Müminlere Nasihatler 8
Müminlere Nasihatler 8
Rasulûllah Sallallahü Aleyhi
Vesellem buyurdu: Analar dörttür.
1- İlaçların ve tedavilerin anası: İlaçların ve
tedavilerin anası az yemektir.
2- Edeplerin anası: Edeplerin anası az konuşmaktır.
3- İbadetlerin anası: İbadetlerin anası az günah
işlemektir.
4- Emniyetlerin anası: Emniyetlerin anası, sabırdır.
Rasulûllah Sallallahü Aleyhi
Vesellem buyurdu: Beni âdemin cisminde dört cevher vardır. Dört şey o dördü
izale eder. Dört cevher:
1- Akıl: Gazap, aklı giderir.
2- Din: Haset, dini giderir.
3- Hayâ: Tamah, düşkünlük hayâyı giderir.
4- Ameli salih: Gıybet, salih ameli giderir.
Rasulûllah Sallallahü Aleyhi
Vesellem buyurdu: Cennetteki dört şey Cennetten hayırlıdır.
1- Cennette ebedi kalmak, Cennetten hayırlıdır.
2- Meleklerin hizmet etmesi, Cennetten hayırlıdır.
3- Cennette peygamberimize komşu olmak, Cennetten
hayırlıdır.
4- Cennette Allah’ü Teâlâ’nın rızası, Cennetten daha
hayırlıdır.
Cehennemde dört şey Cehennemden
daha şerlidir.
1- Cehennemde ebedi kalmak, Cehennemden daha
şerlidir.
2- Cehennemde meleklerin kâfirleri kötülemesi, Cehennemden
daha şerlidir.
3- Cehennemde şeytanın komşuluğu, Cehennemden daha
şerlidir.
4- Cehennemde Allah’ü Teâlâ’nın gazabı, Cehennemden
daha şerlidir.
Evliyadan birisine ne hâlde
olduğu sorulunca, şöyle cevap verdi:
1- Ben Rabbim ile uyum üzereyim. (Yani O’nun
emirlerine uymaktayım).
2- Nefsimle muhalefet üzereyim. (Yani onun
dediklerini yapmıyorum).
3- İnsanlarla beraber nasihat üzereyim. (Yani onları
iyi ameller işlemeye, kötü işlerden sakınmaya davet ediyorum).
4- Dünya ile beraber zaruret üzereyim. (Yani
dünyadan bana lâzım olan zarurî miktarı alıyorum).
Hikmet sahiplerinin bazısı dört
semavi kitaptan dört kelimeyi seçti.
1- Tevrat’tan: Kim ki Allah’ü Teâlâ’nın verdiği
rızka razı olursa dünya ve ahirette rahat olur.
2- İncil’den: Kim ki nefsinin arzularını terk ederse
dünya ve ahirette aziz olur.
3- Zebur’dan: Kim ki insanlardan ayrılır, yalnız
kalırsa dünya ve ahrette helâk olmaktan kurtulur.
4- Furkan’dan: Kim ki lisanı muhafaza ederse dünya
ve ahirette selâmet bulur.
Ömer Radiyallahü Anh Rivayet
Olundu ki: Allah’ü Teâlâ’ya yemin ederim ki ben bir belâya uğrasam (bir
güçlükle karşılaşsam) o belâda benim üzerime dört nimet vardır.
1- Birincisi; belâ benim dinime ve ibadetime zarar
vermediği zaman,
2- İkincisi; başıma gelen belâdan daha büyüğü olmadığı
zaman,
3- Üçüncüsü; o belâ beni Allah’ü Teâlâ’nın rızasından
mahrum bırakmadığı zaman,
4- Dördüncüsü; ben o belâdan dolayı sevab ümit
ediyorum.
Abdullah İbni Mübarek buyuruyor.
