Son Peygamber, Merak Edilen Sorular ve Cevapları
Son Peygamber, Merak Edilen Sorular ve
Cevapları
I- Hz. Muhammed Sallallahü Aleyhi Vesellem’in çok evlenme
sebepleri neler değildir?
Hz. Muhammed Sallallahü Aleyhi Vesellem’in çok evlenme sebebi,
kesinlikle dünya zevki değildir; bunun kabul edilmesi için şu delillerin
sıralanması yeterli olacaktır:
a)
Mekke’nin en asil, en yakışıklı ve en güvenilir gençlerinden olan Hz. Muhammed Sallallahü
Aleyhi Vesellem, isteseydi ilk evliliğini kendinden genç ve çok güzel olan bir
hanımla yapabilirdi. Hâlbuki o, ilk evliliğini kendinden on beş yaş büyük olan
ve daha önce başından iki evlilik geçen Hz. Hatice Radiyallahü Anha Radiyallahü
Anha ile yapmıştır.
b)
Gene Hz. Muhammed Sallallahü Aleyhi Vesellem, İsteseydi yirmi beş yıl boyunca
sadece Hz Hatice Radiyallahü Anha ile evli kalmaz, başka evlilikler de
yapabilirdi; ancak o, ilk eşi vefat edinceye kadar başka biriyle evlenmemiş,
elli yaşına kadar sadece Hz. Hatice Radiyallahü Anha ile evli kalmıştır.
c)
Hz. Peygamber, ilk eşi Hz. Hatice vefat ettikten sonra da hemen evlenmemiş,
birkaç yıl bekâr kalmıştır. Eğer evliliklerinde dünya zevki düşüncesi olsaydı,
yeniden evlenmek için birkaç yıl beklememesi gerekirdi.
Hz.
Peygamber, Hz. Hatice Radiyallahü Anha’nın vefatından birkaç yıl sonra
kendisinden üç yaş büyük olan Hz. Sevde Radiyallahü Anha ile evlendi. Eğer
Resulullah’ın evliliklerinde dünya zevki düşüncesi olsaydı, en azından ikinci
evliliğini genç ve güzel bir kadın ile yapar, elli beş yaşındaki Hz. Sevde Radiyallahü
Anha Radiyallahü Anha ile evlenmezdi.
ç)
Hz. Muhammed Sallallahü Aleyhi Vesellem’in, Hz. Aişe Radiyallahü Anha dışında
evlendiği bütün kadınlar dul idi. Eğer Resulullah’ın çok evlenme sebepleri
arasında dünya zevki bulunsaydı, evlendiği kadınlardan çoğunun dul olmaması
gerekirdi.
d)
Hz. Muhammed Sallallahü Aleyhi Vesellem, Hz. Hatice Radiyallahü Anha dışında
evlendiği on kadınla ve Mukavkıs tarafından hediye olarak gönderilen cariye
Maria ile ömrünün son on yılında evlenmiştir. Eğer Resulullah’ın evliliklerinde
dünya zevki isteği bulunsaydı, ömrünün son on yılında değil gençliğinde çok
evlenirdi.
e)
Görüldüğü gibi, hangi yönden bakarsak bakalım, Hz. Muhammed Sallallahü Aleyhi
Vesellem’in çok evlenmesini dünya zevki ile izah etmek asla mümkün değildir.
II- Hz. Muhammed Sallallahü Aleyhi Vesellem, yirmi beş
yaşından elli yaşına kadar niçin tek hanımla evli kalmıştır?
Hz. Muhammed Sallallahü Aleyhi Vesellem’in gençliğinde ve ilk
orta yaşlılık döneminde, kendisinden on beş yaş büyük olan Hz. Hatice Radiyallahü
Anha ile evli kalarak başka bir hanımla evlenmemesi, onun ileriki yıllarda
ilahi hikmetlere binaen çok evlenmesinde dünya zevki gibi art niyet arayacak
olanlara peşinen verilmiş, reddi kabil olmayan tokat gibi bir cevaptır.
Hz. Muhammed, peygamberliğinin en zor yıllarını Hz. Hatice Radiyallahü
Anha Radiyallahü Anha ile evli olarak geçirmiştir. Güngörmüş, zengin ve olgun
bir kadın olan Hz. Hatice Radiyallahü Anha, bu zor yıllarda Hz. Muhammed Sallallahü
Aleyhi Vesellem’e hem feraset ve olgunluğuyla, hem de mal varlığıyla yardımcı
olmuştur. Hz. Muhammed Sallallahü Aleyhi Vesellem, İlk vahyin gelişinden sonra,
endişe içinde, Hıra mağarasından evine döndüğünde, Hz. Hatice Radiyallahü Anha’nın
sergilediği olgunluk, bu evliliğin hikmetini anlatmaya yeter. Eğer o sırada Hz.
