Allah’ü Teâlâ’nın Fiilî Sıfatları Nelerdir?
Allah’ü Teâlâ’nın Fiilî Sıfatları
Nelerdir?
Allah’ü Teâlâ’nın zatına özel fiilleri vardır. Bu
fiilleri, hem olumlu hem de olumsuz ifadelerle Allah’a nispet etmek caizdir.
Mesela “falana çocuk verdi” demek caiz olduğu gibi “falana çocuk
vermedi” demek de caizdir. “Falana nimet verdi” denilebildiği gibi, “Falana
nimet vermedi, onu cezalandırdı” da denilebilir. Allah’ın fiili
sıfatlarının aslı tekvin sıfatıdır.
Allah’ın Fiilî Sıfatları
Allah’ü Teâlâ’nın zatına özel fiiller beş sıfat
altında toplanır.
1- Yaratmak (halk ve îcad)
Allah’ü Teâlâ her şeyin yaratıcısıdır. Varlığını aklen
düşünebileceğimiz her şeyi Allah’ü Teâlâ’nın yaratması mümkündür. Fakat O,
dilerse yaratır, dilerse yaratmaz. Hiçbir şeyi yaratmaya veya yaratmamaya
mecbur değildir. O iyiliği de kötülüğü de yaratır. Fakat iyiliği seçmemizden
hoşnut olur, kötülüğü seçmemize razı olmaz. Yarattığı şeyler ne olursa olsun Allah’ü
Teâlâ’nın sonsuz ilim ve hikmetinin bir gereğidir. O’nun her yaptığında bir
hikmet vardır. Ne var ki bizim aklımız ve idrakimiz bu sebeplerin ve
hikmetlerin hepsini anlayabilecek kadar güçlü değildir.
Kul bir fiili yapmak istediğinde Allah O fiili
yaratır. Fakat Allah’ın yarattığı bütün fiillerin sonucu kullara aittir. Çünkü
kul fiili nasıl tercih etmişse, Allah’ü Teâlâ onu öyle yaratmıştır.
Allah’ü Teâlâ mutlak yaratıcıdır. Allah’ü Teâlâ’nın
dilediğini dilediği zaman var etmesine veya yok etmesine karşı çıkacak veya
engel olacak hiçbir kuvvet mevcut değildir. Her varlık, Allah’ü Teâlâ’nın
yaratmasıyla var olduğu gibi, varlığını sürdürebilmek için de Allah’ü Teâlâ’nın,
onun varlığını devam ettirmesine muhtaçtır.
2- Nimet vermek ve azap etmek
(ten’îm ve ta’zib)
Yüce Allah, kullarından dilediğine nimetini artırır,
dilediğine da azaltır. Hak edene mükâfat verir, müstahak olana da azap eder.
Dilerse en küçük bir günahı cezasız bırakmaz, dilerse küfür ve şirk dışındaki
büyük bir günahı bağışlar. Ancak, bu iki fiil ona gerekli ve zorunlu değildir.
Bir ayette şöyle buyrulur:
“...O, dilediğini bağışlar ve dilediğine azap eder.
Göklerde, yerde ve ikisinin arasında ne varsa mülkiyeti Allah’a aittir...”[1]
3- Hidayet etmek ve dalâlete
sevk etmek (hidayet ve idlâl):
Cenab-ı Hakk’ın dilediğine hidayet, dilediğine
dalalet yaratması caizdir. Allah’ü Teâlâ’dan başka insanları hidayete erdiren
ve dalalete düşüren gerçek bir fail yoktur. Her ikisi de Allah’ü Teâlâ’nın
fiilidir. Ancak Allah Teâlâ’nın bir kul için dalalet yaratması, o kulun tercihini
kötü bir şekilde yapmasından, iradesini kötüye kullanmasındandır. İnsan kendi
kendini ve iradesini dalalete yöneltmedikçe, ilahi irade ve kudret onu dalalete
zorla sevk etmez. Ehl-i Sünnet bilginlerine göre;
“... Allah dilediğini dalalete yöneltir, dilediğini
doğru yola iletir...”[2]
Bu ayeti kerimeden kasıt, “Allah dilediği kimse için
hidayeti, dilediği kimse için dalaleti yaratır.” demektir.
4- Peygamber göndermek ve kitap
indirmek
Allah Teâlâ kullarına değer verir ve onların hayrını
ister. O’nun rahmeti ve lütfu her varlığı kuşattığı için insanlara doğru yolu
gösterecek peygamberler göndermiş, bazen de peygamberlerden bir kısmına
indirdiği kitaplarla doğruyu ve gerçeği açıklamıştır. O’nun peygamberler
göndermesi ve kitaplar indirmesi bütün fiillerinde olduğu gibi kendisine vacip
(mecbur) değil, caizdir. Dilerse peygamber göndermeyebilir, kitap
indirmeyebilirdi. O, kullarına merhametli olduğu için lütfetmiş, peygamberler
göndermiş ve kitaplar indirmiştir. Ayette buyrulur:
“Hiçbir ümmet yoktur ki, aralarında bir uyarıcı
(peygamber) gelip geçmiş olmasın.”[3]
Yine Peygamberimize hitaben buyrulur:
“Biz seni ancak âlemlere rahmet olarak
gönderdik.”[4]
5- Ba’s ve Haşr
Ba’s, Allah Teâlâ’nın kullarını öldürdükten sonra
tekrar diriltmesi, haşr da bir araya toplayarak hesaba çekmesidir. Kur’an-ı
Kerim’de: “Sonra da şüphesiz kıyamet gününde tekrar diriltileceksiniz.”[5] “De ki:
Onları ilk defa yaratmış olan diriltecek...”[6] “...Bir de bakarsın ki, onlar
kabirlerinden kalkıp, koşarak Rablerine giderler.”[7] buyrularak Allah’ın
insanları tekrar diriltip bir araya toplayacağı bildirilir. Kulları tekrar
diriltip bir araya toplamak, Allah’a için vacip (mecbur) değil caizdir.
Allah’ü Teâlâ’nın isim ve sıfatları sonsuzdur.
[1] Mâide sûresi, 18. ayet
[2] Fâtır sûresi, 8. ayet
[3] Fâtır suresi, 24. ayet
[4] Enbiyâ sûresi, 107. ayet
[5] Mü’minûn sûresi, 16. ayet
[6] Yâsîn sûresi, 79. ayet
[7] Yâsîn sûresi, 51. ayet
Kaynak: İslam Akaidi, Erkam Yayınları
Yorumlar
Yorum Gönder