Kahreden Çığlık: Son Ana Kadar Uğraştı
Kahreden
Çığlık: Son Ana Kadar Uğraştı
İran’da, 11 kadının
yaşamına mal olan Türk jeti kazasında, kokpit ses kayıtları ortaya çıktı.
Kabinde pilot Beril Gebeş’in çabalarının yanı sıra, “Allah’ım bize yardım et”
çığlıkları duyulduğu belirlendi
Kahreden
çığlık: Son ana kadar uğraştı
Sabah gazetesinden
Cevdet Özdemir'in haberine göre, İran'da geçen 11 Mart'ta yaşanan ve 11 kadının
öldüğü Türk jeti kazasında sır perdesi aralandı. Uçağın çözümü yapılan ve CVR
diye adlandırılan kokpit ses kayıtlarına göre; pilotlar hız göstergelerinde
farklılık olduğu tespit edilen jetin hızını arttıramadı. Uçak havada tutunamadı
(stall olmak) ve düştü. Halen cenazesi aranan kaptan pilot Beril Gebeş, uçağı
havada tutabilmek için son ana kadar mücadele etti ancak sonuç alamadı. Uçağın
kabininden en son "Allah'ım bize yardım et!" çığlıkları ve
Gebeş'in uçağı tutabilmek için çaba sarf ederken kabine yönelik sorunu çözmeye
çalıştığına dair ifadeleri duyuldu. İşte detaylar:
Heyecanlı
Ses Tonu
TC-TRB tescilli
Challenger 604 tipi jet, Birleşik Arap Emirlikleri'ndeki Sharjah Uluslararası
Havalimanı'ndan kalkışından sonra Sharjah'taki hava trafik kontrol ünitesi
uçağın pilotlarına "Tırmanma hızınız neden düşük?" diye sordu.
Pilotlar, tırmanma hızlarını artırarak yükselmeye devam etti ve İran hava
sahasına girdi. Pilotlar, 34 bin feet (10 bin 363 metre) yükseklikte önce 36
bin feet (10 bin 972 metre) yüksekliğe tırmandı. Bir süre 36 bin feette uçan
pilotlar, daha sonra 38 bin feet (11 bin 582 metre) yüksekliğe tırmanmak için
Tahran Kule'den tekrar izin istedi. Verilen izinden sadece saniyeler sonra uçak
37 bin 200 feet yüksekliğe ulaştığında pilotlar heyecanlı bir ses tonuyla
"Arıza nedeniyle tekrar 34 bin feet'e alçalma" talep etti.
Göstergeler
Farklı
Uçağın kontrolü kaptan
pilot Gebeş'teydi. Tırmanma sırasında kokpitte Gebeş'in bulunduğu sol taraftaki
hız göstergesi yükseldi. Sağında oturan ikinci pilot Melike Kuvvet'in hız
göstergesi ise normaldi. Normalde tırmanışta süratin sabit veya düşmesi
gerekirdi. Havacılıkta "unreliable airspeed" olarak adlandırılan
hızla ilgili farklılık nedeniyle pilotlar durumu anlamaya çalıştı. Uçağın
süratinin artmasını önlemek için Gebeş, lövyeyi çekerek tırmanma kumandası
verdi. Ancak uçağın gerçek sürati düşüyordu. Bu nedenle havada tutunamayan uçak
hızla irtifa kaybetti ve düştü.
Yolcu
Uçağının Arkasında
Jet, İran hava sahasında
seyir halinde bir yolcu uçağının arkasında düştüğü ortaya çıktı. Jetin kule ile
yaptığı konuşmaları duyan yolcu uçağının pilotu olayı şöyle rapor etti: Biz 34
bin feet tırmanmak için izin aldığımızda TC-TRB bizim 18.5 kilometre önümüzde,
bizden 2 bin feet yükseklikte ve sağ tarafımızdaydı. Tahran Kule, TC-TRB'ye
hızını sordu ve muhafaza etmesini istedi. Ancak biz onların söylediği hızdan
daha düşük olmamıza rağmen onları yakaladık, geçtik. Muhtemelen hızlarını
muhafaza edemediler. Biz 34 bin feetten 36 bin feete tırmanırken TC-TRB' nin
pilotu heyecanlı ve paniğe kapılmış bir ses tonu ile arıza nedeni ile 34 bin
feete inmeyi talep etti. Bu sırada uçağın irtifası hızla 30 bin feete düştü.
Tahran Kule'nin durumun normal olup olmadığı sorusunu pilot cevapladı. Ne
dediğini anlamadık. Bu telsiz çağrısına cevap vermek gibi değil, tamamen çığlık
gibi bir şeydi. Bu uçağın son iletişimi oldu. Seyir sırasında hava durumu çok
iyiydi.
Yorumlar
Yorum Gönder