Muhakkak hikmet sahibi bir kimse sözleri topladı. O sözlerden kırk bin söz
seçti. Sonra kırk bin sözden dört bin seçti. Dört binden dört yüz seçti. Dört
yüzden kırk söz seçti. Kırk sözden dört kelimeyi seçti.
1- Birincisi; her hususta kadına itimat etme.
2- İkincisi; hiçbir zaman servete aldanma.
3- Üçüncüsü; tahammül edemeyeceğin şeyleri midene
yükleme.
4- Dördüncüsü; Sana fayda vermeyen, ilimi toplama!
Muhammed ibni Ahmed Rahimehüllah
Hazreteleri (Ve Seyyiden ve Hasuran ve Nebiyyen min'es-salıhiyn [Ali İmran Suresi 39]) ayeti kerimesi hakkında buyurdu: Allah’ü
Teâlâ seyyid olarak Yahya Aleyhisselâm’ı zikretti. Hâlbuki Yahya Aleyhisselâm Allah’ü
Teâlâ’nın kulu idi. Dört şeye galip geldiği için zikretti.
1- Nefsine galip,
2- İblise galip,
3- Lisanına galip,
4- Öfkesine galip, olduğu için Allah’ü Teâlâ seyyid
olarak zikretti.
Hz. Ali Radiyallahü Anh dört şey
devam ettiği müddetçe dinde zail (zayi) olmaz, dünyada zail olmaz. Galip ve
üstün olarak devam eder.
1- Zenginler, cömertliğe devam ettikçe.
2- Âlimler, bildikleri ile amel etmeye devam ettikçe.
3- Cahiller, bilmedikleri ile kibirlenmedikçe,
4- Fakirler, dünya karşılığı ahretlerini satmadıkça.
Peygamber efendimiz muhakkak Allah’ü
Teâlâ kıyamet günü insanlardan dört kişiyi insanlardan dört sınıf üzerine hüccet
(delil) olacak.
1- Zenginlere delil: Davut Aleyhisselâm oğlu
Süleyman Aleyhisselâm,
2- Kölelere (hizmetçilere) delil: Yusuf Aleyhisselâm,
3- Hastalara delil: Eyüp Aleyhisselâm,
4- Fakirlere delil: İsa Aleyhisselâm olacaktır. (Selâm
onların üzerine olsun!)
Saad ibni Bilâl rahimehulah
buyurdu. Muhakkak kul günah işlediğinde Allah’ü Teâlâ dört haslet ile o kula
ihsan eder.
1- Rızkı, o kuldan almaz,
2- Sağlığı, o kuldan almaz,
3- Allah’ü Teâlâ o kulun günahlarını açıklamaz,
4- Günahlarından dolayı acilen de onu cezalandırmaz.
Hatemi Esam Rahmetullahi Aleyh Buyurdu: Kim dünyada dört şeyi; dört şeye bırakırsa, Cenneti
bulur.
1- Uykuyu, kabre;
2- Övünmeyi, mizana;
3- Rahatı, sırata;
4- Şehvet ve arzuları da Cennete bırakırsa Cennet’i bulur.
Hamidi Leffafi rahimehullah buyurdu:
Biz dört şeyi dört şey de aradık o dört şeyi diğer dört şey de bulduk.
1- Zenginliği, malda aradık; kanaatte bulduk.
2- Rahatlığı, çok malda aradık; az malda bulduk.
3- Lezzetleri, nimetlerde aradık; sıhhatli
bedenlerde bulduk.
4- Rızkı, yerde aradık; onu gökte bulduk.
Hz. Ali Radiyallahü Anh buyurdu:
Dört şey var ki o dört şeyin azı bile çoktur:
1- Elem,
2- Fakirlik,
3- Ateş,
4- Düşmanlık.
Hatemi Esam Rahmetullahi Aleyh Buyurdu: Dört şeyin kadrini, ancak dört kişi anlar.
1- Gençliğin kıymetini ancak yaşlılar anlar.
