Tevhid İnancına Ulaşmak İçin Gerekli 5 Unsur
Tevhid
İnancına Ulaşmak İçin Gerekli 5 Unsur
Yüce Allah’ü
Teâlâ Ayet-i kerimede mealen “Sizin İlâhınız bir İlâh (Allah’)tır. O’ndan
başka hiçbir ilâh yoktur. O Rahman’dır (dünyada bütün yaratıklara merhamet
edendir), Rahîmdir (ahirette yalnız mü’minlere rahmet edendir).” (Bakara
Suresi 163) buyurmuştur. İçinde bulunduğumuz bu kâinatın bir tek sahibi vardır.
Tevhid inancı Allah’ü Teâlâ’nın varlığını birliğini, ondan başka hiçbir İlah
olmadığını ifade eder. Tevhid Kelimesi “La ilahe illallah” diyerek Allah’ü
Teâlâ’dan başka hiçbir İlâh olmadığını beyan ediyoruz. Peki, Tevhid İnancı
nasıl olmalıdır?
Bunu
5 kategoride inceleyelim.
1-
Zatta Tevhid
Tevhidin
özüdür. Yani bütün âlemi yaratan tek bir yaratıcı vardır. O Öyle bir
Yaratıcıdır ki O’nun eşi benzeri yoktur. Hiçbir şey O’na benzemez. Varlığı
kendinden olan, diğer yaratılanların ise kendisine muhtaç olduğu zat Allah’ü Teâlâ’dır.
O ezeli ve ebedidir. Hiçbir şey hiçbir vasfında O’na benzemez. Şura Suresi II.
Ayet mealinde şöyle geçer: “Hiçbir şey O’nun benzeri değildir.”
Dolayışıyla Allah’ü Teâlâ’ya hiçbir şeyin benzeyemeyeceği ve bu kâinatın yegâne
sahibi ve hükümdarı olduğunu bilmeliyiz. Bir ülkede iki hükümdar olduğunu
düşünün İşler karmakarışık işleyemez bir hal alırdı değil mi? Şu her gün tam
saatinde doğan ve batan güneşi, yağan yağmurları ve büyüyen çocuklan düşünün kâinatta
hiç bir eksik ve aksak biryan yoktur. Öyleyse bu kâinatın sahibi ve yegâne
hükümdarı da bir tek ilah olan Allah’ü Teâlâ’dır.
2-
Fiilde Tevhid
Kâinatta
olan her şeyi, her fiili; dünyanın dönmesinden, karıncanın yürümesine, renk
renk çiçeklerin açmasına kadar her şeyi Allah’ü Teâlâ yaratır. Elimizi
kaldırmamız, gözümüzün görmesi hepsi Allah’ü Teâlâ’nın yaratmasıyladır. Hasta
olana şifayı Allah’ü Teâlâ verir. Çalışana rızkını Allah’ü Teâlâ verir. Bunlar
sebeplere bağlanmış olsa da bunları yaratan sadece Allah’ü Teâlâ’dır. Bunun
bilincinde olmak tevhid İnancı İçin oldukça önemli bir meseledir.
3-
Sıfatlarda Tevhid
Allah’ü
Teâlâ’nın sıfatları vardır ve bu sıfatların zıttı Allah’ü Teâlâ için
düşünülemez. Yani Allah’ü Teâlâ bütün Kemal sıfatlara sahiptir ve bütün
noksanlıklardan münezzehtir. Mesela Allah’ü Teâlâ’nın “İlim” sıfatı
vardır. "(...) Muhakkak ki Allah’ü Teâlâ her şeyi bilendir."
(Ankebut Suresi- 62.) Bu sıfatın zıttı cahilliktir. Bunu Allah’ü Teâlâ için
düşünemeyiz. Çünkü Allah’ü Teâlâ bütün noksanlıklardan uzak ve yücedir. Bütün
kemal sıfatlar Allah’ü Teâlâ’nındır ve bize bu sıfatlardan da sınırlı olarak Allah’ü
Teâlâ vermiştir. İlim sıfatı bir insan için Allah’ü Teâlâ’nın yaratmasıyla var
olur ama bu sıfat insanda sınırlıdır. Zıttı olan cehalet sıfatı insan için
düşünülebilir.
4-
Esmada Tevhid
İsimlerin
kaynakları sıfatlardır. Şöyle bir örnek verelim. Allah’ü Teâlâ hiç kimseye
rızık vermese de rızık verme sıfatı vardır bu sıfat Allah’ü Teâlâ’nın kullarına
rızık verdiğinde “Razzak” ismi olarak ortaya çıkıyor. İsimler de Allah’ü
Teâlâ’ya mahsustur ve en mükemmel şekilde Allah’ü Teâlâ için söylenir.
İnsanlarda, Allah’ü Teâlâ’nın yaratmasıyla bu isimlerden sınırlı şekilde
olabilir. Mesela bir insan merhametli olabilir ama kimse Allah’ü Teâlâ gibi
merhametli olamaz.
5-
Hükümde Tevhid
Âlemlerin
yegâne sahibi olan Allah’ü Teâlâ varlıkları, insanları ve cinleri yaratıp başıboş
bırakmamıştır. Onlara İtaat etmeleri İçin hükümler göndermiştir. Kasas Suresi
70. Ayet mealinde “Hüküm de yalnız O’nundur” şeklinde geçer. Bu kâinatın
tek bir sahibi olduğuna göre hüküm koymak ta sadece O’na mahsustur. Başka
kimsenin hüküm koyma yetkisi yoktur. Aynı zamanda hepimize bir hayat, kader ve imtihan
takdir etmiştir. O halde hüküm koyanın yalnızca Allah’ü Teâlâ olduğunu
bilmeliyiz. Dolayısıyla bir Müslüman hiçbir beşeri sistem ve ideolojiyi kabul
etmez. Çünkü ancak bu kâinatı yaratan her şeyin en güzel ve doğrusunu
bilebilir.
Rabbimiz
Maide Suresi 50. Ayette mealen şöyle buyurmuştur: “Kesin İnanan (ve bilen)
bir toplum İçin; hükmü Allah’tan daha güzel olan kim vardır?”
Kaynak: suffagah.com
Yorumlar
Yorum Gönder