Gözümün Nuru Namaz
Gözümün Nuru Namaz
Namaz, Müslümanların günde beş defa belirli vakitlerde
yerine getirdikleri farz bir ibadettir. “Şüphe yok ki namaz, müminler üzerine
vakitleri belli olarak yazılmış bir ödevdir.”1
Namaz aynı zamanda İslâm’ın temel ibadetlerinden
biridir:
“İslâm beş şey üzerine kurulmuştur:
·
Allah’ü Teâlâ’dan başka ilâh
olmadığına ve Muhammed’in Allah’ın Rasûlü olduğuna şehâdet etmek,
·
Namaz kılmak,
·
Zekât vermek,
·
Hac etmek,
·
Ramazan orucunu tutmak.”2
Bir başka hadisinde Allah’ü Teâlâ Rasûlü namazın dinin
direği oluğunu belirtmiştir:
“Namaz dinin direğidir.”3
Bu ibadet Müslümanların ömürleri boyunca kılması
gereken bir ibadettir:
“Allah’ın yanında başka bir tanrı daha edinen o
alaycılara karşı biz senin yanındayız. Onlar ileride anlayacaklar! Söyledikleri
yüzünden canının sıkıldığını muhakkak biliyoruz. Ama sen Rabb’ini hamd ile
tesbih et, secde edenlerden ol! Kesin olan şey (ölüm) gelinceye kadar Rabb’ine
ibadet et.”4
Hayat ezanla başlar namazla biter.
İslâm’da, başta namaz ibadeti olmak üzere ibadetler
hayatın merkezindedir. Hayatın ona göre şekillenmesi gerekir.
Müslümanın yaşantısı doğduğu zaman ilk kulağına ezan
okuyarak başlamakta ve öldüğünde cenaze namazı kılınarak tamamlanmaktadır. Yani
hayat ezanla başlar namazla bitmektedir.
Bu hayatın kısa yani ezanla namaz arasındaki zaman
kadar olduğunu gösterdiği gibi hayatında ezan ve namaza göre düzenlenmesi
gerektiğinin de bir göstergesidir.
Müslümanın hayatı bir günde kılınan beş vakit namaza
benzetilebilir. Bir insanın ömrü doğumu, gençliği, olgunluk yaşı, ihtiyarlığı
ve ölümü olarak kategoriye ayırırsak; beş vakit namazda böyledir.
Bir günde Müslüman
·
Sabah namazıyla doğumu,
·
Öğle namazıyla gençliği,
·
İkindi namazıyla olgunluk yaşı,
·
Akşam namazıyla ihtiyarlığı,
·
Ve yatsı namazıyla ölüm halini
yaşamaktadır.
Yani Müslüman her gün hayata yeniden gözlerini açmakta
hayatında yaşadığı evreleri beş vakit namazıyla yaşamaktadır.
Nasıl insanlar genellikle hayatında yaşadığı evreleri
hepsini bir anda yaşayamazsa beş vakit namazı da bir anda kılması uygun olmaz.
Hayatın her anında farklı güzellikler olduğu gibi her
namazın vaktinde kılınması gerekir ki o vaktin güzellikleri huzuru yaşansın.
Belki de bu hikmetle Rabb’imiz beş vakit namazın günün
istenilen her hangi bir vaktinde değil de belirli aralıklarla serpiştirilmesini
istemiş olabilir.
Yani şunu söylemek istiyorum:
Allah’ü Teâlâ, bu ödevi 24 saat diliminde toptan uygun
bulduğunuz bir vakitte kılın diyebilirdi. Böyle olunca vakit darlığı sebebiyle
namaz konusunda gevşek olanların mazereti kalmazdı, diye düşünülebilir. Ama Allah’ü
Teâlâ namazı, kulun hayatında boş vakitlerinde, televizyon izlerken reklam
aralarında sıkıştıracağı bir ibadet değil; insanın yaratılış gayesine uygun
olarak namaz vakitlerine göre işini ayarlamasını istemektedir.
İslâm’ın şartlarından sadece namaz kulun bütün
hayatını kapsamaktadır. Allah’ü Teâlâ, kendini Rab olarak tanıyan kulun sabah
erkenden kalkarak kendisine şöyle söz vermesini istemektedir.
“Rabb’imiz! Ancak sana kulluk eder ve yalnız senden
yardım dileriz. Bizi doğru yola ilet. Nimete erdirdiklerinin yoluna; gazaba
uğramışların yoluna da, doğrudan sapmışların yoluna da değil!”5
Söz verme günün diğer vakitlerinde de devam etmekte ve
en son istirahate çekilmeden önce bir kez daha aynı sözlerini yenilemesini
Allah’ü Teâlâ kulundan istemektedir. Böylece kulun, Rabb’ine karşı verdiği bu
söz, en azından diğer namaz vaktine kadar devam etmeli kötülük yapmasını
engellemelidir.
“Kitaptan sana vahyedileni oku, namazı özenle kıl.