2- Afiyetin kadrini ancak belâya uğrayanlar anlar.
3- Sıhhatin kadrini hasta olanlar anlar.
4- Hayatın kadrini ancak ölüler anlar.
Şair Ebu Nüvas Rahmetullahi Aleyh
demiştir ki:
Günahlarımı düşünürsem çoktur,
Fakat Rabbimin Rahmeti daha geniştir.
İstediğim salih amel karşılığında aşırı bir isteğim
yoktur,
Fakat Allah’ü Teâlâ’nın Rahmetini ister ve
arzularım.
O Allah’ü Teâlâ ki, benim Mevla’mdır, beni yarattı
Muhakkak ben onun kuluyum ve boyun eğerim.
Eğer mağfiret ederse rahmetindendir,
Eğer etmezse beni kurtaracak iyi amel yoktur.
Rasulûllah Sallallahü Aleyhi
Vesellem Buyurdu: Kıyâmet günü mîzan kurulur.
1- Namaz ehli getirilir, mizanda mükâfatlarının tamamı verilir.
2- Sonra oruç ehli getirilir. Mizanda mükâfatlarının
tamamı verilir.
3- Sonra hac ehli getirilir mizanda mükâfatlarının
tamamı verilir.
4- Sonra belâya uğrayanlar (musibet
zedeler) getirilir. Onlar için mizan kurulmayacak,
amel defterleri de açılmayacaktır. Onların mükâfatları hesapsız olarak
verilecek. Allah’ü Teâlâ o belâ ehlinin sevabını çok verdiğinden dolayı Afiyet
ehli onların yerinde olmayı temenni edecek.
Bazı Hikmet Sahipleri buyurdu: Âdemoğlunu
dört yağmacı karşılar:
1- Ölüm meleği zorla ruhunu alır.
2- Ölünce malını vârisler zorla paylaşır.
3- Mezarda kurtlar cesedini zorla alır.
4- Kıyamet gününde amelini haklı davacılar zorla
alır.
Bazı Hikmet Sahipleri buyurdu:
1- Kim ki şehvetler ile meşgul olursa; zinaya düşer.
2- Kim mal toplamakla meşgul olursa; elbette harama
düşer.
3- Kim ki Müslümanlar’a faydalı olmakla meşgul
olursa; elbette inanlarla iyi geçinmesi lazımdır.
4- Kim ki ibadetle meşgul olursa; elbette onun için
ilim lazımdır.
Hz. Ali Radiyallahü Anh buyurdu:
Amellerin en zoru dört haslettir.
1- Öfkelendiğinde, af etmek,
2- Fakirlik zamanında, cömertlik,
3- Yalnız iken, haramlardan sakınmak,
4- Zulmünden korktuğu veya bir şeyi ümit ettiği sultana
(kişiye) karşı, doğruyu söylemek…
Zebur kitabında Allah’ü Teâlâ Davut
Aleyhisselâm vahyetti; akıl sahibi kimsenin dört saati vardır:
1- Vaktinin bir kısmında, rabbine münacat eder.
2- Vaktinin bir kısmında, nefsini hesaba çeker.
3- Vaktinin bir kısmında,
Allah’ü Teâlâ’nın yarattıkları hakkında tefekkür eder.
4- Vaktinin bir kısmını helâl
olan yeme içme ihtiyaçlarına ayırır.
Bazı Hikmet Sahipleri buyurdu:
Bütün ibadetler kulluğa aittir dörttür.
1- Ahitlere vefa göstermek (verdiği sözü tutmak) .
2- Hududu muhafaza etmek. Allah’ü Teâlâ’nın koyduğu haramlardan
kaçmak.
3- Kaybettiği şeylere, (elinden çıkanlara) sabır
göstermek.
4- Elinde olan her şeye razı olmak...
Peygamber efendimiz Aleyhisselâm
buyurdu: Herkim beş şeyin kıymetini bilmezse; beş şeyi kaybetmiş olur.
