Borçlu Ölenin Cenaze Namazı


Borçlu Ölenin Cenaze Namazı

   Sual: Peygamber efendimiz Sallallahü Aleyhi Vesellem, bir borçlunun cenaze namazını kılmak istememiş, bir başkası borcu üzerine alınca kılmıştır. Borçlu ölenin cenaze namazı kılınmaz mı?
  Cevap::
  Kılınır. Peygamber efendimiz Sallallahü Aleyhi Vesellem kul borcu ile ölmemenin önemini göstermek için bildirdiğiniz harekette bulunmuştur. Müslümanlardan sadece şu dört kişinin cenaze namazı kılınmaz:
       1- Bâgînin ya’nî haksız olarak halifeye isyan edenler, dövüşürken öldürülürse,
       2- Müslümanların yolunu kesen hırsızlar, dövüşürken öldürülürse,
       3- Zulüm ile meşhur olan kabileler, dövüşürken ölürse,
       4- Silâh ile ev basan kimse, o zaman öldürülürse, cenaze namazı kılınmaz.

Sual: Doğduktan sonra ölen veya ölü doğan çocuğun namazı kılınır mı?
Cevap:
Doğduktan sonra hemen ölen çocuk yıkanır ve namazı kılınır ve vâris olur ve mirası kalır ve ismi konur. Cansız doğan çocuk, dört aylık değilse, yıkanmaz ve namazı kılınmaz. Dört aylık olmuş ise, yıkanıp bir kefene sarılıp gömülür, namazı yine kılınmaz. (S. Ebediyye)

Hadis-i şerifte (Çocuk doğarken ses verirse, namazı kılınır, ses vermezse [canlılık alametleri görülmezse] namazı kılınmaz) buyuruldu. (Mevkufat)

Sual: Cenaze namazı kılınmadan defnedilen bir ölünün, namazı kılınır mı?
Cevap:
Defnedilen cenazenin namazı kılınmamışsa, koktuğu zannedilmedikçe, kabri üstünde namazı kılınır. Koktuğu zannediliyorsa namaz kılınmaz. Kokmaya başlama zamanı, toprağın cinsine, mevsimine, sıcaklığa, soğukluğa, mevtanın zayıf ve şişman olmasına göre değişir. Kokma işi, üç gün ile bir ay arasında değişir.

Sual: İntihar edenin cenaze namazı kılınır mı?
Cevap:
İntihar etmek çok büyük günah ise de, intihar eden kâfir olmadığı için de cenaze namazı kılınır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Müslüman her ölünün cenaze namazını, intihar etmiş olsa da kılınız.) [Deylemi]

Sual: Gaibe, yani uzak ülkede ölenin ardından burada cenaze namazı kılmak caiz midir?
Cevap:
Hanefi ve Maliki’de gaibe cenaze namazı kılmak caiz olmaz. Peygamber efendimiz, Necaşi için kılmışsa da, bu ona mahsus idi. Şafii ve Hanbeli’de, gaibe cenaze namazı kılmak caizdir. Hanbeli’de kılabilmek için aradan bir ay geçmiş olmamalıdır! (Halebi, M.Erbea)

Sual: Bir cenaze, bir kabirden başka bir kabre nakledilirken tekrar cenaze namazı kılınır mı?
Cevap:
Kılınmaz. Kılınırsa bid'at olur.

Sual: Şafii’de şehidin namazı kılınmaz. Şehid Hanefi mezhebinde olsa, Şafiiler yine şehidin namazını kılmazlar mı?
Cevap:
Ölünün mezhebine göre değil, dirilerin mezhebine göre hareket edilir. Şehid Şafii olsa da, Hanefiler şehidin namazını kılarlar. (Hulasat-üt-tahkik)

Sual: On yıl önceki ölünün cenaze namazını kılmak bid'at mi?
Cevap:
Evet.

Sual: Anasını babasını öldürenin cenaze namazı kılınır mı?
Cevap:
Evet, günümüzde ana babasını öldürenin cenaze namazı kılınır.
Eskiden ana baba katili mahkeme kararı ile öldürülünce bu katilin cenaze namazı kılınmazdı.

Sual: Yanarak ölenin cenazesi yıkanır mı, namazı kılınır mı?
Cevap:
İnsanın yalnız başı veya bedenin yarısı ele geçerse, yıkanmaz ve namazı kılınmaz. Öylece gömülür. Bedenin yarıdan fazlası, başı olmasa bile veya bedenin yarısı ve başı bulunursa, yıkanır ve namazı kılınır. (Dürr-ül-muhtar)

Kaynak: Sorularla İslâm Seli

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Esmaül Hüsna (Arapça- Türkçe) دُعٰٓاءُ اَسْمٰٓاءُ الْحُسْنٰى

Şifa Salavâtı (Salavâtı Tıbbil Kulubi/Salâvatı Tıbbiye)

Güzel Ahlakla ilgili 40 Hadis