İlim, Amel, İhlâs
İlim,
Amel, İhlâs
Çiftçi tarlasını eker ve bekler. Beklediği şey mahsuldür. Ne ekmiş, ne
kadar ekmişse hasat zamanı o karşılığı alacaktır. Ahirette yüz ağartan bir
hasat için de dünya tarlasında ilim, amel ve ihlâs bulunmalıdır.
Kul tıpkı çiftçiye benzer. Dünya onun tarlası, iyilik ve kötülükler ekini,
ahiret ise hasatıdır. Dünya tarlasına ektiği her şey ahiret mevsiminde önüne
mahsul olarak konacaktır. Ne bir eksik ne bir fazla...
“Kim zerre kadar hayır işlemişse onu görecektir. Kim de zerre kadar şer
(kötülük) işlemişse onu görecektir.” (Zilzal, 7-8)
Hasat mevsimi olan ahirette önüne konan mahsul, ebedi hayat için dönüm
noktasıdır. Onunla ya çocuklar gibi sevinip mutlu olur yahut idamlıklar gibi
perişan...
Peki, nedir bereketli, verimli hasadın sırrı” Yani dünyada neyi nasıl
ekmeliyiz ki ahirette biçeceğimiz mahsul bizi mutlu mesut kılsın, bizi
kurtarsın”
İmam Rabbanî Kuddise Sirrûh Hazretleri ebedi kurtuluş için dünyadayken üç
şeyin elde edilmesi şart, diyor. Bunlar ilim, amel ve ihlâs.
Bilmediğini öğrenmek
İlimden kasıt, kişinin kendisine lazım olacak kadar dinini öğrenmesidir.
Bu, her mükellef (büluğ çağına ermiş, aklı başında) Müslüman üzerine farzdır.
Çünkü bilgisiz itaat olmaz.
Öncelikle müslüman, iman esaslarını (Akaid) Ehl-i Sünnet alimlerin
bildirdiği gibi öğrenip, varsa inanç hususundaki şüphelerini gidermelidir. İmam
Gazalî Kuddise Sirrûh Hazretleri, bir insanın kalbine doğacak şüpheleri
giderecek kadar ilim öğrenmesinin de farz olduğunu söyler.
Öyledir. Çünkü inanç noktasında bozuk görüş ve şüphe taşıyan kişi tehlikede
demektir. Böyle birinin ne ermişliği para eder ne dervişliği. O nedenle Ehl-i
Sünnet âlimlerin inanç esaslarıyla ilgili eserlerini okuyup, ârif zatların
sohbetlerinden istifade etmelidir. Ki böylece yanlış bilgilerden ve şüphelerden
kurtulmak mümkün olsun.
Bu arada din gibi ciddi bir meseleyi, ehil olmayan kişilerden öğrenmeye
çalışmak asla doğru değildir. Zira yarım doktor candan, yarım hoca dinden eder,
bu herkesçe bilinir. Kur’an-ı Kerim’de: “Eğer bilmiyorsanız bilenlere sorun.”
(Nahl, 43) buyurulur.
İman esasları meselesini hallettikten sonra dini nasıl yaşayacağımız
meselesi, yani Fıkıh gelir. Bu ilim, İslâm dininin ibadet, insanlar arası her
türlü iş ve işlemler (muamelât) ve ceza hukukuna ait hükümlerini kapsar. Neyin
helal neyin haram olduğunu fıkıh sayesinde öğrenir, alışveriş ve ticarette,
evlenmede boşanmada İslâmî ölçüleri onun sayesinde biliriz. Her Müslümanın bu
ilimden kendisine lazım olacak kadarını öğrenmesi farzdır.
Öte yandan tasavvuf erbabı kişilerin de feyz aldığı meşrebin gereklerini
araştırıp öğrenmesi şarttır. Tasavvuf neyi hedefler, mürşit kime denir, bir
mürşidin terbiyesine giren kişinin dikkat etmesi gereken şeyler nelerdir,
öğrenilmesi gerekir.
İlim, gereği gibi elde edilmediği takdirde uhrevi kurtuluşun teminatı olan
sacayaklarından biri eksik demektir. Bu yüzden Allah Rasulü Sallallahü Aleyhi
Vesellem, ilimden bir mesele öğrenmeyi, bütün varlığı ile dünyadan hayırlı
görmüştür.
Bildiğiyle amel etmek
Diyelim ilmi elde ettik. Yani akaidimizi düzelttik, lüzumu kadar fıkıh
bilgisi öğrendik. Tasavvufî bilgi de edindik. Yeterli mi” Elbette değil! Çünkü
sırada “amel” var. Yani öğrendiklerimizi hayata geçirmek, uygulamak.
İlmin lazım olacağı yer işte tam burasıdır. Çünkü ahirette tek geçerli akçe
iyi işlerdir (salih amel). Kul öbür âlemde onunla üstünlük bulur. Nitekim Hz.
Ömer Radiyallahü Anh demiştir ki: “Dünyanın izzeti mal ile ahiretin izzeti de
salih ameller iledir.
