Camide Dikkat Edilecek Hususlar
Camide Dikkat Edilecek Hususlar
Sual: Camide riayet
edilecek önemli hususlar nelerdir?
CEVAP
Camide riayet edilecek önemli hususlardan bazıları
şunlardır:
1- Camiye girince ön
safa durmalı, yaşlılar var diye geride durmamalıdır! Birinci safa sıkışma imkânı
varken, ikinci safta durmak mekruhtur. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(En hayırlı saf, ilk saftır. Sevabı en az olan da geri
saflardır.)
(İlk safın fazileti bilinseydi, oraya geçmek için kura
çekilirdi.)
(Melekler ilk safta namaz kılanlara dua eder.)
Peygamber efendimiz, (Cennete girmek için ne yapayım)
diyen zata, (müezzin veya imam ol) buyurdu. O da (yapamam) dedi. (Öyle
ise namazını ilk safta kıl) buyurdu. Ön safa geçerken kimseyi incitmemeli!
Hadis-i şerifte (Halkı incitmemek için ön safa geçmeyen, iki misli sevaba
kavuşur.) buyuruldu. Daha çok sevaba kavuşmak için, cemaat mescidin sağ
tarafını doldurdu. Sol tarafta açıklık kalınca, Peygamber efendimiz, (Mescidin
solundaki açıklığı dolduran, iki misli sevap kazanır.) buyurdu.
2- Büyük camide cemaat
bir saf da olsa, yine sık durmak gerekir. Safların sık olması, rahmetin
gelmesine sebep olur. Saflar sıklaştırılıp omuzlar birbirine sıkıca değmelidir!
Eshab-ı kiram safta çok sık durduğundan elbiselerinin omuzları eskirdi. Hadis-i
şeriflerde buyuruldu ki:
(Namazda omuz omuza sık durun! Açıklıkları kapatın ki,
şeytan girmesin!)
(Hak teâlâ safı sıklaştırana rahmet eder, safta boşluk
bırakana gazap eder.)
(Saftaki boşluğu dolduranın günahları affolur.)
3- Büyük camide ayaklar
ile secde yeri arasından, küçük camide, ayakları ile kıble duvarı arasından
geçen günaha girer. Hadis-i şerifte, (Namaz kılanın önünden geçmenin, ne
kadar çok günah olduğunu bilen, geçmeyip, yüz yıl durmayı tercih eder.) buyuruldu.
Herkesin gelip geçeceği yere durana da günah olur. Ancak ön safta boş yer
varken, boşluğu doldurmak için namaz kılanın önünden geçmek günah olmaz. Çünkü
bu kimse, kendisine olan hürmeti kaldırmış demektir.
Namaz kılanın önünden, insan veya hayvan geçmekle namaz
bozulmuş olmaz. Namazı bir sütre, yani direk gibi bir şeyin arkasında kılmak
gerekir. Hadis-i şerifte, (Namaza dururken önünüze sütre koyun! Geçmek
isteyene mani olun!) buyuruldu. [Geçene işaretle, yüksek sesle okumakla
mani olmak caiz ise de, mani olmamak iyidir.]
4- Sünnet ile farz,
farz ile sünnet arasında konuşmak veya bir şey okumak, sünnetin sevabını
azaltır. Hatta (sünnet kabul olmaz, tekrar kılmak gerekir) diyen âlimler de
vardır.
5- İş elbisesi ile ve
büyüklerin yanına çıkamayacak elbise ile ve kötü kokulu elbise ve çorap ile
namaz kılmak mekruhtur. Pis kokularla halkı rahatsız etmek haramdır. Bulaşıcı
hastalığı olan camiye gelmemeli, burnunu karıştırıp, yanındakileri
iğrendirmemelidir!
6- Camiye girince, iki
rekât nafile namaz kılmak sünnettir. Buna “Tehıyyet-ül-Mescid” denir.
Farz veya sünnet kılınınca, “Tehıyyet-ül-Mescid” namazı da kılınmış
olur.
7- Camide farzı yalnız
kılmış olan, öğle ve yatsı namazlarında, yanında cemaatle namaz kılınmaya
başlanırsa, ya cemaate uyup nafile olarak kılar veya camiden çıkar. Diğer üç
namazı yalnız kılmış olanın, cemaat ile kılınırken bile, cemaate uyup nafile
olarak kılamaz, camiden çıkması vacip olur. Çünkü cemaate uymamak günahtır.
8- Cuma günü imam
minbere çıkınca ve ikamet okunurken sünnete başlamak mekruhtur.
9- Camide konuşmak
sevapları giderir. Nutuk çeker gibi hutbe okumak haramdır.
10- Camiye abdestsiz girmek, camide bir şey yiyip
içmek, küçük çocukları camiye sokmak, cemaate yetişebilmek için koşmak
mekruhtur.
11- Camiye, laubali bir şekilde girmemelidir! Mesela
kollar sıvalı, eller cepte, ceket omuzda olmamalıdır!
12- İmamın, son sünneti, farzı kıldığı yerde kılması
mekruhtur. Cemaatin aynı yerde kılması caizdir.
13- Camide güzel ahlâk, nasihat bildiren şiir ve
ilahileri ara sıra okumak caiz, devamlı okumak mekruhtur. (Alıntı)
Yorumlar
Yorum Gönder