok üstün zekâlıların ve dâhilerin bir araya toplamasına “Yetenek Havuzu” denir. Başka bir deyişle zekâ seviyeleri dâhiye yakın kişilerin “IQ’ları 125 ve daha yukarı kişiler” bir araya toplanmasına “Yetenek Havuzu” denir. 

IQ Puanı

Zekâ Seviyesi

0-25 arası

Ağır gerilik (idio)

26-50 arası

Orta gerilik (embesil)

51-75 arası

Hafif gerilik (debil)

76-90 arası

Sınır zekâ

91-110 arası

Normal zekâ

111-125 arası

İleri zekâ

126-140 arası

Üstün zekâ

141-155 arası

Çok üstün zekâ

156 ve üzeri

Deha

Devlet Yetkililerine Önerimiz

Ülke nüfusunun bütün çocuklarının sağlığı için nasıl ki her çocuğa ücretsiz birkaç aşı yapılıyor. Her çocuğun IQ’ları da ölçülsün!  Yetenekli çocuklar tespit edilerek için özel öğretmenler ve Enderun tipi okullar açılsın. Maddi ve manevi özel bir eğitime tabi tutularak yetiştirilsin.

Zekânın Tanımı

Zekâ, zihnin muhakeme, planlama, problem çözme, soyut düşünme, karmaşık fikirleri idrak edebilme ve bilincine varabilme, dili kullanma ve öğrenme kapasiteleri gibi birçok zihinsel yeteneği kapsayan bir nitelik olarak tanımlanabilir.

Psikolog Terman’a göre, zekâ “Mücerret (soyut) düşünme yeteneği”dir. Davis, zekâyı, “Edinilen bilgilerden faydalanarak meseleleri halletme kabiliyeti” olarak açıklar. Stern ise, “Yeni karşılaşılan hallerin gereklerini, düşünme yeteneğinden faydalanarak karşılayabilme, yeni hayat şartlarına uyabilme gücü” olarak görür. Bergson’un klâsik tarifine göre zekâ, “Evvelce elde edilmiş tecrübe ve bilgilerden istifade ederek bugünkü hayat meselelerini çözmek ve hayat şartlarına uymak kabiliyeti”dir. Hinsie ise zekâyı, üç ana gruba ayırarak tarif etmektedir.

Zekâ, kişinin sahip olduğu bilgi birikimi veya uzmanlığı ile ilgili değildir; bilakis kişinin bilgiyi ve uzmanlığı ne kadar hızlı alabildiği ve aynı zamanda uzmanlık alanı olmayan görevleri ne kadar iyi yapabildiği ile ilgilidir.

İnsanın fiziksel ölçüleri boy, kilo; objektif olarak ölçülebilir. Ama zekâ açıkça tanımlanmaz ve kolayca ölçülmez. Üstelik insanda çoklu zekâ vardır. Bir kişide sayısal zekâ az olabilir ama sözel zekâsı veya müzik zekâsı güçlü olabilir.

Her zeki kimseyi akıllı sanmak doğru değildir. Zeki bir kimse, büyük bir kumandan olabilir. Akıllı kimselerden öğrendiği usulleri, yeni harp vaziyetlerine uydurarak, kıtaları fethedebilir. Fakat aklı az ise, bir hata ile başarıları felâkete döner.

Çoklu Zekâ

Sözel - Dilsel Zekâ, Görsel - Mekansal Zekâ, Bedensel - Kinestetik Zekâ, Mantıksal - Matematiksel Zekâ, Sosyal Zekâ, Kişisel - İçsel Zekâ, Doğa Zekâsı, Müziksel - Ritmik Zekâ, Okuma Zekâsı, bu zekâ çeşitlerinin yanı sıra, Gardner Ahlâk zekâsı'nın da 10. boyut olmaya değer olduğunu belirtmektedir.

Gardner’a göre zekâ, bir ya da daha fazla kültürde değeri olan bir ürüne şekil verme yeteneğidir. Bu bağlamda Gardner’a göre 8 zekâ alanı vardır.

İnsanlar çok farklı zekâ alanlarına sahiptir. Ancak zekâ tektir. Herkesin kendine özgü bir zekâ profili vardır. Zekâların her biri farklı gelişime sahiptir. Bütün zekâ alanları dinamiktir. Bir problem çözerken sadece bir zekâ alanından yararlanmayız. Etkinlikler tüm zekâ türlerini arttıracak şekilde olmalıdır.