Kuşkusuz namaz, hayâsızlıktan ve kötülükten men eder. Allah’ü Teâlâ’yı anmak
her şeyden önemlidir. Allah’ü Teâlâ yaptıklarınızı bilir.”6
Namaz, içerisinde zikir, tesbih, dua, kıyam, rükû,
secde gibi alt ibadetleri toplayan önemli bir ibadettir. Belki bu kadar
kapsamlı olduğundandır, Rabb’imiz kendisinden namazla yardım istememizi
istemektedir. “Ey İnananlar! Sabırla ve namazla Allah’ü Teâlâ’dan yardım
isteyiniz.”7
Başka bir âyette sabır ve namazın Allah’ü Teâlâ’ya derinden
saygı duyanlardan başkasına ağır geldiği belirtilmiştir: “Sabrederek ve namaz
kılarak (Allah’ü Teâlâ’dan) yardım dileyin. Şüphesiz namaz, Allah’ü Teâlâ’ya derinden
saygı duyanlardan başkasına ağır gelir.”8
Namaz Kötülüklerden Alıkoyar Rabb’imiz, namazı
kötülüklerden alıkoyduğunu bildirmektedir: “Kitaptan sana vahyedilenleri oku,
namazı özenle kıl! Kuşkusuz namaz hayâsızlıktan ve kötülükten meneder…”9
Namaz aynı zamanda iki namaz arasında yapılan hataları
da siler: “Farz namazlar iki vakit arasında işlenen hatalara kefarettir.”10“
Beş vakit namaz ve iki Cuma namazı aralarında büyük
günah işlenmedikçe küçük günahlara kefaret olur.”11
Allah’ü Teâlâ Rasûlü bir hadislerinde de beş vakit
namazı ırmakta günde beş defa yıkanan kişinin durumuna benzetmiştir. Ebû Hüreyre’den rivayet edildiğine göre,
Rasûlullah Sallallahü Aleyhi Vesellem şöyle buyurdu:
“Ne dersiniz? Birinizin kapısının önünde bir nehir
olsa da, o kimse her gün bu nehirde beş defa yıkansa, kirinden bir şey kalır
mı?” Sahâbîler: “O kimsenin kirinden
hiçbir şey kalmaz.” dediler.
Rasûl-i Ekrem:
“Beş vakit namaz işte bunun gibidir. Allah’ü Teâlâ beş
vakit namazla günahları silip yok eder.” buyurdular.12
Namazın günahları affettirdiğine dair Hz. Enes şöyle
bir olay anlatmaktadır:
“Ben Rasûlullah Sallallahü Aleyhi Vesellem’in yanında
idim. Bir adam huzuruna gelerek:
“Ey Allah’ın Rasûlü! Ben bir hadd (suçu) işledim,
cezasını tatbik et!” dedi. Rasûlullah Sallallahü Aleyhi Vesellem adama (bir
şey) sormadı. Derken namaz vakti girdi. Rasûlullah Sallallahü Aleyhi Vesellem
ile birlikte o da namaz kıldı.
Allah’ü Teâlâ Rasûlü namazı tamamlayınca, adam yanına
geldi ve:
“Ey Allah’ın Rasûlü! Ben hadd (çeşidine giren bir suç)
işledim. Bana Allah’ın Kitabını tatbik et!” dedi.
Efendimiz:
“Sen bizimle birlikte namazını eda etmedin mi?” diye
sordu.
Adam:
“Evet!” dedi.
Efendimiz:
“Öyleyse git. Zira Allah’ü Teâlâ, senin günahını
affetti.” veya “had cezasını affetti.” dedi.13
Rabb’imiz ise şöyle buyurmaktadır:
“Gündüzün iki tarafında (öğle ve ikindi vakitlerinde)
ve geceye yakın vakitlerde (akşam, yatsı ve sabah vakitlerinde) gereği üzere
namazı dosdoğru kıl. Şu bir gerçektir ki, bu hasenat (beş vakit namazın sevabı)
günahları siler, yok eder. Bu, ibretle düşünenlere bir nasihattir.”14
Peygamber Efendimiz Sallallahü Aleyhi Vesellem’in
Nafile Namazı Allah’ü Teâlâ Rasûlü bir hadislerinde namazı gözünün nuru olarak
nitelendirmiştir:
“Bana kadın ve güzel koku sevdirildi, namaz gözümün
nuru kılındı.”15
Namaz, O’nun Sallallahü
Aleyhi Vesellem için âdeta bir sığınaktı.
Hz. Huzeyfe’nin bildirdiğine göre:
“Rasûlullah Sallallahü Aleyhi Vesellem’i herhangi bir
şey üzecek olursa namaz kılardı.”16
Allah’ü Teâlâ Rasûlü beş vakit farz namazları dışında
şükreden bir kul olmak için bol bol nafile namaz kılardı.
Muğîre b. Şu’be bildirdiğine göre:
“Rasûlullah Sallallahü Aleyhi Vesellem ayakları
kabarıncaya kadar geceleri kalkıp namaz kılardı.
