Dilin Belâsı (Âfâtü’l-Lisân)
Dilin Belâsı (Âfâtü’l-Lisân)
İmam-ı Gazâlî
Rahmetullahi Aleyh’e göre dil, kalbin tercümanıdır; insanı en çok yükselten de,
en çok helâke sürükleyen de yine dildir. Bu nedenle dilin korunmasını, kalbin
korunmasına bağlar.
Dilin Başlıca
Afetleri Şunlardır:
1.
Faydasız ve Gereksiz Konuşmak
Gazâlî Rahmetullahi
Aleyh’e göre her söz hesaba tabidir.
Fayda getirmeyen, ne dünya ne ahiret açısından
yararı olmayan konuşmalar bile zaman israfıdır ve kalbi karartır.
2.
Yalan Söylemek
Yalan, münafıklığın
şubesi olarak görülür.
Gazâlî Rahmetullahi Aleyh: “Yalan, kalbi karartan en
büyük perdedir” der.
Sadece açık yalan değil, abartmak, eksiltmek ve
yanıltıcı ifade de yalana dahildir.
3.
Gıybet (Dedikodu)
İhyâ’nın en uzun
başlıklarından biridir.
Gıybeti “öldükten sonra kardeşinin etini yemek”
olarak niteler (Hucurât 12'ye atıf).
Gazâlî Rahmetullahi
Aleyh’e göre gıybet, din kardeşinin saygınlığını çiğnemektir ve nifak
alametidir.
4.
Nemîme (Koğuculuk)
İki kişiyi birbirine
düşürmek için söz taşımaktır.
Gazâlî Rahmetullahi Aleyh, nemîmenin toplulukları
çökerten en tehlikeli dil afeti olduğunu söyler.
5.
Mücadele – Tartışma Üslubu Bozukluğu
Haklı olsan bile,
sadece üstün çıkmak için tartışmayı uzatmak kalbi öldürür.
Gazâlî Rahmetullahi Aleyh’e göre gereksiz münakaşa,
enaniyeti besler.
6.
Lüzumsuz Şaka ve Alay
Şaka yapmanın caiz
olduğunu kabul eder fakat kalp kıran, ciddiyeti bozan veya yalana dayalı
şakaları haram kabul eder.
7.
Övgü (Meddih) ile İnsanı Yoldan Çıkarmak
Birini aşırı övmek
hem övülen kişiyi hem öveni tehlikeye sokar.
Gazâlî Rahmetullahi Aleyh: “Övgü, nefsi şişiren
zehirli bir bal gibidir.”
8.
Yersiz Sitem, Sövme, Kötü Söz
Hakaret, beddua,
kalp kıran sözler ve kırıcı dil kullanımını dil afetlerinin en yaygınlarından
sayar.
9.
İkiyüzlülük İçeren Sözler
Dil ile kalbin
farklı olması Gazâlî Rahmetullahi Aleyh’e göre nifakın özüdür.
(Örn. içten gelmeyen övgüler, yapmayacağı sözleri
vermek, samimi olmayan hâl-hatır soruşlar.)
10. Fazla Konuşmak – Az Konuşma Fazileti
Hz. Peygamber’in “Ya
hayır söyle ya sus” hadisini merkeze alarak, dilini koruyan kişinin
dindarlığının güçleneceğini söyler.
Sessizliği, murakabeyi ve az konuşmayı kalp eğitiminin
temeli kabul eder.
11.“Dilin serbest bırakılması, kalbin ölmesine sebep
olur.”
(İhyâ, Âfâtü’l-Lisân)
12.Dil, kalbin en hızlı kirlenen ve en hızlı temizlenen
kapısıdır.
Bu nedenle Gazâlî Rahmetullahi Aleyh, dil
terbiyesini tasavvufî arınmanın başlangıcı kabul eder.
(İmam Gazali Rahmetullahi Aleyh)
Yorumlar
Yorum Gönder