Aklınızı Kullanmayacak mısınız?
Aklınızı Kullanmayacak mısınız?
İnsan
idrak etmek için önce kendisine hangi soruları sormalı?
Akıl;
insana bahşedilmiş bir malzemedir, bu malzemeyi güzel ve doğru kullanmak
insanlığın gereğidir. Çünkü insani aklıyla insan olur. Öyle ki aklı olmayan kimse,
diğer varlıklar gibi hiçbir şekilde mükellef değildir.
Hz. Adem Aleyhisselâm’a Sunulan üç nimet
İşte
akıl böylesine kıymetli bir nimet. Rivayete göre Cenâb-ı Hak, Hz. Âdem’i
yarattığında ona şu üç nimeti takdim eder:
1.
Akıl,
2.
Îman,
3.
Hayâ.
Sonra
da bunlardan birini seçmesini ister. Hz. Âdem, Cebrâil’in de yönlendirmesiyle
aklı seçer. Çünkü aklı olmayan da ne îman olur, ne hayâ. Çünkü îman da hayâ da
ancak akıl mevcut olursa var olur.
Ancak
akıl, kaygan bir sabun gibidir. Onu iradeli, dengeli ve doğru bir şekilde
kullanmak, en zor meseledir.
Fakat
ne gariptir ki hissiyatına mağlûp olan herkes, kendi aklını başkalarından daha
iyi kullanabildiğini zanneder.
Oysa
akıl ve idrak sahipleri, ancak peygamberlerin getirdiği vahiydeki hikmet ve sır
ile yaşayabilenlerdir. Yani aklı gönül toprağında hizmetçi kılıp kalb-i selîme
ererek güzel bir kul olabilenlerdir. Kısaca ifade edecek olursak Hz. Peygamber
Sallallahü Aleyhi Vesellem’in izinden gidenler, aklını en güzel şekilde
kullanıyor demektir. Tefekkür sahibi saf bir kimse eğer hidayete ermişse,
yeryüzünün en akıllı insanlarından demektir. Ancak hidayeti bulamamış olan dehâ
derecesinde nice zeki kimseler ise, yeryüzünün en ahmaklarından demektir.
Düşünmez misiniz?
Bunun
içindir ki akıl sahiplerine Kur’ân-ı Kerim’de sık sık şöyle seslenilir:
“Düşünmez
misiniz?” (Hûd, 30; Mü’minun, 85) “Akıl erdirmez misiniz, aklınızı çalıştırmaz
mısınız?” (Hûd, 51, Mü’minun, 80)
Bu
sualleri idrak etmek için insan önce kendisine şunları sormalı:
“Niçin dünyaya geldin?” “Niçin yaşıyorsun?” “Kimin mülkündesin?”
Rızkını
veren kim? Sana toprakta neden bu kadar çeşitli rızıklar hazırlanıyor? Hepsini
saymaya tâkat yetmez. Meselâ koyunları düşün! Onlar niye senin için dünyaya
geliyorlar? Biliyorsun ki koyunun hemen her şeyi senin için. Neden?
Sonra:
Tavuğun
yumurta yapması da senin için… Arının bal yapması da senin için… Acaba niye?
Neden? Niçin?
Bunları
derin derin tefekkür edebilirsek, hidayet ve Hakk’a vuslat yolu olan cennet
yolunda koşmaya başlarız.
Kaynak: Osman Nûri Topbaş, İhlâs ve Takvâ, Yüzakı Yayınları
Yorumlar
Yorum Gönder