Ahi Evran
Ahi Evran
Ahi Evran
Üniversitesi Ahilik Kültürünü Araştırma ve Uygulama Merkezi Müdürü Öğr. Gör.
Kazım Ceylan, sonradan bir meslek kuruluşu olarak da anılan Ahiliğin temelinde “güçlü
bir ahlaki anlayışın” olduğunu söyledi.
Ahi Evran
Üniversitesi Ahilik Kültürünü Araştırma ve Uygulama Merkezi Müdürü Öğr. Gör.
Kazım Ceylan, “Ahilere göre, doğrulukla yapılmayan iş bereket getirmez, getirse
bile bu iş sürekli olmaz” dedi. Ceylan sözlerine şöyle devam etti: “Ahilik
ahlâk ve davranış kurallarının yüzyıllar boyunca Anadolu Türk halkının milli
karakterini belirlemiştir. Bu gün sosyal antropologların Türk köy ve
kasabalarında sıradan
Türk İnsanının Davranışları Üzerinde Tespit
Ettikleri Özellikler:
·
Olağan üstü bir konukseverlik,
·
Güç durumda olanların yardımına koşma,
·
Özveri ve dayanışma,
·
İmece denilen tarlada hep birlikte ortak çalışma,
·
Büyüğe saygı,
·
Hırsızlıktan, cinsel tacizden ve başkası aleyhine kötü söz
söylemekten kaçınma “eline, beline, diline hâkim olma”,
·
Yiğitlik ve civanmertlik…
Hepsi
fütüvvetnamelerde telkin edilen ideal insan sıfatlarıdır.
Bu gün ahlâkımızın, irfanımızın, ticari
hayatımızın, iş ahlâkının, eğitimimizin, geleneklerimizin temelinde Ahilik
anlayışı vardır. Sofra adabından, hasta ziyaretine, alış-veriş anlayışından,
çarşıda pazarda yürümeye kadar hayatın her alanında Ahi ahlâkının etkileri
vardır.” dedi.
Ahilikteki
kapalı ve açık hususları değerlendiren Ceylan, sözlerine şöyle devam etti:
“Özellikle Ramazan ayında Ahi ahlâkına özel bir önem verilmelidir.
Fütüvvetnamelerin özü güzel ahlâktır.
Üçü açık, üçü kapalı diye nitelenen iyi ahlâk
ve insanlık kuralı ferdin diğer insanları düşünerek ölçülü ve dengeli
davranmasını ön görmektedir.
Üçü açık,
·
Ahinin eli açık olacak, düşkünlere yardım için;
·
Kapısı açık olacak, konuk ve bir şey istemeye gelenler için;
·
Sofrası açık olacak, yoksullara, muhtaçlara yemek yedirmek için.
Üçü kapalı
·
Ayrıca eline dikkat edecek hırsızlık, barbarlık, kötülük
yapmamak için;
·
Diline dikkat edecek yalan söylememek, dedikodu, küfür ve
hakaret yapmamak için;
·
Beline dikkat edecek başkasının namusuna ve onuruna dokunmamak
için.
Selçuklu ve Osmanlı Türkiye’sinde bu ahlaki
hususlar hayata geçirildiği içindir ki insan kalitesi mükemmel olmuştur. Ahilik
sadece ramazanlarda değil, bütün diğer aylarda da hayata ışık tutmuştur.”
Kazım Ceylan
Yorumlar
Yorum Gönder