Dünya Hikmet, Ahiret İse Kudret Yeridir
Dünya Hikmet, Ahiret İse Kudret Yeridir
Dünya
hikmet, ahiret ise kudret yeridir sözünü duydum bu sözü bana açıklar mısınız?
Allah’ü Teâlâ razı olsun
Cevap:
Değerli
Kardeşim,
Dünyada
eşyanın yaratılışı, büyük ekseriyetle, sebepler zincirine bağlanmıştır. Yani
dünyadaki yaratılışlarda, “inşa” manası hükmetmektedir. Bütün varlık âlemi
“Nur-u Muhammedî” denilen o ilk mahluktan, safhalar halinde yaratıldığı gibi,
her canlı da çekirdek, tohum yahut nutfe dediğimiz bir noktadan başlayarak
terbiye edilmekte, birçok safhalardan geçerek son şeklini almaktadır. Bunun
içindir ki, Fatiha Suresinde Allah’ın “Rabbü’l-âlemin” olduğu öncelikle
dikkatlere sunulur.
Cenâb-ı
Hak, bu dünyada sebepleri yaratmış, terbiye etmiş ve sonsuz hikmetiyle
neticeleri bu sebeplere bağlamıştır. Ahirette ise sebeplerin icraatına gerek
kalmadan her şey İlâhî kudretle bir anda, zamansız yaratılacaktır. Yani, bu
dünyada hikmet daha galiptir, ahirette ise kudret. Yoksa, bu dünyadaki sebepler
de neticeler de Allah’ın kudretiyle yaratıldığı gibi, ahiretteki bütün
icraatlar da yine hikmet üzere olacaktır.
Burada
bir “galibiyet” manası nazara veriliyor. Fırtınalı bir deniz sanki hal diliyle “Ya
Celil!” dediği anlaşılır. Böyle bir manzaranın kendine has bir güzelliği de
vardır, ama burada "celal" daha galip, daha hâkimdir. Öte yandan, bir
ağaca baktığımızda “cemal” manası nazarımıza çarpar. Hâlbuki bu ağacın bir
çekirdekten çıkarılması, büyütülmesi, kâinatla münasebetinin kurulması muazzam
bir kudret eseridir. Ancak, burada “cemal” daha hâkimdir.
Aynı
şekilde, hem dünyada hem ahirette hikmet ve kudret birlikte icraat gösterirler.
Yani, İlâhî kudretin bütün icraatları her iki âlemde de “hikmet” üzeredir.
Ancak dünyadaki icraatlarda hikmet, ahiretteki icraatlarda ise kudret daha hakimdir.
Kaynak:
Sorularla İslamiyet
Konuyu
biraz daha açmak için bir misal vereyim: Mesela, dünyada Allah bir insanı 9 ay
10 gün gibi bir zamanda yaratırken kıyametten sonra dirilişimiz göz açıp
kapayıncaya kadar geçen süre zarfında olacaktır.
Yukarıdaki
alıntıda anlatıldığı gibi Allah'ın dünyadaki icraatı sadece hikmetle değil aynı
zaman'da kudretle meydana gelmektedir. Fakat "galibiyet" denilen ağır
basan mana hikmettir. Bunu şöyle bir misalle anlayabiliriz:
Allah’ü
Teâlâ dünyada hata yapan veya kendini inkar edenlere hemen ceza vermez. Bekler.
Bu “Hâkim” isminin ve imtihanın bir
gereğidir. Hâlbuki Allah’ü Teâlâ dilese kafiri hemen oracıkta cezalandırabilir,
haşa buna gücü yetmez denilemez. İşte Allah’ü Teâlâ'nın “Kadir” ismi olduğu gibi
aynı zamanda Allah’ü Teâlâ 'Hakim'dir, yani her işi hikmetle
yapar. Eğer yanlış yapanlar dünyada hemen cezalandırılsaydı o zaman imtihana
gerek kalmazdı herkes ister istemez inanmaya mecbur olurdu. Aklın seçim hakkı
elinden alınmış olurdu.
Selam
ve dua ile...
Rehber
Abi
Yorumlar
Yorum Gönder