Müminlere Nasihatler 5

Müminlere Nasihatler 5

Rasulûllah Sallallahü Aleyhi Vesellem buyurdular: Hiçbir gölgenin olmadığı (ancak arşın gölgesi müstesna) günde Allah’üTeâlâ’nın arşının gölgesinin altında üç zümreyi gölgelendirecektir.
1- Meşakkatli zamanda abdest alan,
2- Karanlıklarda (sabah ve akşam yatsı vakti) mescitlere yürüyen,
3- Açları doyuran.

İbrahim Aleyhisselâm’a dediler ki: Hangi sebeple Allah’ü Teâlâ seni Halil seçti? İbrahim Aleyhisselâm Buyurdu ki: Üç şeyden dolayı; ben Allah’ü Teâlâ’nın emrini başkalarının emrine tercih ettim.
1- Allah’ü Teâlâ’nın emirlerini başkalarının emirlerine tercih ettim.
2- Allah’ü Teâlâ’nın benim için kefil olduğu şeylerin gerçekleşeceğine inandım ve onun için endişe etmedim.
3- Akşam ve sabah yemeklerini misafirsiz yemedim.

Bazı Hikmet Sahipleri Buyurdu ki: Üç şey kederleri açar:
1- Allah’ü Teâlâ’yı zikir,
2- Evliya ile karşılaşmak,
3- Hikmet sahiplerini dinlemek.

Hasan-ı Basri Rahmetullahi Aleyh Buyurdu ki:
1- Edebi olmayanın güvenilir ilmi olmaz,
2- Sabrı olmayanın güvenilir dini olmaz,
3- Takvası olmayanın iffeti olmaz.

Muhakkak Rivayet Olundu ki:
Beni İsrail’den bir adam ilim talebi için yola düştü. Bu haber peygambere ulaştı. Adam peygambere geldi peygamber ona:
Ey genç sana üç haslet ile nasihat edeceğim:
Üç haslet de evvelkilerin ve sonrakilerin ilmi vardır.
1- Açıkta ve gizlide Allah’ü Teâlâ’dan kork!
2- Lisanını da mahlûkattan muhafaza et. Onları hayır ile zikret!
3- Yiyeceğin ekmeğin helal olmasına dikkat et. Çünkü sen o ekmeği yiyorsun!
Genç ilim öğrenmeye çıkmaktan vazgeçti.

Rivayet olundu ki: Beni İsrail’den bir adam ilimden seksen sandık topladı. Fakat ilim menfaat vermedi. Allah’ü Teâlâ nebilerine vahiy etti. İlim toplayan gence söyle! İlimden çok şey toplamış olsa da üç şey ile amel etmedikçe; ilim ona fayda vermez.
1- Dünyayı sevme; çünkü dünya müminlerin yurdu değildir.
2- Şeytanla arkadaş olma; müminlerin dostu değildir.
3- Allah’ü Teâlâ’nın kullarından birine eziyet etme; müminin sanatı değildir.

Ebu Süleyman Darani Rahmetullahi Aleyh Buyurdu ki:
1- Ey benim Allah’ım! Eğer sen beni; günahım ile talep edersen; ben seni elbette affın ile talep ederim!
2- Eğer sen beni; cimrilik ile talep edersen; elbette ben seni cömertlik ile talep ederim.
3- Eğer sen beni; Cehennem’ine dâhil edersen; ben Cehennem ehline seni sevdiğimi haber veririm.

Hikmet Sahipleri Tarafından Denildi ki:
1- İnsanların en mutlusu kalbi hakikati bilen,
2- Bedeni sabreden,
3- Ve elindekine kanaat edendir.

İbrahim Nehai Buyurdu ki: Sizden önce helâk olanlar şu üç şeyle helâk oldu.
1- Fuzuli kelâm,
2- Fuzuli yemek,
3- Fuzuli uykudur.

Yahya bin Muaz razı Buyurdu ki:
1- Kim ki dünya onu terk etmeden o dünyayı terk ederse
2- Girmeden kabrini bina ederse
3- Ve mülaki (buluşan) olmadan önce rabbini razı ederse o kimseye müjdeler olsun.

Hz. Ali Radiyallahü Anh Buyurdu ki:
1- Kim ki kendisinin yanında Allah’ü Teâlâ’nın sünneti
2- Rasulullahın sünneti,
3- Evliyânın sünneti olmazsa onun elinde hiç bir şey yoktur.