Ayrıca Kur”an-ı Kerim, Rabbine kavuşmayı uman kimsenin salih amel
işlemesini ve ibadetlerinde hiç kimseyi Rabbine ortak koşmamasını öğütlemekte
(Kehf, 110); O”na, mümin olarak salih ameller işlemiş olduğu halde ulaşanlara
en yüksek dereceler ile içinde temelli kalacakları, Adn cennetlerini
müjdelemektedir. (Tâhâ, 75-76)
Şu halde asıl olan bilmek değil, bildiğini uygulamaktır. Bu, işin en mühim
kısmıdır. Öğrenilen bilgiyi taviz vermeksizin yapmaya, yapılanı da devam
ettirmeye çalışmak önemli bir iştir. Kişi bildiğiyle amel ettiği sürece Allah
Tealâ ona bilmediklerini öğretir. Hadis-i şerifte buyurulmuştur ki:
“Bildiği ile amel eden kimseye Yüce Allah bilmediğini öğretir ve amelinde
onu muvaffak kılar da cenneti hak eder. Buna karşılık bildiği ile amel etmeyen
kimse hem bildiğinde şaşar hem de amelinde muvaffak olmaz ve böylece cehennemi
hak etmiş olur.”
Yalnız Allah rızası için yapmak
Ebedi kurtuluşumuzu temin edecek olan üç altın kuralın en önemli ayağı ise
ihlâstır.
İhlâs, ibadet ve davranışları gösteriş (riya) ve her türlü ikiyüzlülükten
(nifak) uzak olarak sadece Allah için yapmaktır.
Allah’a ortak koşmanın (şirk) büyük ve küçük diye iki kısma ayrıldığına
dikkat çeken âlimlerimiz, riya ile nifakı küçük şirk alt başlığı altında
zikreder.
Ameline riya ve nifak karıştıran kimse için bir hadis-i kudsîde şöyle
buyruluyor:
“Ben, ortağı olmaktan uzak olanların en uzağıyım. Kim benim için amel eder
ve başkasını da bu amele katarsa/ortak ederse hissemi o ortağıma devrederim.”
Ayrıca Rasul-i Ekrem Sallallahü Aleyhi Vesellem Efendimiz”in buyurduğu
üzere, “Amelinde şirk edene, “Kim için amel ettinse mükâfatını ondan al!”
denir.”
Bunlar gösteriyor ki ameli amel yapan ondaki ihlâstır. İhlâs niyette
bulunur. Niyetin yeri ise kalptir. Kulun ameli niyetinin içtenlik ve samimiyeti
nisbetinde değer kazanır. Aynı namazı yan yana kılmakta olan iki kişiden birini
diğerine üstün kılan, niyetlerindeki samimiyettir. Sevgili Peygamberimizin “Ameller
niyetlere göredir.” sözü buna işaret eder.
Niyetin kendisi de bir tür amel sayılır. O ancak Cenab-ı Hakk”ın hoşnutluğu
gözetildiğinde ihlâsa kapı açar. İhlâsla yapılan az bir amel, ihlâsı tam
olmayan amelden kat kat üstündür. İhlâs kıymetsiz görünen bir ameli dahi çok
kıymetli hale getirir.
İhlâsı elde etmek, riyadan korunabilmek zor diyerek ibadet ve amelleri terk
etmek doğru değildir. Bu şeytanın bir oyunudur. İmam Gazalî Rahmetullahi Aleyh
böyle birini, efendisi tarafından temizlesin diye verilen buğdayı “Nasıl olsa
tertemiz yapamayacağım, iyisi mi bu iş kalsın.” diye düşünen hizmetçinin haline
benzetmiştir.
Oysa bir şeyin tamamı elde edilemiyor diye hepsi terk edilmez.
“İhlâs nasıl elde edilir”
İmam Rabbanî Kuddise Sirrûh Hazretleri buyuruyor ki: “İlim ve amele
nisbetle ruh mesabesinde olan ihlâsın tedariki sufilerin yoluna girmeye
bağlıdır.”
Evet, ikinci bin yılın müceddidine göre ihlâsı elde etmenin yolu, sufilerin
yoluna, yani tasavvufa girmekten geçiyor. Çünkü bu yolun amacı nefsin kötü
huylarını iyiye çevirmektir. Nitekim İmam Gazalî Kuddise Sirrûh Hazretleri de
tasavvufu, nefse karşı mücadeleyi öne almak, kötü huyları atmak, diğer her
şeyle kalbî ilişkiyi keserek olanca gayretle Allah’a yönelmek olarak tanımlar.
Riya ve nifak da nefsin kötü sıfatlarından olup, onlardan kurtulmak ancak sıkı
bir tasavvuf eğitimiyle mümkün...
Özetleyecek olursak, herkesin ortak arzusu olan ebedi kurtuluş ancak üç
şeyi kazanmaya bağlıdır. Bunlar ilim, amel ve ihlâstır ve hiçbirini diğerinden
ayırmak mümkün değildir. Bir Müslüman ahiret hasatı için dünya tarlasını
ekerken bu üç önemli unsuru ihmal etmezse Allah’ın izniyle kurtuluşa erecektir
Kürşat Salih YAMAN
Yorumlar
Yorum Gönder