Problemleri En Çabuk Çözen 2 Ayet-i Kerime
Bu
dua Talak Suresinin 2 ve 3 ayetidir. Abdullah b. Mesud Radiyallahü Anh bu
ayetin fazileti ile ilgili şöyle söylemiştir.
‘Kur’an’da
problemleri en güzel, en çabuk çözüm getiren ayettir.” Hz. Peygamber Efendimiz
Sallallahü Aleyhi Vesellem buyurdu ki; “Eğer ümmetim bu ayetle amel etseydi. Allah
rızklarını ayaklarına getirirdi”
فَاِذَا بَلَغْنَ اَجَلَهُنَّ فَاَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ اَوْ
فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَاَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ وَاَق۪يمُوا
الشَّهَادَةَ لِلّٰهِۜ ذٰلِكُمْ يُوعَظُ بِه۪ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللّٰهِ
وَالْيَوْمِ الْاٰخِرِۜ وَمَنْ يَتَّقِ اللّٰهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاًۙ ﴿٢﴾
﴾2﴿ Sürelerinin sonuna ulaştıklarında onları ya uygun biçimde tutun
yahut onlardan uygun biçimde ayrılın; içinizden adaletli iki kişiyi şahit tutun
ve şahitliği Allah için özenle yerine getirin. İşte Allah’a ve ahiret gününe
inananlara öğütlenen budur. Kim Allah’a saygısızlıktan sakınırsa ona Allah
kendisine bir çıkış yolu gösterir. (Talak, 2)
وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُۜ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى
اللّٰهِ فَهُوَ حَسْبُهُۜ اِنَّ اللّٰهَ بَالِغُ اَمْرِه۪ۜ قَدْ جَعَلَ اللّٰهُ
لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً ﴿٣﴾
﴾3﴿ Ve ona hiç beklemediği yerden rızık verir. Kim Allah’a dayanıp
güvenirse Allah ona yeter. Şüphesiz Allah dilediği şeyi sonuca ulaştırır. Allah
her şey için bir ölçü koymuştur. (Talak, 3)
Talak Suresi Okumanın
Fazileti ve Faydaları
Talak süresinin faziletleri ve
sırları derken şunu unutmamak lazımdır. Kur’an tilâveti İslam’da faziletli
amellerden biridir. Kur’an okumaktan maksat, öncelikle onun emir ve nehiylerine
uymaktır. Fakat sadece okumanın da sevabı ve mükâfatı vardır. Kur’an kendisiyle
amel edenlere ve inanarak ibadet kastıyla okuyanlara kıyamet gününde şefaatçi
olacaktır. Birçok surenin ve ayetlerin faziletleri, hadisi şerifler ile ifade
edilmiştir. Her surenin bir çok önemi vardır. Her bir ayet ve sure Allah kelâmı
olmakla beraber herbirinin ayrı ayrı özellikleri vardır.
Kur’ân-ı Kerîm okumak ve okutmak
çok sevâbdır. Hatta bunun sevâbı dedelerine, çocuklarına ve torunlarına tesîr
eder. Îtikâdı düzgün bir kimse, Kur’ân-ı Kerîm’i okuyup, muteber ilmihâl
kitâblannda bildirildiği gibi amel ettiği, i-bâdet yaptığı takdirde büyük
sevâblara kavuşur.
Kur’ân-ı Kerîm okumakla alâkalı
olarak sevgili Peygamberimiz buyurdu ki:
“Kur’ân-ı Kerîm okunan evden
arşa kadar nûr yükselir.”
“Kur’ân-ı Kerîm okunan evin hayrı artar,
sâkinle-rini sıkmaz, melekler oraya toplanır, şeytanlar oradan uzaklaşır.
Kur’ân-ı Kerîm okunmayan ev, içindekilere dar gelir, sıkıntı verir, bereketsiz
olur. Bu evden melekler uzaklaşır, şeytanlar oraya dolar.”
Kur’ân-ı kerîmin altmış beşinci
sûresi.
Talâk sûresi on iki âyet-i
kerîme olup, Medîne-i münevverede nâzil oldu (indi). Boşanma konularından
bahsettiği için bu adı aldı. Sûrenin başında İslâm âile hukûkunun boşanma
konusundaki hükümleri, sonunda da, Allahü teâlânın bildirdiği hak yoldan ay
rılan eski kavimlerin uğradıkları cezâlar ve Muhammed aleyhisselâma inanıp
hayırlı işler yapanlara verilecek âhiret nîmetleri bildirilmektedir.