Hatice Radiyallahü Anha’nın yerinde yeterli olgunluğa sahip olmayan genç bir
kadın bulunsaydı, Resulullah’ı bırakıp annesinin evine gitmesi işten bile
değildi.
III- Hz. Muhammed Sallallahü Aleyhi Vesellem, ömrünün son
on yılında niçin çok evlenmiştir?
Hz. Muhammed Sallallahü Aleyhi Vesellem’in ömrünün son on
yılında yaptığı her evliliğin ayrı ayrı hikmet ve faydaları vardır. İşin bu
yönünü dördüncü sorunun cevabında anlatmaya çalışacağım.
Resulullah’ın çok evlenmiş olmasının fayda ve hikmetlerinden bir
kısmını toplu halde şu şekilde saymak mümkündür:
Aile hukuku ve kadınların değişik halleri ile ilgili bütün
ayrıntıların ortaya çıkıp cevaplandırılması için, Resulullah’ın çok evlenmesi
bir ihtiyaçtı. Müslüman kadınlar, bir erkeğe sormaktan çekinecekleri değişik
halleri konusunda, Hz. Peygamber’in hanımlarına müracaat ederek bilgi sahibi
olmuşlardır. Bu açıdan Resulullah’ın her hanımı, “bir başöğretmen”
görevi ifa etmiştir.
Hz. Peygamber’in eşleri, herkesin şahit olamayacakları
ortamlarda öğrendikleri söz ve uygulamaları (hadis ve sünnetleri) naklederek
ashabı ve tabiini bilgilendirmişler böylece akait, fıkıh ve tefsir bilimlerinin
gelişimine büyük katkılarda bulunmuşlardır. Bilindiği gibi Hz. Aişe Radiyallahü
Anha Radiyallahü Anha, 2100’den fazla hadis rivayet etmiş ve en çok hadis
rivayet eden sahabeler (el-Müksirûn) arasında yer almıştır.
Hz. Muhammed Sallallahü Aleyhi Vesellem, yaptığı evlilikler ile
akrabalık bağları oluşturmuş, bu sayede İslam destekçilerinin çoğalmasına
vesile olmuştur.
Hz. Peygamber’in evlendiği bazı kadınların kabileleri meydana
gelen akrabalık nedeniyle Müslüman olmuşlar böylece İslamiyet’in yayılması hız
kazanmıştır.
Dini açıdan zor durumda kalan bir hanım ile evlenerek hem onu
içinde bulunduğu sıkıntıdan kurtarmış, hem de bu konuda arkadaşlarına örnek
olmuştur.
Bir cariyeyi satın alıp azad ederek, sonrada satın alma bedelini
mehir sayıp kadının kendi isteği ve Müslüman olma şartına bağlı olarak
kendisiyle evlenmiş ve bu konuda da arkadaşlarına örnek olmuştur.
Bir evliliği ile İslamiyet’e göre evlatlığın boşanmış hanımının
gerçek oğlunun hanımı gibi sayılamayacağı kuralını yerleştirmeye vesile
olmuştur.
Bu bölümde
isim verilmeden genel anlamda nakledilen bazı hikmetler, dördüncü sorunun
cevaplandırılması ile birlikte ismen anlatılacaktır.
IV- Hz. Muhammed Sallallahü Aleyhi Vesellem’in
evliliklerinden her birinin fayda ve hikmetleri nelerdir?
Hz. Peygamber’in yaptığı evlilikler, şartları
ve hikmetleriyle birlikte göz önünde bulundurulduğunda, hiçbir yanlış anlamaya
yer olmadığı bilakis Resulullah’ın bu evlilikleri yaparak fedakârlıkta
bulunduğu açıkça görülmektedir.”
V- Hz. Muhammed Sallallahü Aleyhi Vesellem, ömrü boyunca
sınırsız evlenme yetkisine sahip olmuş mudur?
Bu konuda şu bilgilere sahip olmak gerekir:
Ahzâb
suresinin 28. ve 29. ayetleri ile Resulullah’ın hanımlarının isterlerse ondan
ayrılmaları değilse onunla birlikte kalmaları izni verilmiş; validelerimiz,
Resulullah’a eş olarak kalmayı tercih etmişlerdir. Bunun ardından Hz.
peygamber, eşlerinden vefat etmeyen dokuz tanesi ile evli iken nazil olan şu
ayet ile bundan sonra yeni bir evlilik yapması yasaklanmıştır:
“Bundan sonra sana kadınlar helal olmaz; mülkiyetin
altında bulunanlar dışında kadınlarını, güzellikleri hoşuna gitse bile başka
eşlerle değiştirmen de helâl olmaz. Allah, her şeyi görüp gözetmektedir.” (33. Ahzâb, 52)
Hz. Peygamber’in hanımları, mü’minlerin anneleri sayılmışlar ve
Resulullah’ın vefatından sonra da onun eşi olma şerefi ile yaşayıp toplumu
aydınlatmaya devam etmişlerdir.
İslamdabulusalim.com
Yorumlar
Yorum Gönder