Söylenmesi Caiz Olmayan Sözler
Söylenmesi Caiz Olmayan Sözler
Sual: Söylenmesi caiz olmayan sözler nelerdir?
CEVAP
Bazılarını bildirelim:
1- Çocuk yedinci kattan düştü.
Mucize olarak kurtuldu demek caiz olmaz. Çünkü mucize sadece Peygamberlerde
görülür, çocuğa Peygamber denmiş olur. Allah’ın kudreti ile kurtuldu demek
gerekir.
2- Günahkâra veya kâfire, (Günah
keçisi) demek caiz değildir.
3- (Haram ama seviyorum) demek
haram olur, küfür olmaz.
4- (Allah yazdıysa bozsun)
demek, dua niyetiyle caizdir.
5- Kâfire, (dayı, amca, dayıcığım,
buyurun) demek, âdet olarak söylendiği için caizdir.
6- Allah bizi düşündüğü için göz
vermiş demek caiz olmaz. Zira düşünmek mahlûklara mahsustur.
7- (Allah kuşlara kanat vermeyi
ihmal etmemiş) demek uygun değildir. Allahü teâlâ ihmal etmez. Sanki ihmal de
edebilir anlamı çıkacağı için söylememeli.
8- Yüzünü gören Cennetlik veya
hacı oluyor, demek caiz olmaz. Çünkü bir kimseyi görmekle Cennetlik veya hacı
olunmaz. Bu bakımdan böyle söylemek yanlıştır.
9- Müslümana şeytan gibi adam
demek caiz değildir. Cin gibi demek caizdir.
10- Müslüman ölü için (Toprağı
bol olsun) demek caiz olmaz, bu ifade gayrimüslimler için kullanılır.
11- (Allah kuşların planını
kader defterine çizerken yakıt ihtiyaçlarını da hesaba katmış) demek caizdir.
12- (Allah insanın binasını
hücre tuğlası ile örmüş) demek caizdir.
13- Kâfire yaptığı iyilik için
Allah razı olsun ifadesini imana gelmesini veya "Allah razı olduğu şekle
çevirsin" diye niyet ederek söylemek caizdir.
14- (Allah unutmadı) demek
edepsizlik olur. Sanki böyle demekle unuttuğu zaman da olabilir anlamı
çıkmaması için böyle söylememeli.
15- (Allah yarattı demem
döverim, almadan vermek Allah’a mahsus) gibi sözler küfür olmaz, ancak, Allahü
teâlânın ismini, gereksiz yere kullanmak hürmetsizlik olur. Lüzumsuz yere yemin
gibidir.
16- Şerefsizim ki doğru
söylüyorum demek caiz değildir. Müslüman böyle söylemez.
17- (Anam avradım olsun) demek
küfür olmaz. Ama Müslümana böyle söylemek yakışmaz.
18- İlah yerine, (Ey rahmeti bol
padişah) demek, ibadet olmayan yerlerde caizdir.
19- Eskimiş Kur'an demek caiz
değildir. Eski Mushaf olur ama, eski Kur'an olmaz. Kur’an, Allah kelamı
demektir. Kur'an-ı kerimin kağıtlara yazılmış şekline Mushaf denir. Bunun gibi,
büyük Kur'an, küçük Kur'an demek de caiz olmaz.
20- Kur'an için antivirüs
programı, Resulullah için yürüyen Kur'an, Savaş Peygamberi, Allah için mimar,
sanatçı diyenler var. Böyle söylemek caiz değildir. Çünkü Allahü teâlânın
isimleri, tevkîfîdir, yani dinin sahibinin bildirmesine mevkuftur, bağlıdır.
İslamiyet’in söylediği ismi söylemelidir. İslamiyet’in bildirmediği isim
söylenemez. Ne kadar iyi, güzel isim olsa da, söylenmez. Dinde bid’at
çıkarılmamalı. Diğerleri de böyledir. Allah Resulüne, Allah kelamına saygı
göstermeli, misyonerlerin tuzaklarına düşüp de Müslüman olarak böyle şeyler
söylememeli.
21- Bazıları, “Domuz oğlu domuz,
domuz gibi bakıyorsun. Eşek oğlu eşek demek küfürdür, çünkü böyle söyleyince
Hazret-i Âdem'e kadar gider. Böyle söyleyenin iman ve nikahını tazelemesi
gerekir” diyorlar. Bunlar doğru değildir. Hazret-i Âdem'e kadar gitmez. Böyle
söylemek uygun değilse de, küfür olmaz. Müslüman böyle sözler söylemez.