Aile kurumunun dinî, ahlâkî ve
hukukî temelini oluşturan nikâh akdinin ve evlilik birliğinin keyfî biçimde
sona erdirilemeyeceği temasına ağırlık verilerek böyle bir zorunlulukla
karşılaşıldığında uyulması gereken başlıca hükümler işlenmekte, bu arada iyi
niyet ve hakkın kötüye kullanılmaması gibi bazı temel ilkelerin altı
çizilmekte; aile ilişkilerinin sağlıklı yürüyüp yürümemesinde çoğu zaman etkili
bir role sahip bulunan harcamalar konusunda ölçülü olmanın önemine dikkat
çekilmekte; meşrû, mâkul ve dengeli olmayan, sonunda Allah’ın buyruklarına
isyan etmeye varan isteklerin toplumların perişan olmasına ve medeniyetlerin
çökmesine yol açabileceği ima edilmekte; her hâlükârda olup biten her şeyin,
evrendeki bütün varlıkları yaratan Allah’ın gücü ve bilgisi dışında
kalamayacağı hatırlatılmaktadır.
Talak suresi neden
indirilmiştir?
“Ey Peygamber! Kadınları
boşadığınız zaman…” buyruğunda hitap Peygamber Sallallahü Aleyhi Vesellem’adır.
Ona tazim ve tefhim olsun diye çoğul lafzı ile muhatab alınmıştır.
İbn Mace’nin Sünera’inde Said b.
Cübeyr’in, İbn Abbas’tan, onun Ömer b. El Hattab’tan rivayetine göre Rasûlullah
Sallallahü Aleyhi Vesellem Hlafsa Radiyallahü Anha’yı boşamak istemiş sonra ona
ric’at (dönüş) yapmıştır[3]
Katade, Enes’ten şöyle dediğini
rivayet etmektedir: Rasûlullah Sallallahü Aleyhi Vesellem Hafsa Radiyallahü
Anha’yı boşadı. O da ailesinin yanına gitti. Yüce Allah Hz Peygamber Sallallahü
Aleyhi Veselleme: “Ey Peygamberi Kadınları boşadığınız zaman iddetleri vaktinde
boşaym” buyruğunu indirdi. Ona: Hafsa’ya ric’aı yap, çünkü o cuk namaz kılan,
çok oruç tutan birisidir ve o senin cennetteki hanımlarındandır, denildi. Bunu
el-Maverdî, el-Kuşeyrî ve es-Sa’lebî zikretmiştir.[4]
el-Kuşcyrî ayrıca şunu da
rivayet etmektedir: Onun ailesinin yanına çıkıp gitmesi hakkında da yüce
Allah’ın: “Evlerinden onları çıkarmayın” buyruğu nazil oldu.
el-Kdbî dedi ki: Bu âyetin nüzul
sebebi Rasûlullah Sallallahü Aleyhi Vesellem’ın Hafsa’ya kızgınlığıdır. Ona
gizlice bir sır söylediğinde bu sırrı Âişe’ye açıklayınca, Peygamber Sallallahü
Aleyhi Vesellem da onu bîr defa boşadı, bunun üzerine bu âyet-i kerime indi.
es-Süddî dedi ki: Âyet, Abdullah
b. Ömer hakkında inmiştir. O, hanımını ay hali iken bir defa boşadı. Rasûlullah
Sallallahü Aleyhi Vesellem ona hanımına ric’al yapmasını, sonra da
temizleninceye ve ay hali oluncaya, sonra bir daha temizleninceye kadar nikâhı
altında tutmasını emretti. Eğer yine onu boşamak istiyor ise onunla cima
yapmaksızın temizleneceği vakit onu boşasın. İşte yüce Allah’ın hanımların süresi
içerisinde boşamalarını emretmiş olduğu icldel budur[5]
Şöyle de denilmiştir: Bazı
erkekler Abdullah b. Ömer’in yaptığının benzerini yaptılar. Abdullah b. Amr b.
El Âs, Amr b. Said b. El Âs ile Ut be b. Gazvan bunlardandır. Âyet-i kerime
onlar hakkında inmiştir.
