Mürüvvet Nedir?
Mürüvvet Nedir?
Mürüvvet ve fütüvvet
aynıdır. Mürüvvet, başkalarına iyilik etmesini sevmek demektir.
Fütüvvet cömertliktir,
mürüvvet azı bölüşmektir. Başkalarına kendi imkânlarıyla yardım etmeye her
zaman amade olmaktır.
Hasanı Basrî'ye,
"Mürüvvet nedir?" diye sorulduğunda şöyle cevap ermiştir:
"Allah ve yaratıkları
katında ayıplanma nedeni sayılacak davranışları bırakmaktır."
Hz. Ali Radiyallahü Anh,
mürüvveti şöyle tanımlar: "Mürüvvet, insanın, kendisini lekeleyecek
şeylerden kaçınması ve güzellik kazandıracak şeylere yaklaşmasıdır."
Amr b. Âs'a Radiyallahü
Anh sorulur: "Mürüvvet nedir?" Şöyle cevap verir: "Hakkı tanımak
ve kardeşlerin birbirlerine iyi davranmasıdır."
Serî esSakatî'nin Kuddise
Sirruh tanımı şöyledir: "Mürüvvet, insanın kendi nefsini, her türlü kirden
ve insanların ayıp saydıkları şeyleri yapmaktan korumak ve bütün işlerinde
insanlara karşı şefkatli, merhametli ve insaflı davranmaktır."162
Amr b. Osman el Mekkî Kuddise
Sirruh ise mürüvveti şöyle tanımlar:
"Mürüvvet,
arkadaşının hata ve kusurlarını bilmezlikten gelmektir."163
Diğer bir sözünde ise
şöyle demiştir: "Mürüvvet, dostuna dünyadan mal ve mülkünü dağıtman ve
âhirette mağfiret dilemendir."164
Büyüklerden biri,
"Mürüvvet, Allah Teâlâ'nın haram kıldıklarından sakınmak ve helâl olan bir
işte meslek ve sanat sahibi olmaktır" der.
Ebû Hafs Haddâd enNîşâbûrî
Kuddise Sirruh ise şöyle der: "Mürüvvet, herkese insaflı davranmak ve hiç
kimseden intikam almayı istememektir."165
Muhammed b. Aliyyân enNesevî'ye,
"Mürüvvet nedir?" diye sorulunca şöyle demiştir:
"Mürüvvet, dinini
korumak ve nefsini tanımak, müminlere hürmet etmek, kendi kusurlarını
görmektir."166
Ebû Abdullah Muhammed b.
Arrâk'a, "Mürüvvet nedir" diye sorulunca şu cevabı vermiştir:
"Dünya ve âhirette ortaya çıkmasından utanacağın bir iş
yapmamandır."167
Asmaî de (rah) mürüvveti
şöyle açklar: "Mürüvvet, ikram edilen bir yemek, tatlı dil, çekinilmeden
sarfedilen mal, edep ölçüsünde iffetli olmak ve başkalarını incitmekten kaçınmaktır."168
Ahnef b. Kays Radiyallahü
Anh mürüvveti şöyle tanımlamıştır:
"Mürüvvet, güzel
dostluk, doğru konuşmak, her yerde ve her an Allah Teâlâ'yı
hatırlamaktır."169
Ahmed b. Kays Radiyallahü
Anh ise şöyle der: "Mürüvvet, dinde âlim olmak, belâ ve musibetlere
sabretmek, gazap zamanında hilim göstermek, affetmek, anne babaya iyilik
etmektir."
Hz. Râbia'nın bir tesbiti:
"Yolculukta mürüvvet, kişinin yanındaki azığı ortaya koyması, yol arkadaşı
kardeşleriyle mümkün mertebe ters düşmemesi, onlarla dalga geçmemesidir."
Velîlerden biri demiştir
ki: "Kişinin dostu ile alışverişinde kâr gözetmesi mürüvvetle
bağdaşmaz."