Bir zekâ alanı kullanılırken diğer alanlardan faydalanılır. Kişisel altyapı, kültür, kalıtım ve inançlar zekâ alanlarını etkiler. Zekâ öğrenilebilir ve öğretilebilir

Zekânın ölçülmesi

Zekâ birtakım testler aracılığıyla ölçülebilir. Bu gayeyle birçok test geliştirilmiştir.

Tarihte bilinen ilk zekâ test Osmanlı Devleti’nde uygulanmıştır.

Hristiyan halktan üstün zekâ ve yeteneklere sahip çocuklar devşirme usulü ile acemi oğlanlar ocağına alınıyor buradan da en yeteneklileri seçilerek Enderun mektebine yerleştiriliyorlardı. Enderun devlet adamı yetiştirme amacıyla kurulmuş bir saray okuludur.

 

IQ, Nedir? Nasıl Hesaplanır?

IQ, en geniş manasıyla bir genel zihin gücü, bir zekâ ölçümüdür...

IQ, bireylerin zekâ testinde sağladığı zekâ yaşını, kronolojik (zamansal) yaşına bölüp, çıkan sonucu 100 (yüz) ile çarparak elde edilen bir zekâ gelişim düzeyidir.

Bir nüfusun farklı insanları arasında zekâ farklılıkları vardır. IQ, bir kişinin diğer insanlara kıyasla ne kadar zeki olduğunu ifade eder.

Zekânın bilişsel becerilerle ilgili olmadığı konusunda birçok iddia vardır ve IQ testlerinin Zekâyı ölçmediği konusunda da birçok eleştiriler yapılmaktadır.

IQ testinin bir adayın gelecekteki iş hayatında kusursuz bir başarı göstergesi olmadığı ve iş hayatında başarının daha birçok faktörle ilgili olduğu bir gerçek olmasına rağmen IQ yine de hesaba katılmalıdır.

IQ ile hayatta başarılı olma arasında da güçlü bir bağ vardır. Bir nüfusun zekâsının da o ulusun zenginliği kalkınmışlığı ile ilişkisi vardır.

Objektif uygulanan IQ testleri sosyal, ekonomik, etnik ve ırksal gruplara karşı hiçbir zaman önyargılı değildir.

Zekânın Gelişimini Etkileyen Faktörler

Kalıtım, Biyolojik nitelikler, Doğum öncesi ve doğuma kadar geçirilen safhalar sırasındaki çevre, Beslenme, Kişisel Geçmiş, Yetişme sürecinde model alınan kişinin özellikleri, Fiziksel, sosyal ve kültürel çevre, Kaynaklara ulaşma şansı, kişiyi etkileyen, ölüme kadar uzanan dış çevre… Zekâya etki eden çevresel etkenler zekâyı ya geliştirir ya köreltir.

Zekâ, kişinin sahip olduğu bilgi birikimi veya uzmanlığı ile ilgili değildir; bilakis kişinin bilgiyi ve uzmanlığı ne kadar hızlı alabildiği ve aynı zamanda uzmanlık alanı olmayan görevleri ne kadar iyi yapabildiği ile ilgilidir.

Çocuğun gelişimi için en önemli yıllar okul öncesi yıllarıdır ve bu yıllar çocuğunuzun “kişilik ve zekâ gelişiminin” temelini oluşturduğu yıllardır.

İnsandan insana farklılık gösteren, genel bir bilişsel beceri vardır. Tüm standart akademik uygunluk testleri bu bilişsel becerileri bir dereceye kadar ölçmektedir, ama IQ testleri, açıkça bu amaç için tasarlanmıştır ve doğruya yakın bir şekilde ölçmektedir.

            Muhterem dostlar Allah’ü Teâlâ memleketimizin başına iyi eğitilmiş, yüksek karakterli, yüksek yetenekli kişilerin gelmesine yardımcı olsun! Allah’ü Teâlâ hepimizi bu tür kişilerle karşılaştırsın! (Âmin!) Hoşça kalın, dostça kalın! Allah’ü Teâlâ’ya emanet olun efendim!

(Bu yazıda alıntılar vardır.)

“Bu eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur.”

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Esmaül Hüsna (Arapça- Türkçe) دُعٰٓاءُ اَسْمٰٓاءُ الْحُسْنٰى

Şifa Salavâtı (Salavâtı Tıbbil Kulubi/Salâvatı Tıbbiye)

Güzel Ahlakla ilgili 40 Hadis