Yetenek Havuzu
Muhterem Dostlar; iyi eğitilmiş ve
yetiştirilmiş kaliteli insanlar olmadan insanın ve toplumun mutluğundan vatanın
ve milletin kalkınmasından, bekâsından söz edilemez. Ne aileler, ne toplumlar,
ne insanlık refah ve huzur bulamaz. Kötü karakterli ve cahil insanlar zehirli
gıdaya benzer. Tüm toplumu zehirleyip öldürebilir. Cahil ve ahlâksız
insanlardan tüm insanlık zarar görür. Çünkü insanlık bir ailedir. İnsanlık
ailesinin her ferdi cehaletten ve tüm kötülüklerden korunmalıdır.
Bugün dünyamızın birçok bölgesinde
özellikle Müslüman coğrafyasında kan, gözyaşı terör ve yoksulluk var. Dünyayı
yöneten sömürücü emperyalist güçlerin gizli ve kalleşçe kurdukları terör
örgütleri sürekli katliam yapıyor. Öldürdükçe öldürüyor, kana doymuyorlar.
O zamsan bütün gayret ve çabalar iyi
insan yetiştirmeye yönelik olmalıdır. Bütün insanlığın mutluluğu iyi bir
eğitimden geçmiş, kaliteli, ahlâklı, iyi insanlara bağlıdır.
Dünya devletler tarihine bakacak
olursak; iyi yetişmiş, ahlâklı yöneticiler devletin başına geçince devlet yükselmiş
ve şahlanmış, kötü yöneticiler başa geçince devlet çökmeye başlamış ve
yıkılmıştır.
Şirketler de böyledir. Dünyanın en büyük
holdinginin başına bile iyi yetişmemiş, kariyer sahibi olmayan, zekâ seviyesi
düşük birisi geçerse bu holding kısa sürede gerileyip batmaya başlar.
Hepimiz aynı gemide yaşıyoruz. Geminin
dümenine bilgisiz, yeteneksiz, donanımsız, kariyersiz ve kötü bir kaptan
geçerse kısa sürede gemi su alır ve batmaya başlar. Geminin tüm yolcuları gibi;
kaptanlığı hile, entrika ve kalleşlikle ele geçirenler de denizin dibini
boylar. Herkes son derece dikkatli olmalı; dinimize, vatanımıza ve milletimize
sahip çıkmalıyız. Yüksek zekâlı kişilerin önünü açmalı onlara takoz
olmamalıyız.
Ülkenin en zeki ve yetenekli çocukları
bir “Yetenek Havuzu”nda toplanmalı ve onlara en iyi eğitim verilmelidir.
Böylece ülkemizi gelecekte o bilgili, yetenekli ve donanımlı kişilere emanet
etmeliyiz.
Nasıl ki marketten mağazadan bir şey
alacağımız zaman en iyisini almaya çalışıyoruz. Ülkemizi emanet edeceğimiz
kişilerin de en iyisini bulmaya; onlara en iyi eğitimi vermeye mecburuz. Yoksa
gerilemeye, yok olmaya, tarih sahnesinden silinmeye mahkûm oluruz.
Unutulmamalıdır ki tarihin çöplüğü yok olan milletlerle doludur.
Yetenek Havuzu Olmadan Olmaz
Milyonlarca dolar harcanarak, yerin
yüzlerce metre altında; gezegenlerde, yıldızlarda maden aranıyor. Ama
madenlerden milyarlarca kat değerli olan, bulması bedava olan; “yetenek
havuzu” için kayda değer bir araştırma ve çalışma yok.
Yetenek Havuzu nedir?
Bir ülkedeki üstün zekâlıların, çok üstün zekâlıların ve dâhilerin bir araya toplamasına “Yetenek Havuzu” denir. Başka bir deyişle zekâ seviyeleri dâhiye yakın kişilerin “IQ’ları 125 ve daha yukarı kişiler” bir araya toplanmasına “Yetenek Havuzu” denir.
