Etkili Öğretim İçin On Öneri
Etkili
Öğretim İçin On Öneri
1-
Etkili öğretim, akılla birlikte yüreği de vermektir. Bir içtenliktir.
Öğrenciyi
sadece iyi öğrenmesi konusunda motive etmek değil, aynı zamanda onların nasıl
öğrenmeleri gerektiğini ve bu yolda ne gibi yöntemlere gereksinimleri olduğunu
göstermeyi de kapsar. Bunu eğitimci, öyle bir tarzda yapmalıdır ki, öğrenci
için belli bir anlamı ve bu anlam içinde belli bir yeri ve bütün bunların hafızasında
bıraktığı bir şeyler olsun. Bu sizin eğitme sanatınıza olan bir tutkuyu
gerektirir. Bu tutkuyu özellikle öğrencilerinize hissettirebilmeniz gerekir.
2-
Etkili öğretim, öğrencilere bir bilgi tüketicisi olarak davranmaktır.
Üretiminizin
her aşamasında bulunmanız gerekir. Ürününüzün her şeyiyle ilgili olmalısınız.
Yeni gelişmeler, yeni kaynaklar, alanınızı ilgilendiren her konuyla ilgili yeni
gelişmelere duyarlı olmanız gerekir. Bilgi yalnızca akademik dergiler ve
yayınlat dünyasında yaşayan bir şey değildir. Etkili öğretim, bu bilgiyi gerçek
hayatın dünyasına aktarır. Öğretirken, teori ile pratik arasında iyi bir köprü
kurmalısınız. Fildişi kulelerde yaşayan insanların işi değildir öğretim.
Alanında her konuyla ilgili, diğer konularda uzmanlarıyla sürekli ilişki içinde
olan, uygulamada yardımcı ve interaktif bir yaşam biçimini içeren etkili bir
öğretim.
3-
Etkili öğretim, dinleme, sorgulama, eleştirel olma, sorumluluk duygusu taşımayı
gerektirir.
Her
öğrencinin ve her sınıfın ayrı birer dünya olduğunu aklınızdan
çıkarmamalısınız. Cevapları siz değil, öğrenci bulmalıdır. Ama doğal olarak,
yol gösteren siz olmalısınız. Karşılıklı, sözlü bir iletişim ağı kurmalısınız.
Bu ağ içinde eğitim şekillenmeli. Öğrenciyi her zaman daha iyi olanı bulmaya
sürüklemelisiniz. Etkili öğretim aynı zamanda iyi insan olmakla ilgili de bir
şeydir. Saygı ve bu saygının gerektirdiği eğitim uzmanı kişiliğiniz hayatınızın
her alanında olmalı.
4-
Etkili öğretim, uyulması gerekli katı bir müfredat değildir. Katı ve kuralcı
olarak, etkili bir eğitimci olamazsınız.
Aksine,
esnek, akıcı ve deneyimci bir tarz gerektirir iyi öğretim. Konuyu karşılıklı
sorgulayan sınıfında tepkilerini ve meraklarını göz ardı etmeyen bir süreçtir
bu. Konunu değişen bağlamlarına ne kadar iyi ayak uydurabildiğinizle ilgilidir.
Sınıfta yapmak istediklerinizin yüzde onunu yaptığınızı hissedip kendinizi hala
konuya meraklı buluyorsanız, böyle bir sürece girmişsiniz demektir. Eğer daha
fazla bilgilendiriyorsa neden önceden düşündüğünüz süreçten kopmayasınız ki?
Etkili öğretim, yaratıcılık gerektiren bir dengeleme süreci gibidir. Bir
tarafta konuya hâkim bir otorite olmak, diğer tarafta ise öğrencinin merakını
kamçılamak...
5-
Etkili öğretim, aynı zamanda bir tarzdır. Siz, etkili öğretimin bir eğlence
olması gerektiğini mi sanıyorsunuz?
Bahis
mi oynuyorsunuz? Yani anlattığınız konunun ciddiyeti hiç mi yok? Etkili öğretim
sanıldığı gibi, kürsüsüne ellerini dayamış bir şekilde, öğrencinin gözünde
sürekli bir şeyler vızıldayan bir öğretmen öngörmez. Etkili bir eğitimci
sınıfını ve her öğrencisini birebir tanır. Etkili öğretmen, kendisini bir
orkestrayı yöneten maestro gibi algılamalıdır. Her öğrenci değişik bir
enstrümanı, farklı performansta çalan bir müzisyen gibidir.
6-
Etkili öğretimin önemli bir unsuru daha vardır. Mizah.
Öğrenciyi
kendinizden korkutmamak için mizahı zaman zaman kullanmalısınız. Zararsız
şakalar yapmalısınız. Bu şakalarınız öğrenciyi kırmayacak biçimde olmalıdır.
Şakalarınızla öğrenciye bir arkadaş olduğunuzu göstermelisiniz.
7-
Etkili öğretim, yetenekleri ve zihinleri besler, onları korur ve geliştirir.
Her
öğrenciye ayırdığınız bir zaman olmalıdır. Öğrencinize ayırdığınız zaman kadar,
dersinize, anlatacağınız konuya hazırlanmaya da zaman ayırmalısınız. Konuyla
ilgili öğretiminizi zenginleştirecek materyaller hazırlamalısınız.
8-
Etkili öğretim, güçlü ve hissedilir bir liderlik, kurumsal bir destek,
kaynaklar, personel ve tahsis edilmiş bir fonla desteklenmelidir.
Etkili
öğretim yalnız eğitimi ilgilendiren kurumlarla sağlanmaz. Bunu destekleyen ama
görünmeyen başka kurumların da desteği gerekir. Öğretim sürecinde yer alan tam
zamanlı öğretmenden, ücretli öğretmene kadar, herkesin görüşünü kapsayan bir
organizasyonel eşgüdüm şarttır.
9-
Etkili öğretim, kıdemli öğretmenlerle yeni öğretmenler arasında takım ruhunun
teşvik edilmesi, mesleki gelişime katkı gibi meslektaş birlikteliğini
desteklemek açısından aktif bir danışmanlık da gerektirir.
Böylece,
meslekte başarısızlığın önüne geçilebilir ve kariyer geliştirmek için de
programlar geliştirilmiş olur.
10-
Son olarak, etkili öğretim bir eğlence, bir tutku ve sonuçta gerçek ödüllerdir.
Her
ne kadar bu ödüller açıkça görülmese de, öğrencinizin başarısını, gülen yüzünü
ve daha iyi bir kariyere kavuşmuş olduğunu görmeniz bile, size sonuca ulaşmanın
hazzını verecektir. Etkili öğretmenler, bu işi bir sanat olduğu için yapar,
para için değil...
Bu
onların yaşam biçimidir. Etkili öğretmenler başka bir şekilde de yaşayamazlar
zaten.
Richarde
Leblanc / Yeni Eğitim Dergisi
Yorumlar
Yorum Gönder