Allah’ü Teâlâ Korkusu

Allah’ü Teâlâ Korkusu

İbn Ebi Hâtim ve Ebu'ş-Şeyh'in rivayetine göre: Hz. Ebubekir Radiyallahü Anh, kıyamet, mizan, cennet, cehennem, meleklerin dizilmeleri, göklerin katlanışı, dağların serpilip dağılışı, güneşin dürülmesi ve yıldızların parçalanışı hakkında hissettiği sıkıntıdan dolayı- şöyle demişti: "Keşke ben, şu yeşilliklerden bir yeşillik olsaydım, hayvanlar gelip beni yeselerdi ve ben (bir insan olarak) yaratılmamış olsaydım!" Bunun üzerine, "Rabbinin makamından korkan kimselere iki cennet vardır." âyeti nazil oldu. (1)

Allah Korkusu: Sözlük anlamı itibariyle korku, insanın hoşlanmadığı bir durumun, başına geleceğini düşünüp tedirgin olmak demektir. Fakat Allah korkusu, sadece kalbî bir tedirginlikten ibaret olmayıp, aynı zamanda Allah'ın emir ve yasakları çerçevesinde hareket etmek demektir. (2)

Rivayete göre Hz. Ömer Radiyallahü Anh, Ubeyy b. Kâ'b Radiyallahü Anh 'dan takvanın ne demek olduğunu sormuş; Ubeyy Radiyallahü Anh’da: "Sen hiç dikenli bir yolda yürüdün mü?" diye karşı bir soru yöneltmiştir. Hz. Ömer Radiyallahü Anh: "Evet" deyince de, "Peki bu durumda ne yaptın?" diyerek diğer bir soru yöneltmiştir. Hz. Ömer Radiyallahü Anh: "Eteklerimi sıvadım ve adımlarımı çekine çekine ve dikkatlice attım." dediğinde Hz. Ubeyy Radiyallahü Anh: "İşte takva budur." diyerek  konuyu açıklığa kavuşturmuştur. İbn Mu'tez de bundan esinlenerek takvayı bir manzumesinde şöyle açıklamıştır:

"Günâhın küçüğünden de büyüğünden de sakın,
İşte takva budur.
Dikenli bir yerde yürüyen kimsenin,
Gösterdiği çekingenliği ve titizliği göster.
Sakın ha! Küçük günâhları küçük görmeyesin!
Zira koca dağlar,  küçük çakıllardan meydana gelmiştir." (3)

Korku çeşitlidir: Allah'ın azabından korkmak; O'nun gazabından korkmak, O'nun makamından korkmak; O'nun gücenmesinden korkmak; O'nu -tâbir yerinde ise- incitmekten korkmak gibi...

Beyhakî, "Şuabü'l-imân"da, Hasan-ı Basrî'den naklettiği bir hadisede, Hz. Ömer Radiyallahü Anh zamanındaki bir gencin bir kıza âşık olduğunu anlatmış ve gencin gönlü kızı çekmesine rağmen, Allah korkusundan dolayı bayıldığını ve daha sonra da vefat ettiğini belirtmiştir. Gencin cenazesi başına gelen Hz. Ömer Radiyallahü Anh, o genç için iki cennet olduğunu söylemiştir. (4)
1. es-Suyûtî, Lubabu'n-nukûl, 401-402; el-Alûsî, XXVII/117
2. er-Râğıb, (HVF) maddesi.
3. el-Kurtubî, I/161-162.
4. el-Kurtubî, XVII/ 176-177;  el-Alûsî, XXVI/116.

Kaynak: Sorularla İslâmiyet

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Esmaül Hüsna (Arapça- Türkçe) دُعٰٓاءُ اَسْمٰٓاءُ الْحُسْنٰى

Uzun Ömür İçin Dua

Şifa Salavâtı (Salavâtı Tıbbil Kulubi/Salâvatı Tıbbiye)