IQ Puanı |
Zekâ Seviyesi |
0-25 arası |
Ağır gerilik (idio) |
26-50 arası |
Orta gerilik (embesil) |
51-75 arası |
Hafif gerilik (debil) |
76-90 arası |
Sınır zekâ |
91-110 arası |
Normal zekâ |
111-125 arası |
İleri zekâ |
126-140 arası |
Üstün zekâ |
141-155 arası |
Çok üstün zekâ |
156 ve üzeri |
Deha |
Devlet Yetkililerine Önerimiz
Ülke nüfusunun bütün çocuklarının sağlığı için nasıl ki her çocuğa ücretsiz birkaç aşı yapılıyor. Her çocuğun IQ’ları da ölçülsün! Yetenekli çocuklar tespit edilerek için özel öğretmenler ve Enderun tipi okullar açılsın. Maddi ve manevi özel bir eğitime tabi tutularak yetiştirilsin.
Zekânın Tanımı
Zekâ, zihnin muhakeme, planlama, problem
çözme, soyut düşünme, karmaşık fikirleri idrak edebilme ve bilincine varabilme,
dili kullanma ve öğrenme kapasiteleri gibi birçok zihinsel yeteneği kapsayan
bir nitelik olarak tanımlanabilir.
Psikolog Terman’a göre, zekâ “Mücerret
(soyut) düşünme yeteneği”dir. Davis, zekâyı, “Edinilen bilgilerden faydalanarak
meseleleri halletme kabiliyeti” olarak açıklar. Stern ise, “Yeni karşılaşılan
hallerin gereklerini, düşünme yeteneğinden faydalanarak karşılayabilme, yeni
hayat şartlarına uyabilme gücü” olarak görür. Bergson’un klâsik tarifine göre
zekâ, “Evvelce elde edilmiş tecrübe ve bilgilerden istifade ederek bugünkü
hayat meselelerini çözmek ve hayat şartlarına uymak kabiliyeti”dir. Hinsie ise
zekâyı, üç ana gruba ayırarak tarif etmektedir.
Zekâ, kişinin sahip olduğu bilgi
birikimi veya uzmanlığı ile ilgili değildir; bilakis kişinin bilgiyi ve
uzmanlığı ne kadar hızlı alabildiği ve aynı zamanda uzmanlık alanı olmayan
görevleri ne kadar iyi yapabildiği ile ilgilidir.
İnsanın fiziksel ölçüleri boy, kilo;
objektif olarak ölçülebilir. Ama zekâ açıkça tanımlanmaz ve kolayca ölçülmez.
Üstelik insanda çoklu zekâ vardır. Bir kişide sayısal zekâ az olabilir ama
sözel zekâsı veya müzik zekâsı güçlü olabilir.
Her zeki kimseyi akıllı sanmak doğru değildir. Zeki bir kimse, büyük bir kumandan olabilir. Akıllı kimselerden öğrendiği usulleri, yeni harp vaziyetlerine uydurarak, kıtaları fethedebilir. Fakat aklı az ise, bir hata ile başarıları felâkete döner.
Çoklu Zekâ
Sözel - Dilsel Zekâ, Görsel - Mekansal
Zekâ, Bedensel - Kinestetik Zekâ, Mantıksal - Matematiksel Zekâ, Sosyal Zekâ,
Kişisel - İçsel Zekâ, Doğa Zekâsı, Müziksel - Ritmik Zekâ, Okuma Zekâsı, bu
zekâ çeşitlerinin yanı sıra, Gardner Ahlâk zekâsı'nın da 10. boyut olmaya değer
olduğunu belirtmektedir.
Gardner’a göre zekâ, bir ya da daha
fazla kültürde değeri olan bir ürüne şekil verme yeteneğidir. Bu bağlamda
Gardner’a göre 8 zekâ alanı vardır.
İnsanlar çok farklı zekâ alanlarına
sahiptir. Ancak zekâ tektir. Herkesin kendine özgü bir zekâ profili vardır.
Zekâların her biri farklı gelişime sahiptir. Bütün zekâ alanları dinamiktir.
Bir problem çözerken sadece bir zekâ alanından yararlanmayız. Etkinlikler tüm
zekâ türlerini arttıracak şekilde olmalıdır.