İmam Şa'rânî de Kuddise
Sirruh şöyle demiştir: "Ticaretle uğraşanın dostlarına karşı göstereceği
mürüvvet, az bir kârla yetinmesidir." 170
Selâm b. Abdullah elBâhilî
Kuddise Sirruh şöyle demiştir:
"Şu hasletleri
kendisinde toplayan mürüvvet sahibidir:
1. İnsanlardan değil,
sadece Allah'tan korkmak.
2. Belâ ve musibetlere
sabretmek.
3. Nimetlere şükretmek.
4. Allah Teâlâ'nın emrini,
kendi nefsinin arzusuna ter cih etmek.
5. İnsanlara yardım etmek
ve faydalı olmak."
İmam Şafiî Kuddise Sirruh
der ki: "Mürüvvet sahiplerinin dünyada rahatlık beklemeleri uygun
değildir, onlar her zaman bir yorgunluk ve bir sıkıntı içindedir."
Fütüvvetin Fazileti
Salih müminlerin bir güzel
ahlâkı da fütüvvet sahibi olmalarıdır. Fütüvvet, Allah yolunda yiğitlik,
mertlik, cömertlik ve Allah için halka ihsanda bulunmaktır. Bu ahlâk, güzel
ahlâkın ve hoş geçimin bir parçasıdır. Bu konuda İslâm tarihinde pek çok örnek
vardır.
Dinimizde fütüvvet,
yiğitlik demektir. Yiğit, hasmını değil, nefsini yenendir. Asıl yiğitlik, kötü
işleri terk etmek ve kötü iyi ayırımı yapmadan herkese, Allah için elinden
gelen iyiliği yapmaktır. Yiğit deyince erkek değil, güzel ahlâk
lı, sadık, dürüst,
adaletli, mert insan akla gelir. Bu bir kadın da olabilir.
Allah dostlarına
ricalullah denir. Allah için canını ortaya koymuş, yüce Allah'a verdiği sözde
duran yiğit, mert, cömert insan demektir. Kadın veya erkeklerden kim bu sıfatta
ise ona yiğit insan denir.
Büyük üstat Ebû Ali edDekkak
demiştir ki: "Bu fütüvvet ahlâkı en mükemmel haliyle Resûlullah
Efendimiz'de (s.a.v) bulunmaktadır. Kıyamet günü herkes nefsim nefsim diyerek
nefsini kurtarma derdine düşerken o, 'Ümmetim ümmetim' diye ümmetinin derdine
düşecektir."171
Şa'rânî Kuddise Sirruh der
ki: "Geçmiş büyükler, tasavvuf müntesiplerinin takip ettikleri yolda
mürüvvet ve fütüvvetin vacip olduğu hususunda söz birliği etmişler ve bu iki
ahlâktan uzak kalmanın münafıkların ahlâkı olduğunu belirtmişlerdir."
162Şa'rânî, Tenbîhü'lMuğterrîn,
s. 338.
163İbnü'lCevzî, Sıfatû'sSafve,
1/667; İbnü'lMülakkın, TabakatülEvliyâ, s. 344.
164Abdurrahmanı Câmî,
Nefehât, s. 148.
165Abdurrahmanı Câmî,
Nefehât, s. 124.
166 Ebû Nuaym, Hilyetü'lEvliyâ,
10/376; Sülemî, Tabakatü'sSûfiyye, s. 418.
167 Şa'rânî, Tenbîhü'lMuğterrîn,
s. 339.
168 Şa'rânî, Tenbîhü'lMuğterrîn,
s. 339.
169 Mâverdî, Edebü'dDünyâ
ve'dDîn, s. 471.
170 Şa'rânî, Tenbîhü'lMuğterrin,
s. 339.
171 Kuşeyrî, Risale, s.
226.
http://islamahlaki.blogspot.com.tr
http://islamahlaki.blogspot.com.tr
Yorumlar
Yorum Gönder