1- Herkim âlimi hafife alırsa; dinini kaybetmiş
olur.
2- Herkim emirleri (idarecileri) hafife alırsa; dünyasını
kaybetmiş olur.
3- Herkim komşularını hafife alırsa; menfaatini
kaybetmiş olur.
4- Herkim akrabalarını hafife alırsa; sevgiyi
kaybeder.
5- Herkim aile fertlerini hafife alırsa; güzel
yaşamayı kaybeder.
Peygamber efendimiz Aleyhisselâm
buyurdu: Ümmetim üzerine yakında bir zaman gelecek; beş şeyi sevecek, beş şeyi
unutacaklar.
1- Dünyayı sevip; ahreti unutacaklar.
2- Evleri sevip; kabirleri unutacaklar.
3- Malı sevip; hesabı unutacaklar.
4- Ehlini sevip; hurileri unutacaklar.
5- Nefsinin arzu ettiklerini sevip; Allah’ü Teâlâ’nın
emirlerini unutacaklar.
Onlar benden uzaktır, ben de onlardan uzağım.
Peygamber efendimiz Aleyhisselâm
buyurdu: Allah’ü Teâlâ kime beş şey ihsan ederse, onun için beş şey hazırlar:
1- Şükrü verir, nimetinin fazlasını hazırlar.
2- Duayı verir, kabulünü hazırlar.
3- İstiğfarı verir, mağfiretini hazırlar.
4- Tövbeyi verir, kabulünü hazırlar.
5- Sadaka vermeyi nasip eder, kabulünü
hazırlar.
Hz. Ebu Bekir Radiyallahü Anh buyurdu:
Zulmetler beştir. O zulmetler için nurlar da beştir.
1- Dünyayı sevmek zulmettir. Bu zulmet için nur “takva”dır.
2- Günah zulmettir. Bu zulmet için nur “tevbe”dir.
3- Kabir bir zulmettir. Bu zulmet için nur “Lâilahe
İllallah Muhammedür rasulullâh”tır.
4- Ahiret zulmettir. Bu zulmet için nur “Salih
amel”dir.
5- Sırat zulmettir. Bu zulmet için nur “hakiki
iman”dır.
Hz. Ömer Radiyallahü Anh rivâyet
emiştir: Rasûlüllah Sallallahü Aleyhi Vesellem buyurdu: “Eğer gaybı bilmek iddiası
olmasaydı; beş zümrenin Cennetlik olduğuna şâhitlik ederdim:
1- Aile sâhibi olan fakir,
2- Kocasını razı eden kadın,
3- Mihrini kocasına sadaka olarak bağışlayan kadın,
4- Ana ve babası kendisinden razı olunan evlât,
5- Günahlarından tevbe eden kimse…
Hz. Osman Radiyallahü Anh, beş
şey takva ehlinin (muttakilerin) alâmetidir:
1- Dinini ıslah eden, beline ve diline hâkim
olanlarla oturmak,
2- Dilini ve namusunu korumak,
3- Dünyalıktan bir şeye kavuştuğunda onu vebal kabul
etmek, dinden az bir şey gelince onu ganimet bilmek,
5- Haram karışır korkusuyla helâlden aza razı olmak,
6- Bütün insanların kurtulduğuna inanıp sâdece
kendisinin kurtuluşundan şüphe etmek.
Hz. Ali Radiyallahü Anh: Beş
kötü hal olmasaydı; bütün insanlar salih olurdu: 1- Cahilliğe razı olmak,
2- Dünyaya hırslı olmak,
3- Servet sâhibi iken cimrilik etmek,
4- Ameline riya karıştırıp heder etmek,
5- Kendi görüşünü beğenerek üstünlük iddia etmek.
