Sual Sorarken
Sual Sorarken
Sual: Maille dini sual sorarken,
nelere dikkat etmek gerekir?
CEVAP
Birkaçını bildirelim:
1- Sormadan önce, sitemizde o
konuyla ilgili bilgileri okumalıdır.
2- Sorarken cevapla ilgisi
olmayan, lüzumsuz detaya girmemeli, çok kısa yazıp anlaşılmaz durumda da
olmamalı. Ayrıca mesela (Küfre sebep olan bir şey yapılırsa) dememeli, ne
yapıldığını söyleyerek yani örnekle sormalı.
3- Cevap için bilinmesi
gerekenleri mutlaka söylemeli, bunu sormaya veya ikinci bir yazışmaya sebep
olmamalı. Mümkünse soruyu bir arkadaşa okumalı, ne anladığını sormalı. Herkes
kolayca anlayabilmeli. Özellikle, hayzla ilgili suallerde, önceki ayda kaç gün
hayz olduğunu ve kaç gün temiz kalındığını, önceki aylarda 10 günden fazla kan
gelmişse, 10 günden az olarak en son kaç gün kan geldiğini, Maliki mezhebinin
taklit edilip edilmediğini, taklit ediliyorsa en çok gördüğü hayz miktarını
bildirmek şarttır. Bir de, mesela ayın 5’inden 10’una kadar kan görülse
dememeli, 5 gün kan görse diyerek, yani gün sayısını söyleyerek sormalı.
4- Seferilikle ilgili suallerde,
vatan-ı asliyi, gidilen yerin kaç kilometre mesafede olduğunu bildirmeli. Önce
siteden okuyarak, vatan-ı asli ve vatan-ı ikametin ne olduğunu öğrenmeli.
5- (Haram bir iş yapanın
getirdiği hediyeyi almak, getirdiğini yemek caiz midir?) dememeli, haram işten
kastın ne olduğu, o kişinin tek gelir kaynağının bu iş olup olmadığı da
bildirilmeli.
6- (Elimize geçen haram parayı
ne yapmalı?) dememeli. Haram paranın ne olduğu bildirilmeli. Belki de, haram
zannedilen para, haram olmayabilir.
7- Cevabı, ekte veya link olarak
gönderilen yazı, sonuna kadar okunmalı.
Cevap suale, yani anlatılana
göre verilir. Sualde yanlışlık veya eksiklik varsa, cevap da yanlış olabilir.
Bu bildirilen hususlara dikkat edilirse, hem doğru, hem de daha çabuk cevap
almak mümkün olur. Ayrıca, lüzumlu olmayan, bilinmesi emredilmeyen ve dinle
ilgisi olmayan, her hatıra gelen şeyi sormamalı. Merak etmek de mazeret olmaz.
Herkes her şeyi merak edebilir. Sadece iman ve ibadet bilgileriyle ilgili
lüzumlu hususları sormalı.
Sual sormak ve kul hakkı
Sual: Kabirde ve âhirette
sorulmayacak sualleri sorarak meşgul etmek, kul hakkına girer mi?
CEVAP
Müslümanın zamanı çok
kıymetlidir. Lüzumsuz suallerle kendi vaktini harcaması ve cevap verenin
vaktinden çalması caiz olmaz. Faydalı da olsa, çok sual sormayı Peygamber
efendimiz yasaklamıştır. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Sizi çok sual sormaktan
nehyediyorum.) [Taberani]
(Kıyamet günü günahı en çok olan
malayani konuşandır) buyurulmuştur. (Ebu Nasr)
Âlimler buyuruyor ki:
(Allah rızası için, bilmediği
bir hususta susanın aldığı sevap, bildiği hususta konuşanın aldığı sevaptan az
değildir. Zira cehaleti kabul etmek nefse çok ağır gelir.) [Şabi]
(Bir âlim, “Bilmiyorum” derse,
şeytan kahrolur ve, “Âlimin susması, konuşmasından daha zararlı oluyor” der.)
[İbrahim Edhem]
(Hakiki âlim, suale cevap
verirken, kıyamette “Bu cevabı hangi kitapta buldun?” diye sorulacağından
korkan zattır.) [H.Nişapuri]
Sual: Maille dini sual sorarken,
nelere dikkat etmek gerekir?
