Borçlu Ölenin Cenaze Namazı
Borçlu Ölenin Cenaze Namazı
Sual: Peygamber efendimiz
Sallallahü Aleyhi Vesellem, bir borçlunun cenaze namazını kılmak istememiş, bir
başkası borcu üzerine alınca kılmıştır. Borçlu ölenin cenaze namazı kılınmaz
mı?
Cevap::
Cevap::
Kılınır. Peygamber efendimiz Sallallahü
Aleyhi Vesellem kul borcu ile ölmemenin önemini göstermek için
bildirdiğiniz harekette bulunmuştur. Müslümanlardan sadece şu dört kişinin cenaze
namazı kılınmaz:
1- Bâgînin ya’nî haksız olarak halifeye isyan edenler, dövüşürken öldürülürse,
2- Müslümanların yolunu kesen hırsızlar, dövüşürken öldürülürse,
3- Zulüm ile meşhur olan kabileler, dövüşürken ölürse,
4- Silâh ile ev basan kimse, o zaman öldürülürse, cenaze namazı kılınmaz.
1- Bâgînin ya’nî haksız olarak halifeye isyan edenler, dövüşürken öldürülürse,
2- Müslümanların yolunu kesen hırsızlar, dövüşürken öldürülürse,
3- Zulüm ile meşhur olan kabileler, dövüşürken ölürse,
4- Silâh ile ev basan kimse, o zaman öldürülürse, cenaze namazı kılınmaz.
Sual: Doğduktan sonra ölen veya ölü doğan çocuğun namazı kılınır mı?
Cevap:
Doğduktan sonra hemen ölen çocuk yıkanır ve namazı kılınır ve
vâris olur ve mirası kalır ve ismi konur. Cansız doğan çocuk, dört aylık
değilse, yıkanmaz ve namazı kılınmaz. Dört aylık olmuş ise, yıkanıp bir kefene
sarılıp gömülür, namazı yine kılınmaz. (S. Ebediyye)
Hadis-i şerifte (Çocuk doğarken ses verirse, namazı kılınır, ses
vermezse [canlılık alametleri görülmezse] namazı kılınmaz) buyuruldu.
(Mevkufat)
Sual: Cenaze namazı kılınmadan defnedilen bir ölünün, namazı kılınır
mı?
Cevap:
Defnedilen cenazenin namazı kılınmamışsa, koktuğu
zannedilmedikçe, kabri üstünde namazı kılınır. Koktuğu zannediliyorsa namaz kılınmaz.
Kokmaya başlama zamanı, toprağın cinsine, mevsimine, sıcaklığa, soğukluğa,
mevtanın zayıf ve şişman olmasına göre değişir. Kokma işi, üç gün ile bir ay
arasında değişir.
Sual: İntihar edenin cenaze namazı kılınır mı?
Cevap:
İntihar etmek çok büyük günah ise de, intihar eden kâfir
olmadığı için de cenaze namazı kılınır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Müslüman her ölünün cenaze namazını, intihar etmiş olsa da
kılınız.) [Deylemi]
Sual: Gaibe, yani uzak ülkede ölenin ardından burada cenaze namazı
kılmak caiz midir?
Cevap:
Hanefi ve Maliki’de gaibe cenaze namazı kılmak caiz olmaz.
Peygamber efendimiz, Necaşi için kılmışsa da, bu ona mahsus idi. Şafii ve
Hanbeli’de, gaibe cenaze namazı kılmak caizdir. Hanbeli’de kılabilmek için aradan
bir ay geçmiş olmamalıdır! (Halebi, M.Erbea)
Sual: Bir cenaze, bir kabirden başka bir kabre nakledilirken tekrar
cenaze namazı kılınır mı?
Cevap:
Kılınmaz. Kılınırsa bid'at olur.
Sual: Şafii’de şehidin namazı kılınmaz. Şehid Hanefi mezhebinde olsa,
Şafiiler yine şehidin namazını kılmazlar mı?
Cevap:
Ölünün mezhebine göre değil, dirilerin mezhebine göre hareket
edilir. Şehid Şafii olsa da, Hanefiler şehidin namazını kılarlar.
(Hulasat-üt-tahkik)
Sual: On yıl önceki ölünün cenaze namazını kılmak bid'at mi?
Cevap:
Evet.
Sual: Anasını babasını öldürenin cenaze namazı kılınır mı?
Cevap:
Evet, günümüzde ana babasını öldürenin cenaze namazı kılınır.
Eskiden ana baba katili mahkeme kararı ile öldürülünce bu
katilin cenaze namazı kılınmazdı.
Sual: Yanarak ölenin cenazesi yıkanır mı, namazı kılınır mı?
Cevap:
İnsanın yalnız başı veya bedenin yarısı ele geçerse, yıkanmaz ve
namazı kılınmaz. Öylece gömülür. Bedenin yarıdan fazlası, başı olmasa bile veya
bedenin yarısı ve başı bulunursa, yıkanır ve namazı kılınır. (Dürr-ül-muhtar)
Kaynak: Sorularla İslâm
Seli
Yorumlar
Yorum Gönder