Müslümanın Hayat Tarzı Nasıl Olmalıdır?

Müslümanın Hayat Tarzı Nasıl Olmalıdır?

İslâm’ın en önemli kısımlarından biri insani ilişkilerini düzenleyen eden muâmelât kısmıdır. Muâmelât, fıkhın ibadetler dışında kalan kısmını, yani hukukun tamamını ifade eder.
İslâm, toplumları oluşturan fertlerin şahsî ve gündelik hayatından âile hayatına, akrabâlık ve komşuluk münâsebetlerinden ticârî ve iktisâdî faâliyetlerine, tâlim, terbiye ve irşad hizmetlerinden ictimâî huzur ve âsâyişi temin eden muâşeret kâidelerine kadar her sahada, insanların vazife, mes’ûliyet ve haklarını, bunların ihlâli durumunda tatbik edilmesi gereken cezâî müeyyideleri tanzim etmiştir.

Yani bir Müslüman, ferdî hayatını İslâm’ın muhtevasında yaşamak mecbûriyetinde olduğu gibi, ictimâî hayatını, diğer insanlarla muâmelelerini de Allâh’ın emirlerine uygun tarzda düzenlemek zorundadır. Hâsılı, İslâm’ı hayatının her safhasına hâkim kılmalıdır. Buna muvaffak olamayan bir kimse, sâlih bir mü’min kıvâmına ulaşamaz.

Cennete Vize Almak İçin Gereken Şart

Rasûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuşlardır: “Emri altındaki insanlara ve çevresindekilere karşı kötü muâmelede bulunan kimse Cennet’e giremez.” (Tirmizi, Birr, 29/1946; İbn-i Mâce, Edeb, 10; Ahmed, I, 7)

Hazret-i Ömer radiyallahu anh da şöyle der: “Bir kimsenin kıldığı namaza, tuttuğu oruca bakmayınız;
1- Konuştuğunda doğru söylüyor mu?
2- Kendisine bir şey emânet edildiği zaman emânete riâyet ediyor mu?
3- Dünya ile meşgul olurken helâl-haram gözetiyor mu? Ona bakınız.”
(Beyhakî, es-Sünenü’l-Kübrâ, VI, 288; Şuab, IV, 230, 326)

 Bir kişi Hazret-i Ömer’in yanında başka birini medhediyordu.

Hz. Ömer ona: “-Medhettiğin kişiyle hiç yolculuk yaptın mı?” diye sordu.
O: “-Hayır.” dedi.

“-Alışveriş gibi ictimâî bir muâmelen oldu mu?”
“-Hayır.”
 “-Peki, sabah-akşam ona komşu oldun mu?”
“-Hayır.”

Bu cevaplar üzerine Hazret-i Ömer şöyle dedi:
“-Kendisinden başka ilâh olmayan Allâh’a yemin ederim ki sen onu tanımıyorsun!”

Allah’ın Rızası İstikametinde Bir Hayat

Fıkıh kitaplarımız, muâmelâtla ilgili hükümleri bütün tafsîlâtıyla îzah eder. Bu hükümler sâyesinde dünya hayatı intizam kazanır, müslim veya gayri müslim bütün insanlar haksızlık ve zulümlerden muhafaza edilirler.
Cenâb-ı Hak, muâmelâtla ilgili hükümlerin tatbik edilmesi için hem dünyevî hem de uhrevî müeyyideler koymuş ve bunları beyan etmiştir. Gerçek bir mü’min, işlerinin sadece dünyevî değil uhrevî boyutunu da düşünerek hayatını devamlı Allâh’ın rızâsı istikâmetinde takvâ üzere yaşamaya gayret eder.

Kaynak: Osman Nuri Topbaş

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Esmaül Hüsna (Arapça- Türkçe) دُعٰٓاءُ اَسْمٰٓاءُ الْحُسْنٰى

Şifa Salavâtı (Salavâtı Tıbbil Kulubi/Salâvatı Tıbbiye)

Güzel Ahlakla ilgili 40 Hadis