Dünya Hikmet, Ahiret İse Kudret Yeridir

Dünya Hikmet, Ahiret İse Kudret Yeridir

 

Dünya hikmet, ahiret ise kudret yeridir sözünü duydum bu sözü bana açıklar mısınız? Allah’ü Teâlâ razı olsun

 

Cevap:

Değerli Kardeşim,

 

Dünyada eşyanın yaratılışı, büyük ekseriyetle, sebepler zincirine bağlanmıştır. Yani dünyadaki yaratılışlarda, “inşa” manası hükmetmektedir. Bütün varlık âlemi “Nur-u Muhammedî” denilen o ilk mahluktan, safhalar halinde yaratıldığı gibi, her canlı da çekirdek, tohum yahut nutfe dediğimiz bir noktadan başlayarak terbiye edilmekte, birçok safhalardan geçerek son şeklini almaktadır. Bunun içindir ki, Fatiha Suresinde Allah’ın “Rabbü’l-âlemin” olduğu öncelikle dikkatlere sunulur.

 

Cenâb-ı Hak, bu dünyada sebepleri yaratmış, terbiye etmiş ve sonsuz hikmetiyle neticeleri bu sebeplere bağlamıştır. Ahirette ise sebeplerin icraatına gerek kalmadan her şey İlâhî kudretle bir anda, zamansız yaratılacaktır. Yani, bu dünyada hikmet daha galiptir, ahirette ise kudret. Yoksa, bu dünyadaki sebepler de neticeler de Allah’ın kudretiyle yaratıldığı gibi, ahiretteki bütün icraatlar da yine hikmet üzere olacaktır.

 

Burada bir “galibiyet” manası nazara veriliyor. Fırtınalı bir deniz sanki hal diliyle “Ya Celil!” dediği anlaşılır. Böyle bir manzaranın kendine has bir güzelliği de vardır, ama burada "celal" daha galip, daha hâkimdir. Öte yandan, bir ağaca baktığımızda “cemal” manası nazarımıza çarpar. Hâlbuki bu ağacın bir çekirdekten çıkarılması, büyütülmesi, kâinatla münasebetinin kurulması muazzam bir kudret eseridir. Ancak, burada “cemal” daha hâkimdir.

 

Aynı şekilde, hem dünyada hem ahirette hikmet ve kudret birlikte icraat gösterirler. Yani, İlâhî kudretin bütün icraatları her iki âlemde de “hikmet” üzeredir. Ancak dünyadaki icraatlarda hikmet, ahiretteki icraatlarda  ise kudret daha hakimdir.

 

Kaynak: Sorularla İslamiyet

 

Konuyu biraz daha açmak için bir misal vereyim: Mesela, dünyada Allah bir insanı 9 ay 10 gün gibi bir zamanda yaratırken kıyametten sonra dirilişimiz göz açıp kapayıncaya kadar geçen süre zarfında olacaktır.

 

Yukarıdaki alıntıda anlatıldığı gibi Allah'ın dünyadaki icraatı sadece hikmetle değil aynı zaman'da kudretle meydana gelmektedir. Fakat "galibiyet" denilen ağır basan mana hikmettir. Bunu şöyle bir misalle anlayabiliriz:

 

Allah’ü Teâlâ dünyada hata yapan veya kendini inkar edenlere hemen ceza vermez. Bekler. Bu “Hâkim” isminin ve imtihanın bir gereğidir. Hâlbuki Allah’ü Teâlâ dilese kafiri hemen oracıkta cezalandırabilir, haşa buna gücü yetmez denilemez. İşte Allah’ü Teâlâ'nın “Kadir” ismi olduğu gibi aynı zamanda Allah’ü Teâlâ 'Hakim'dir, yani her işi hikmetle yapar. Eğer yanlış yapanlar dünyada hemen cezalandırılsaydı o zaman imtihana gerek kalmazdı herkes ister istemez inanmaya mecbur olurdu. Aklın seçim hakkı elinden alınmış olurdu.

 

Selam ve dua ile...

Rehber Abi

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Esmaül Hüsna (Arapça- Türkçe) دُعٰٓاءُ اَسْمٰٓاءُ الْحُسْنٰى

Şifa Salavâtı (Salavâtı Tıbbil Kulubi/Salâvatı Tıbbiye)

Güzel Ahlakla ilgili 40 Hadis