Bir zekâ alanı kullanılırken diğer alanlardan faydalanılır. Kişisel altyapı, kültür, kalıtım ve inançlar zekâ alanlarını etkiler. Zekâ öğrenilebilir ve öğretilebilir
Zekânın ölçülmesi
Zekâ birtakım testler aracılığıyla
ölçülebilir. Bu gayeyle birçok test geliştirilmiştir.
Tarihte bilinen ilk zekâ test Osmanlı
Devleti’nde uygulanmıştır.
Hristiyan halktan üstün zekâ ve
yeteneklere sahip çocuklar devşirme usulü ile acemi oğlanlar ocağına alınıyor
buradan da en yeteneklileri seçilerek Enderun mektebine yerleştiriliyorlardı.
Enderun devlet adamı yetiştirme amacıyla kurulmuş bir saray okuludur.
IQ, Nedir? Nasıl Hesaplanır?
IQ, en geniş manasıyla bir genel zihin
gücü, bir zekâ ölçümüdür...
IQ, bireylerin zekâ testinde sağladığı
zekâ yaşını, kronolojik (zamansal) yaşına bölüp, çıkan sonucu 100 (yüz) ile
çarparak elde edilen bir zekâ gelişim düzeyidir.
Bir nüfusun farklı insanları arasında
zekâ farklılıkları vardır. IQ, bir kişinin diğer insanlara kıyasla ne kadar
zeki olduğunu ifade eder.
Zekânın bilişsel becerilerle ilgili
olmadığı konusunda birçok iddia vardır ve IQ testlerinin Zekâyı ölçmediği
konusunda da birçok eleştiriler yapılmaktadır.
IQ testinin bir adayın gelecekteki iş
hayatında kusursuz bir başarı göstergesi olmadığı ve iş hayatında başarının
daha birçok faktörle ilgili olduğu bir gerçek olmasına rağmen IQ yine de hesaba
katılmalıdır.
IQ ile hayatta başarılı olma arasında da
güçlü bir bağ vardır. Bir nüfusun zekâsının da o ulusun zenginliği
kalkınmışlığı ile ilişkisi vardır.
Objektif uygulanan IQ testleri sosyal, ekonomik, etnik ve ırksal gruplara karşı hiçbir zaman önyargılı değildir.
Zekânın Gelişimini Etkileyen Faktörler
Kalıtım, Biyolojik nitelikler, Doğum
öncesi ve doğuma kadar geçirilen safhalar sırasındaki çevre, Beslenme, Kişisel
Geçmiş, Yetişme sürecinde model alınan kişinin özellikleri, Fiziksel, sosyal ve
kültürel çevre, Kaynaklara ulaşma şansı, kişiyi etkileyen, ölüme kadar uzanan
dış çevre… Zekâya etki eden çevresel etkenler zekâyı ya geliştirir ya köreltir.
Zekâ, kişinin sahip olduğu bilgi
birikimi veya uzmanlığı ile ilgili değildir; bilakis kişinin bilgiyi ve
uzmanlığı ne kadar hızlı alabildiği ve aynı zamanda uzmanlık alanı olmayan
görevleri ne kadar iyi yapabildiği ile ilgilidir.
Çocuğun gelişimi için en önemli yıllar
okul öncesi yıllarıdır ve bu yıllar çocuğunuzun “kişilik ve zekâ gelişiminin”
temelini oluşturduğu yıllardır.
İnsandan insana farklılık gösteren,
genel bir bilişsel beceri vardır. Tüm standart akademik uygunluk testleri bu
bilişsel becerileri bir dereceye kadar ölçmektedir, ama IQ testleri, açıkça bu
amaç için tasarlanmıştır ve doğruya yakın bir şekilde ölçmektedir.
Muhterem dostlar Allah’ü Teâlâ memleketimizin başına iyi eğitilmiş, yüksek
karakterli, yüksek yetenekli kişilerin gelmesine yardımcı olsun! Allah’ü Teâlâ
hepimizi bu tür kişilerle karşılaştırsın! (Âmin!) Hoşça kalın, dostça kalın! Allah’ü
Teâlâ’ya emanet olun efendim!
(Bu yazıda alıntılar vardır.)
“Bu eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve
kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur.”
Yorumlar
Yorum Gönder