CEVAP
Birkaçını bildirelim:
1- Sormadan önce, sitemizde o
konuyla ilgili bilgileri okumalıdır.
2- Sorarken cevapla ilgisi
olmayan, lüzumsuz detaya girmemeli, çok kısa yazıp anlaşılmaz durumda da
olmamalı. Ayrıca mesela (Küfre sebep olan bir şey yapılırsa) dememeli, ne
yapıldığını söyleyerek yani örnekle sormalı.
3- Cevap için bilinmesi
gerekenleri mutlaka söylemeli, bunu sormaya veya ikinci bir yazışmaya sebep
olmamalı. Mümkünse soruyu bir arkadaşa okumalı, ne anladığını sormalı. Herkes
kolayca anlayabilmeli. Özellikle, hayzla ilgili suallerde, önceki ayda kaç gün
hayz olduğunu ve kaç gün temiz kalındığını, önceki aylarda 10 günden fazla kan
gelmişse, 10 günden az olarak en son kaç gün kan geldiğini, Maliki mezhebinin
taklit edilip edilmediğini, taklit ediliyorsa en çok gördüğü hayz miktarını
bildirmek şarttır. Bir de, mesela ayın 5’inden 10’una kadar kan görülse
dememeli, 5 gün kan görse diyerek, yani gün sayısını söyleyerek sormalı.
4- Seferilikle ilgili suallerde,
vatan-ı asliyi, gidilen yerin kaç kilometre mesafede olduğunu bildirmeli. Önce
siteden okuyarak, vatan-ı asli ve vatan-ı ikametin ne olduğunu öğrenmeli.
5- (Haram bir iş yapanın
getirdiği hediyeyi almak, getirdiğini yemek caiz midir?) dememeli, haram işten
kastın ne olduğu, o kişinin tek gelir kaynağının bu iş olup olmadığı da
bildirilmeli.
6- (Elimize geçen haram parayı
ne yapmalı?) dememeli. Haram paranın ne olduğu bildirilmeli. Belki de, haram
zannedilen para, haram olmayabilir.
7- Cevabı, ekte veya link olarak
gönderilen yazı, sonuna kadar okunmalı.
Cevap suale, yani anlatılana
göre verilir. Sualde yanlışlık veya eksiklik varsa, cevap da yanlış olabilir.
Bu bildirilen hususlara dikkat edilirse, hem doğru, hem de daha çabuk cevap
almak mümkün olur. Ayrıca, lüzumlu olmayan, bilinmesi emredilmeyen ve dinle
ilgisi olmayan, her hatıra gelen şeyi sormamalı. Merak etmek de mazeret olmaz.
Herkes her şeyi merak edebilir. Sadece iman ve ibadet bilgileriyle ilgili
lüzumlu hususları sormalı.
Sual sormak ve kul hakkı
Sual: Kabirde ve âhirette
sorulmayacak sualleri sorarak meşgul etmek, kul hakkına girer mi?
CEVAP
Müslümanın zamanı çok
kıymetlidir. Lüzumsuz suallerle kendi vaktini harcaması ve cevap verenin
vaktinden çalması caiz olmaz. Faydalı da olsa, çok sual sormayı Peygamber
efendimiz yasaklamıştır. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Sizi çok sual sormaktan
nehyediyorum.) [Taberani]
(Kıyamet günü günahı en çok olan
malayani konuşandır) buyurulmuştur. (Ebu Nasr)
Âlimler buyuruyor ki:
(Allah rızası için, bilmediği
bir hususta susanın aldığı sevap, bildiği hususta konuşanın aldığı sevaptan az
değildir. Zira cehaleti kabul etmek nefse çok ağır gelir.) [Şabi]
(Bir âlim, “Bilmiyorum” derse,
şeytan kahrolur ve, “Âlimin susması, konuşmasından daha zararlı oluyor” der.)
[İbrahim Edhem]
(Hakiki âlim, suale cevap
verirken, kıyamette “Bu cevabı hangi kitapta buldun?” diye sorulacağından
korkan zattır.) [H.Nişapuri]
Yorumlar
Yorum Gönder