Mercedes’in Hikâyesi

Mercedes’in Hikâyesi

1901 yılında bugün Fransa’nın Nice kentinde görevli Avusturyalı diplomat Emile Jelinek, Daimler firmasına ısmarladığı 4 silindir otomobili teslim aldı. Emile Jelinek bu yeni otomobiline kızı Mercedes‘in adını verdi.
Nice’de konsolosluk yapan Avusturyalı Emil Jelinek, burada düzenlenen otomobil yarışlarına kızı Mercedes’in adıyla katılıyordu. Katıldığı bir yarışta kaza yapınca, daha güçlü ve güvenli otomobil arayışına girdi. Bu arayış, onu Daimler-Motoren-Gesellschaft’ın kurucusu Wilhelm Maybach’la buluşturdu. Jelinek, Maybach’a 5.5 milyon marka mal olacak 36 otomobil ısmarladı, ‘‘Adını Mercedes koyun’’ dedi. İşte o Mercedes, bugün 100 yaşında ve bu adı taşıyan 19 milyon araç yollarda.
20’inci yüzyılın başlarında üretimine başlanan Mercedes, bugün dünyada en çok tanınan otomobil markalarından biri…
Şirketin kurucusu Karl Benz, Deutz'daki motor fabrikasındaki görevinin ilk yıllarında, Köln ve Deutz manzaralı evinin tepesine bir yıldız amblemi koymuş, eşine yazdığı mektuplarda bu yıldızın günün birinde başarıyı ve gücü temsil edeceğini ve fabrikasının üzerinde parlayacağını söylemişti. Yıldız Daimler'in, motorlu araçların "karada, suda, havada" evrenselliğini simgelemektedir. 1909'da tescil edildi.
1916 yılında yıldızın etrafı, içinde dört küçük yıldızın ve Mercedes isminin yer aldığı bir daireye çevrildi.
1926'da Daimler-Benz birleşmesi ile Benz'in defne yapraklarından çelengi yıldızın etrafını sardı.
Bu arada belirtelim markadaki Mercedes ismi şirketin kurucusu Karl Benz'in büyük kızının ismidir. Benz de soyadlarıdır.
Ayrıca bazı modellerinin arkasında görüp de merak edenler için;
AMG (Aufrecht Melcher Großaspach), Hans-Werner Aufrecht ve Erhard Melcher tarafından 1967 yılında Almanya'nın Stuttgart şehrindeki Großaspach kasabasında kurulmuş bir modifiye şirketidir. AMG bir kısaltma olup; kurucularının soyadları ve bulundukları kasabanın baş harflerinin birleşmesiyle meydana gelmiştir. AMG; Hans Werner Aufrecht - Eberhard Melcher - Großaspach".

MERCEDES’İN İLK TOHUMLARI
Otomobil tasarımları konusunda ciddi çalışmalar yapan Maybach, Jellinek’in hayallerini gerçekleştirebilecek tek isimdi. Bu tanışma sonrasında, Mercedes’in ilk tohumları atıldı. Jellinek ve Maybach, 4 silindirli, daha hızlı, daha güçlü ve güvenli bir otomobil üretimi için konuştular. Jellinek, bu yeni otomobil için DMG’ye 5.5 milyon mark değerinde 36 adetlik bir sipariş verdi. Ancak bir şartı vardı; otomobilin markası 10 yaşındaki kızının adı yani Mercedes olacaktı. İkinci şartı ise, Fransa, Avusturya-Macaristan, Amerika’da Mercedes marka otomobillerin temsilciliğini yapmaktı.
Jellinek’in siparişi o günkü şartlarda oldukça büyük boyutlu bir siparişti. Daimler-Motoren-Gesellschaft 1900 yılında toplam 96 adet araç üretim kapasitesine sahipti. Fabrikada toplam 344 kişi çalışıyordu. Jellinek’in siparişi DMG’nin toplam üretimin rakamının 3’te 1’iydi.
Bugünkü şartları göz önüne alındığında Jellinek’in ödediği parayla 36 adet Mercedes Benz S 500 ya da 100 den fazla Mercedes Benz C 200 almak mümkün.
4 silindirli yeni bir otomobilin tasarımı için çalışmalara başlayan Maybach, 1899 yılında bu otomobili Jellinek’e teslim etti.
21 Mart 1899 yılında, Nice’de düzenlenen bir otomobil yarışına ilk Mercedes otomobille katılan Emile Jellinek, bu yarışı kazandı. Bu otomobil 4 silindirli, 35 beygir gücünde, daha hızlı, daha güçlü bir otomobildi.