Hz. Ali’ye Denildi ki:
1- Allah’ü Teâlâ’nın sünneti nedir? Hz. Ali Radiyallahü Anh Buyurdu ki: İnsanların sırlarını gizlemektir.
2- Rasulullâhın sünneti nedir? Hz. Ali Radiyallahü Anh Buyurdu ki: İnsanlar ile iyi geçinmektir.
3- Evliyanın sünneti nedir? İnsanlardan gelen ezaya katlanmaktır.

Sizden evvelkiler üç şeyle övünür ve birbirlerine bu hasletler ile yarışırlardı.
1- Ahireti için çalışanın din ve dünyasına Allah’ü Teâlâ kâfidir.
2- Gizli halini iyileştirenin Allah’ü Teâlâ zahirini iyileştirir (İç âlemini güzelleştirenin Allah’ü Teâlâ da dış âlemini güzelleştirir) .
3- Allah’ü Teâlâ ile arasını düzeltenin Allah’ü Teâlâ da insanlarla arasını düzeltir.

Hz. Ali Radiyallahü Anh Buyurdu ki:
1- Sen Allah’ü Teâlâ yanında insanların en hayırlısı ol!
2- Nefsinin yanında insanların en şerlisi ol!
3- İnsanların yanında onlardan biri ol!

Denilmiştir ki: Allah’ü Teâlâ Üzeyir Aleyhisselâm’a vahyederek buyurdu ki: Ey Üzeyir!
1- İşlediğin küçük günahların küçüklüğüne bakma! Sen o günahı kim için, işledin ona bak!
2- Sana verilen hayrın azlığına bakma! Seni onun ile rızıklandırana bak!
3- Sana bir belâ isabet ettiği zaman, senin kabahatin bana ulaştığında ben seni meleklere şikâyet etmediğim gibi sen de beni mahlûkatıma şikâyet etme.

Hatemi Esam Rahmetullahi Aleyh Buyurdu ki: Hiçbir sabah yoktur ki şeytan bana: Ey Hatem!
1- Ne yiyorsun? Der! Ölümü yiyorum! Derim.
2- Ne giyiyorsun? Der! Kefen giyiyorum! Derim.
3- Nerede oturuyorsun? Der! Kabirde oturuyorum. Derim. Şeytan benden kaçar.

Peygamberimiz Buyurdu ki: Kim ki günahın rezilliğinden itaatin azizliğine çıkarsa:
1- Allah’ü Teâlâ onu hiç malı olmadığı halde zengin kılar.
2- Hiç askersiz olduğu halde onu kuvvetlendirir.
3- Cemaatsiz olduğu halde onu üstün kılar.

Rivayet olundu ki: Rasulûllah Sallallahü Aleyhi Vesellem bir gün sahebenin yanına çıktı. Onlara nasıl sabahladınız? Diye sordu. Onlar da Allah’ü Teâlâ’ya iman eder olduğumuz halde sabahladık! Dediler. Peygamber efendimiz sizin imanınızın alâmeti nedir? Buyurunca: Dediler:
1- Biz belâya sabrederiz,
2- Bolluk üzere Allah’ü Teâlâ’ya şükrederiz,
3- Allah’ü Teâlâ’nın hükmüne razı oluruz.
Rasulûllah Aleyhisselâm Kâbe-i Şerif’in Rabbine yemin ederim ki siz hakikaten müminsiniz. Buyurdu.

Allah’ü Teâlâ Enbiyanın Bazısına Vahyetti ki:
1- Kim ki bana beni seviyor olduğu halde bana kavuşursa olursa; onu cennetime alırım!
2- Kim ki bana gazabımdan korkar olduğu halde bana kavuşursa; onu cehennemimden uzaklaştırırım!
3- Kim ki benden hayâ eder olduğu halde bana bana kavuşursa; onun günahlarını hafaza meleklerine unuttururum.

Abdullah İbni Mesud Radiyallahü Anh Buyurdu ki:
1- Sen Allah’ü Teâlâ’nın üzerine farz kıldığı şeyleri eda et! İnsanların en çok ibadet edeni olursun.
2- Sen Allah’ü Teâlâ’nın haramlarından kaçın! İnsanların en zahidi olursun.
3- Sen Allah’ü Teâlâ’nın taksim ettiği şeye razı ol! İnsanların en zengini olursun.

İbn-i Hacer-i Askalânî Rahmetullahi Aleyh Hazretleri

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Esmaül Hüsna (Arapça- Türkçe) دُعٰٓاءُ اَسْمٰٓاءُ الْحُسْنٰى

Uzun Ömür İçin Dua

Şifa Salavâtı (Salavâtı Tıbbil Kulubi/Salâvatı Tıbbiye)