Allah’ü Teâlâ Habibini “beş
şerefle” şereflendirdi:
1- İsmiyle şereflendirdi; diğer peygamberlere Âdem, Nuh,
İbrahim diye husûsî isimleriyle nida ettiği halde O’na “Rasûlüm” diye
hitap etti.
2- Cismiyle şereflendirdi; zirâ peygamberimiz
Sallallahü Aleyhi Vesellem bir şey için dua ettiğinde; Cenâb-ı Hak, bizzat
kendisi cevap verdi. Diğer peygamberler için böyle değildir.
3- Atâ (vermek) ile şereflendirdi; Allah’ü Teâlâ ona
istemeden ihsanda bulundu.
4- Hatasızlık ile şereflendirdi; Cenab-ı Hak Ondan
zelle vâki olmadığı halde Allah’ü Teâlâ seni affetti buyurup bağışladığını
beyân buyurdu.
5- Rızâ (kabul etmek) ile şereflendirdi; Onun
fidyesini, sadakasını ve nafakasını kabul etti. Hâlbuki diğer peygamberlerinki
böyle değildi.
Abdullah Bin Amir Bin Âs Radiyallahü
Anh: Kendisinde beş şey bulunan kimse dünya ve ahiret saâdetine kavuşur:
1- “Lâ ilâhe illallâh Muhammedün Rasûlüllah”
Kelime-i Tayyibe’sini çok okumak.
2- Başına belâ geldiğinde “İnnâ lillâhi ve innâ
ileyhi râciûn, Lâ havle velâ kuvvete illâ billâhil Aliyyil Azîm” demek.
3- Bir nîmet ihsan edildiğinde “Elhamdü lillâhi
Rabbil âlemîn” deyip o nîmete şükretmek.
4- Bir işe başlarken “Besmele-i Şerîfe”
okumak.
5- Günah işlediğinde “Estağfirullâh-el-Azîm ve
etûbü ileyh” demek.
Hasan-ı Basrî Rahmetullahi Aleyh
buyurdu: Tevrat’tan beş cümle yazılmıştır:
1- Zenginlik, kanaattedir.
2- Selâmet, uzlette (halktan ayrı oturmakta)’dır.
3- Büyüklük (saygı) , şehvetleri terk etmektedir.
4- Faydalanmak, uzun günlerde (Cennette)’dir.
5- Sabır, kısa günlerde (dünyada)’dır.
Rasûlüllah Sallallahü Aleyhi Vesellem
buyurdu: Beş şeyden önce beş şeyin kıymetini bilin:
1- İhtiyarlamadan önce gençliğin;
2- Hastalanmadan önce sıhhatin;
3- Fakir düşmeden önce zenginliğin;
4- Ölmeden önce hayatın;
5- Meşguliyetten önce boş vaktin.
Yahyâ bin Muâz-ı Râzı Rahmetullahi
Aleyh buyurdu:
1- Çok yiyenin, eti çok olur.
2- Eti çok olanın, şehveti çok olur.
3- Şehveti çok olanın, günahı çok olur.
4- Günahı çok olanın, kalbi katılaşır.
5- Kalbi katılaşan da dünyanın afet ve ziynetlerinde
boğulur.
Süfyân-ı Sevrî Rahmetullahi Aleyh
buyurdu: Fakirler beş şeyi tercih ettiler:
1- Nefsin rahatlığını,
2- Kalbin rahatlığını,
3- Allah’ü Teâlâ’ya kulluğu,
4- Hesabın hafifini,
5- Cennette yüksek dereceleri…
Zenginler de beş kötü şeyi
tercih ettiler:
1- Nefis yorgunluğunu,
2- Kalb meşguliyetini,
3- Dünyaya kulluk etmeyi,
4- Hesabın zorunu (şiddetini) ,
5- Derecenin aşağısını.
Abdullah Antakî Rahmetullahi Aleyh
buyurdu: Beş şey kalbin ilâcıdır:
1- Salihlerle oturmak,
2- Kur’an-ı Kerim okumak,
3- Az yemek,
4- Gece kalkıp namaz kılmak,
5- Sabah vakti ağlayarak niyazda bulunmak...