DAIMLER-BEN FÜZYONU
DMG, 1902 yılında Mercedes otomobillerin üretimini iki katına çıkardı. Aynı yılın eylül ayında ise Mercedes markasının isim hakkını aldı. Ardından, Mercedes’in 100 yıllık macerası başladı. Bugün dünyada 19 milyon adet Mercedes marka otomobil yollarda dolaşıyor.
1926 yılında Mercedes otomobillerinin önünü açan bir gelişme oldu. Dünyada ekonomik kriz yaşanırken, birbirlerinden habersiz otomobil üretimi yapan Gottlieb Daimler ve Karl Benz, bugün ‘‘füzyon’’ olarak nitelendirilen bir birleşme gerçekleştirdiler. Yapılan anlaşma ile şirketin adı Daimler-Benz AG olurken, Mercedes markası ise Mercedes-Benz olarak değiştirildi.
2000’li yılların sonunda ise otomotiv dünyasının en büyük birleşmesi olarak kabul edilen Alman Daimler-Benz ile Amerikan Chrysler’in evliliği gerçekleşti. Birleşmenin ardından DaimlerChrysler adını alan şirket, bugün dünyanın en büyük otomotiv firmalarından biri haline geldi. Çalışan sayısı ise 417 bine yükseldi.
Bugün Mercedes-Benz markası sadece binek otomobiller için anılmıyor. Dünyanın en büyük ticari araç üreticisi olan DaimlerChrysler AG. Mercedes-Benz markasının yanı sıra; Freifhtliner, Sterling, Thomas Buil Buses, Setra, Western Star, Orion, American LaFrance gibi markaları da bünyesinde bulunduruyor. Mercedes’in 94’lük kız kardeşi ‘Tutkunun Hikâyesi’ne katıldı

DAIMLER-Benz, Mercedes’in 100 yıldönümü nedeniyle Almanya’nın Stutgart kentinde The Story Passion (Tutkunun Hikâyesi) adıyla bir toplantı düzenledi. Mercedes’in ilginç hikâyesinin anlatıldığı bu toplantıya katılanlar arasında yaşlı bir kadın herkesin ilgi odağı oldu. 94 yaşındaki Andree Jellinek-Mercedes, Emil Jellinek’in kızı; adını Mercedes otomobillere veren Mercedes Jellinek’in de küçük kardeşiydi. Andree Jellinek-Mercedes, toplantıya, DaimlerChrysler AG. binek otomobillerden sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi Prof. Jürgen Hubbert ile birlikte katıldı. Mercedes otomobillerinin doğum hikâyesi kadar, adı da ilginç. Mercedes, aslında Almanca bir ad değil. Ama bugün, Alman otomotivi denince, akla gelen ilk isimlerden biri… Mercedes, İspanyolca konuşulan Latin Amerika ülkelerinde yaygın olarak kullanılan bir kadın adı; ‘‘lütuf’’ anlamına geliyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Esmaül Hüsna (Arapça- Türkçe) دُعٰٓاءُ اَسْمٰٓاءُ الْحُسْنٰى

Şifa Salavâtı (Salavâtı Tıbbil Kulubi/Salâvatı Tıbbiye)

Güzel Ahlakla ilgili 40 Hadis