Nakşibendi (Hacegan) Yolunun 11 Esası Kelimât-ı Kudsiyye (Kısa)
1- Hûş Der – Dem: Alınan her nefeste uyanık bulunmak; gaflette olmamak, her nefeste şuurlu olmak.
2- Nazar Ber
Kadem: Yürürken bakışlarını ayağından ayırmamak, dikkatini dağıtacak
hiçbir şeye bakmamak.
3- Sefer Der
Vaten: Kişi her nefesinde Rabbine gittiğinin şuurunda olmak, Halktan ayrılıp
Hakk’a gitmek.
4-
Halvet Der Encümen: Dışı halkla, içi Hak Teâlâ ile beraber
olmak.
5-
Yâd Kerd: Hem kalp, hem dil ile zikre devam etmek.
6- Bâz Geşt: Maksadın Allah’ü
Teâlâ ve Allah’ü Teâlâ rızası olmasıdır. Bütün dünyevi istekleri terk edip, Allah’ü
Teâlâ’ya dönüş. Mürid, “Ya Rabbi, benim muradım, maksadım sensin. Ben
senin rızanı talep ediyorum. Hedefim sensin, yaptığım işi senin rızan için
yapıyorum!” diyecek.
7-
Nigâh Daşt: Kalbi zararlı ve lüzumsuz düşüncelerden korumak.
8- Yâd-ı Daşt: Allah’ü
Teâlâ’yı sürekli hatırlamak, asla unutmamak.
9- Vukûfi Zamâni: Vaktin
kıymetini bilmek; zamana vâkıf olmak ve zamanı yönetebilmektir.
10- Vukûfi Adedi:
Zikir
sayısına dikkat ve riayet göstermek.
11- Vukûfi Kalbi:
Kalbi kontrol etmek, kalbe hakim olmak, kalbinde Allah’ü Teâlâ’dan başka
hiç ama hiç bir şeyin olmaması.
=========
Nigah: Bakmak, bakış, bakma, göz.
Nigah
Daşt: Farsça, gözü korumak anlamındadır. Havâtır’ı kontrol altında
tutup, Allah'ın gayri herşeyi (Masiva)i terk etmek, kalbinden atmak.
Havâtır: Akılda gezip
dolaşan düşünceler.
Yâd-Daşt: Farsça,
hatırda tutmak, zihinde tutmak manalarına gelen bir tâbir.
Zikrin,
Allahü teâlâyı anmanın ve hatırlamanın kalbe yerleşmesi, meleke hâline
gelmesi. “Yâd-ı daşt” en yüksek
mertebedir. Ondan sonra mertebe yoktur. (İmâm-ı Rabbânî)
Bâz: Dönüş.
Geşt: Seyretme,
dolaşma, gezme.
Yorumlar
Yorum Gönder