22- (Anladıysam Arap olayım)
demek uygun değildir. Niyeti, Arabı, Peygamber efendimizi kötülemek ise küfür
olur.
23- (Allah bana kulum demesin)
diyerek yemin etmek caiz değildir, çok tehlikelidir.
24- Allah’a akıl sahibi demek
caiz değildir, akıl mahlûktur. Allahü teâlâ aklın yaratıcısıdır.
25- Eskiden mürşid-i kâmiller
vardı, ama dünya işlerinden anlamazlardı demek caiz değildir. Onlar ahiret
işleri gibi, dünya işlerini de bilirlerdi. Bazı kimseler de evliya ayrı, âlim
ayrı diyorlar. Yani evliya ilimden anlamaz diyorlar. Evliya haramdan, mekruhtan
kaçan salih kimsedir. İlim olmadan haramdan, bid'atlerden nasıl kaçılır ki?
26- İnsanlar için, (Beni ihya
etti, beni ihya ettiniz) demek caiz değildir. İhya etmek kelimesi,
canlandırmak, can vermek, diriltmek anlamındadır. Bu anlamda kullanılması uygun
değildir.
27- Annenin evladına, (Sana
kurban olayım) gibi söz söylemesi, caiz değildir. (Seni verene, seni yaratana
kurban olayım) demelidir.
Allah cezanı versin demek
Sual: Kötülük eden, zulmeden
kimseleri Allah'a havale etmek, (Allah bunun cezasını versin demek) caiz midir?
CEVAP
Evet, caizdir. (İslam Ahlakı)
“O ne kâfir” demek
Sual: (O, ne kâfirin biri),
(Kâfir adam), (Seni kâfir seni) gibi bir söz söyleyenin kâfir olacağı
söyleniyor. Doğru mudur?
CEVAP
Söyleyenin niyetine göre
değişir. (Müslümana kâfir diyenin kendisi kâfir olur) hadis-i şerifinde
bildirilen hüküm, bir Müslümanın kâfir olmasını isteyerek söyleyen içindir.
Yoksa birine hakaret maksadıyla veya kötülemek için söylemek küfür değildir.
(İslam Ahlakı)
Âhireti inkâr
Sual: Reformda çok ileri giden
bazı kimseler, (Cennet ve Cehennem bu dünyadadır) diyorlar. Bunu ne maksatla
söylüyorlar?
CEVAP
Bu azılı reformistler, dinimize
inanmadıkları için, âhireti inkâr maksadıyla söylüyorlar. Yoksa, (Cennet ve
Cehennem bu dünyada kazanılır) demek istemezler.
Zâlimler için yaşasın Cehennem
Sual: (Zâlimler için yaşasın
Cehennem) sözünün yanlış, hattâ küfür olduğu söyleniyor. (Sen kim oluyorsun da,
Cehennemin yaratılmasını yani Allah'ın icraatını onaylamaya kalkıyorsun?)
deniyor. Bu bakımdan (Zâlimler için yaşasın Cehennem) demek küfür olmaz mı?
CEVAP
İcraatı onaylamak gibi
düşünülürse elbette öyle söylemek uygun olmaz. Eğer, (Kâfirlerin, suçluların,
hainlerin cezalandırılması ne kadar güzeldir) denmek isteniyorsa mahzuru olmaz.
Zâlim kelimesi, tefsir ilminde
kâfir demektir. Bunu söyleyen Ehl-i sünnet ise, bu sözü şöyle anlamak gerekir:
(Allahü teâlânın, zulmeden
kâfirleri cezalandırma yeri olan Cehennemi yaratması, adaletin tecellisidir,
mazlumlar için de bir tesellidir.)
Salih Müslüman, Allah'ın
yarattığı bir şey için, onun icraatını onaylarcasına, (Bu yaptığı iyidir,
mahzuru yoktur) gibi şeyler söylemez. Çünkü öyle söylenince, Allahü teâlânın
uygun olmayan işlerinin de olabileceği intibaı uyanabilir. Bu bakımdan İslam âlimleri,
nasıl söylemişse, aynen öyle söylemeli, kendiliğimizden yeni tâbirler
üretmemeliyiz.
Kim duasının kabul olunmasını
istiyorsa, zorda olan bir kardeşinin sıkıntısını gidersin. (Kenzü'l-Ummal,6,15398)
(Alıntıı)
Yorumlar
Yorum Gönder