Kendisine ‘Allah’ü Teâlâ senin geçmiş ve gelecek
günahlarını affetti (niye kendini bu kadar hırpalıyorsun?)’ denildi.
‘Şükredici bir kul olmayayım mı?’ cevabını verdi.”17
Allah’ü Teâlâ Rasûlü, ashabına nafile namaz
kılmalarını tavsiye ederdi. Ebû Firâs
Rabîa b. Kâb şöyle bir olay anlatmaktadır:
“Ben bir gece Rasûlullah’ın evinde geceledim,
kendisine abdest suyu ve başka ihtiyaçlarını getirdim.
Bana:
‘Dile benden (ne dilersen)!’ buyurdu.
Ben:
‘Cennette seninle beraber olmak istiyorum.’ dedim.
Bana:
‘Veya başka bir şey?’ dedi.
Ben:
‘Hayır! Sadece bunu istiyorum.’ dedim.
‘Öyleyse çokça secde ederek bana yardımcı ol!’
buyurdu.18
Allah’ü Teâlâ Rasûlü özellikle cemaate imamlık
yapanların namazlarını kısa tutması için tavsiyede bulunmuştur.
Nafile namaz konusunda bir sınırlama yapmamış ve hatta
kendisi nafile namazlarını uzun tutmuştur.
Çünkü O’na göre nafile namazların kemiyetinden öte
keyfiyeti önemlidir.
Yani kılınacak rekât sayısından daha çok, Allahu
Teâlâ’nın huzurunda geçirilecek huzurlu zaman ve bu zamanın kalitesi önemlidir.
Huzeyfe b. Yemân şöyle anlatmaktadır:
“Bir gece Peygamber Sallallahü Aleyhi Vesellem ile
birlikte namaz kıldım. Bakara Suresi’ne başladı, ben (içimden)
“Yüz âyeti tamamlayınca rükû eder.” dedim.
Sonra devam etti. Ben (içimden) “Bütün sureyi bir
rekâtta okuyacak.” dedim.
O yine devam etti.
“Ben bu sure ile rükûa varır.” dedim.
Sonra Nisa Suresi’ne başladı. Onu da okudu. Sonra Âl-i
İmrân Suresi’ne başladı, onu da okudu. Ağır ağır okuyor, içinde tesbih bulunan
bir âyete gelince tesbih ediyor; istek âyetine gelince istiyor; sığınma âyetine
gelince (Allah’a) sığınıyordu. Sonra rükûa gitti ve
“Sübhânerabbiye’l-azîm/Büyük Allah’ımı tenzih ederim.” demeye başladı.
Rasûlullah’ın rükûu kıyamı kadardı.
Sonra:
“Semiallahulimenhamideh. Rabbenâleke’l-hamd” (Allah’ü
Teâlâ kendisine hamd edenin hamdini işidir. Ey Rabbimiz hamd sanadır.) dedi.
Sonra rükûda kaldığı bir süre kadar ayakta durdu.
Sonra secde etti. Ve “Sübhânerabbiye’l-a’lâ (Ulu Allah’ımı tesbih eylerim.)
dedi.
Secdesi de kıyamından farksızdı.19
Abdullah b. Mesud da Allah’ü Teâlâ Rasûlü’nün nafile
namazı uzattığını şöyle anlatmaktadır: Ben Rasûlullah Sallallahü Aleyhi
Vesellem ile birlikte namaz kıldım. Kırâatı o kadar uzattı ki, ben bir
edepsizlik yapmayı düşündüm.
Ona:
“Ne yapmak istedin?” dediler.
O da:
“Oturup onu (yalnız) bırakmayı düşündüm.” dedi.20
Namazımızın göz aydınlığı olması dileğiyle…
Dipnot:
1. 4/Nisâ, 103.
2. Buhârî, İman, 2; Müslim, İman, 19-22.
3. Tirmizî, İman, 8.
4. 15/Hicr, 95-99.
5. 1/Fâtiha, 5-7.
6. 29/Ankebût, 45.
7. 2/Bakara, 153.
8. 2/Bakara, 45.
9. 29/Ankebut, 45.
10. Müslim, Tahâret, 11.
11. Müslim, Tahâret, 14, 15.
12. Buhârî, Mevâkît 6; Müslim, Mesâcid 283.
13. Buhârî, Hudud 17; Müslim, Tevbe 44, 45.
14. 11/Hûd, 114.
15. Nesâî, Işratu’n-Nisa, 1.
16. EbûDâvûd, Tatavvu, 22.
17. Buharî, Teheccüd, 6, Tefsir,48; Rikâk, 20; Müslim,
Sıfâtu’1-Münâfikîn 79.
18. Müslim, Salât, 226.
19. Müslim, Salâtü’l-Misafirin, 203.
20. Müslim, Salâtü’l-Misafirin, 204.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa KARABACAK
Yorumlar
Yorum Gönder