İbnu’l Arabi dedi ki: Bütün
bunlar her ne kadar sahih değil iseler de, birinci görüş daha uygun
görülmektedir. Bunda daha sahih olan da bunun yeni bir şer’î hükmün açıklaması
olduğudur.
Buyruğun Peygamber Sallallahü
Aleyhi Vesellem’a hitab olmakla birlikte maksadın onun ümmeti olduğu da
söylenmiştir. Muhataptan gaibe farklı lafızlarla hitap etmiş bulunmaktadır. Bu,
fasih bir anlatını tarzıdır. Nitekim yüce Allah: “Hatta siz gemilerde
bulunduğunuz zaman, onlar da içindekileri güzel bir rüzgâr ile götürüp…” (yunus,
10/22) diye buyurmaktadır. Buyruğun takdiri şöyledir: Ey Peygamber! Sen onlara:
“Kadınları boşadığınız zaman İddetleri vaktinde boşayın” de. İşte bu da tefsir
âlimlerinin, burada hitap yalnız ona yönelik olmakla birlikte, mana hem
kendisini, hem mü’minleri kapsamaktadır. Yüce Allah mü’minlere hitab etmek
istediğinde ona: “Ey nebi: peygamber” buyruğu ile taltifte bulunmuştur. Eğer
hitab hem lafız, hem mana itibariyle ona yönelik ise: ‘Ey RasûT’ diye ona
iıilab etmiştir.
Derim ki: İddel ile ilgili hükümlerin
ensardan Yezid b. es-Sekenin kızı Esma hakkında nazil oluşu hu görüşün
doğruluğuna delildir. Ebu Davud’un Kı-tab’ında (Sünen’inde) ondan geien
rivayette belini İd iğine göre Esma Peygamber Sallallahü Aleyhi Vesellem’ın
döneminde (kocası tarafından) boşandı, Henüz boşanan kadının iddeti hakkında
bir hüküm yoktu. Yüce Allah, Esma boşanınca boşamak için iddet hükmünü indirdi.
Böylece, boşamak dolayısıyla iddetin hakkında indiği ilk kişi o oldu.[6]
Bundan maksadın Peygamber Sallallahü
Aleyhi Vesellem’a tazim maksadıyla nida olduğu ve sonradan: “Kadınları
boşadığınız zaman” diye buyurulduğu da söylenmiştir. Bu da (bu yönüyle yüce
Allah’ın: “Ey iman edenler! İçki, kumar, putlar ve fal okları şeytanın pis
işlerindendir” (el-Maide, 5/90) buyruğuna benzer. Onların öncelikleri ve
üstünlükleri dolayısıyla yüce Allah mü’minleri önce sözkonusu etmiş, sonra da:
“İçki, kumar, putlar ve fal okları” diye buyurmuştur. [7]
Talak Sûresi’nin
Fazileti Ve Yararları
Resulullah (Sallallahü Aleyhi ve
Sellem) buyurdu ki: “Her kim Talak Suresini (vird olarak) okursa, Allah’ın
peygamberinin sünneti üzere vefat eder.”(Ebûl-Leys Semerkandî, Tefsirul-Kur’ân,
6/230-238; Kâdı Beyzâvî, Beyzâvi Tefsir (Envârut-Tenzîl ve Esrârut-Te’vil),
2/504)
Her türlü hastalık, sihir ve
büyü, borç ve fakirlikten kurtulmaya da bi-iznillah fayda verir.
[3] İbn Mâce, I, 650; Hâkim,
Müstedrek, 11, 215; Ebâ üâvûd, II, İS5; Nesâî, VI, 213
[4] İbn Kesir, Tefsir, IV, 37H
[5] Buharı, V, 2011; Müslim, II,
1093. 1094, 109î. 1097; Ti/mizl III, 479; Dârinıl, 11. ny. Darakutni, IV, 5,
fi, 28; Ebû Davüd, 11. 255, 256; Nesâİ, VI, 13M, 141. 212; İbn Mâce, 1. 65J,
652: Mırvatta, II. 576;
[6] Ebû Dâvûd, II, 235; Heyhaki,
esSünenü’l-Kübrâ, VII. i M
[7] İmam Kurtubi, el-Camiu
li-Ahkami’l-Kur’an, Buruç Yayınları: 17/414-415.
(Alıntı)
Yorumlar
Yorum Gönder