Âlimler dediler ki: Tefekkür beş
nevidir:
1- Allah’ü Teâlâ’nın ayetlerini tefekkür etmek; bunun
meyvesi “tevhid ve yakîn”dir.
2- Allah’ü Teâlâ’nın nimetlerini tefekkür edip
şükretmek; bunun meyvesi, “muhabbet”tir.
3- Allah’ü Teâlâ’nın vaadini tefekkür etmek; bu, “ahirete
rağbet”i artırır.
4- Allah’ü Teâlâ’nın tehdidini tefekkür etmek; bu, “günahlardan
sakınma”yı ve “itaat”i artırır.
5- Allah’ü Teâlâ’nın ihsanını ve kendisinin itaat ve
ibadette olan kusurlarını tefekkür etmek; bu da “hayâ duygusu”nu
artırır.”
Bazı Hikmet sahipleri buyurdu; Beş
şeyi beş şeye tercih etmek, kişiyi takvaya ulaştırır:
1- Sıkıntıyı, nimete tercih etmek; takva için
sıkıntı çekmek lâzım,
2- Gayreti, rahata tercih etmek; takva için gayret etmek
lâzım,
3- Zilleti, izzete tercih etmek; takva için yerine
göre zillete katlanmak lâzım,
4- Sükûtu, fuzuli konuşmaya tercih etmek; takva için
sükût etmek lâzım,
5- Ölümü, hayata tercih etmek; takva için yerine
göre ölümü tercih etmek lâzım.
Rasûlüllah Sallallahü Aleyhi Vesellem
buyurdu:
1- Gizlice istişare; sırları, muhafaza eder.
2- Sadaka; malı, muhafaza eder.
3- İhlâs; ameli, muhafaza eder.
4- Doğruluk; sözleri, muhafaza eder.
5- Müşavere (danışma); fikir ve görüşleri muhafaza
eder (güzelleştirir).
Peygamber Sallallahü Aleyhi Vesellem
Efendimizden: Mal toplamada beş sıkıntı var:
1- Toplamakta, sıkıntı çekmek.
2- Allah’ü Teâlâ’yı zikirden, gaflet edip geri
kalmak.
3- Hırsız ve soygunculardan, korkmak.
4- Cimri adı, verilmek.
5- Salihlerden, uzak kalmak.
Malı dağıtmakta da beş rahat var:
1- Mal toplama zahmetinden kurtulup, rahata
kavuşmak.
2- Bekçiliğinden kurtulup, Allah’ü Teâlâ’yı zikir
için boş vakit bulmak.
3- Hırsız ve soyguncudan, emin olmak.
4- Kerim “cömert” ismini, kazanmak.
5- Salihlerle sohbet, imkânı bulmak.
Süfyân-ı Sevrî Rahmetullahi
Aleyh buyurdu: Bu zamanda beş hâle sahip olmayan mal toplayamaz:
1- Uzun emel,
2- Aşırı hırs,
3- Şiddetli cimrilik,
4- Takva azlığı,
5- Ahireti unutmak.
Şiir
Ey dünya ile evlenmek isteyen kişi!
Onun her gün başka bir dostu var.
Kocaya varmak ister,
Fakat başka bir yerde biriyle birleşir.
Dünya, taliplerinin hiçbirine ümit vermedi;
Hepsini birer birer ahirete gönderdi.
Şüphesiz ben aldanmışım;
Çünkü belâlar vücudumu azar azar yiyip bitirmekte.
Ahiret yolculuğu için azık hazırlayın!
Zira Münadi, “Hazırlanın gidiyoruz!” diye
nida etmekte.
İbn-i Hacer-i Askalânî Rahmetullahi Aleyh Hazretleri
Yorumlar
Yorum Gönder