Mercedes’in Hikâyesi
Mercedes’in Hikâyesi
1901
yılında bugün Fransa’nın Nice kentinde görevli Avusturyalı diplomat Emile
Jelinek, Daimler firmasına ısmarladığı 4 silindir otomobili teslim aldı. Emile
Jelinek bu yeni otomobiline kızı Mercedes‘in adını verdi.
Nice’de
konsolosluk yapan Avusturyalı Emil Jelinek, burada düzenlenen otomobil
yarışlarına kızı Mercedes’in adıyla katılıyordu. Katıldığı bir yarışta kaza
yapınca, daha güçlü ve güvenli otomobil arayışına girdi. Bu arayış, onu
Daimler-Motoren-Gesellschaft’ın kurucusu Wilhelm Maybach’la buluşturdu.
Jelinek, Maybach’a 5.5 milyon marka mal olacak 36 otomobil ısmarladı, ‘‘Adını
Mercedes koyun’’ dedi. İşte o Mercedes, bugün 100 yaşında ve bu adı taşıyan 19
milyon araç yollarda.
20’inci
yüzyılın başlarında üretimine başlanan Mercedes, bugün dünyada en çok tanınan
otomobil markalarından biri…
Şirketin
kurucusu Karl Benz, Deutz'daki motor fabrikasındaki görevinin ilk yıllarında,
Köln ve Deutz manzaralı evinin tepesine bir yıldız amblemi koymuş, eşine
yazdığı mektuplarda bu yıldızın günün birinde başarıyı ve gücü temsil edeceğini
ve fabrikasının üzerinde parlayacağını söylemişti. Yıldız Daimler'in, motorlu
araçların "karada, suda, havada" evrenselliğini simgelemektedir.
1909'da tescil edildi.
1916
yılında yıldızın etrafı, içinde dört küçük yıldızın ve Mercedes isminin yer
aldığı bir daireye çevrildi.
1926'da
Daimler-Benz birleşmesi ile Benz'in defne yapraklarından çelengi yıldızın
etrafını sardı.
Bu
arada belirtelim markadaki Mercedes ismi şirketin kurucusu Karl Benz'in büyük
kızının ismidir. Benz de soyadlarıdır.
Ayrıca
bazı modellerinin arkasında görüp de merak edenler için;
AMG (Aufrecht Melcher Großaspach), Hans-Werner Aufrecht ve Erhard Melcher tarafından 1967 yılında Almanya'nın Stuttgart şehrindeki Großaspach kasabasında kurulmuş bir modifiye şirketidir. AMG bir kısaltma olup; kurucularının soyadları ve bulundukları kasabanın baş harflerinin birleşmesiyle meydana gelmiştir. AMG; Hans Werner Aufrecht - Eberhard Melcher - Großaspach".
AMG (Aufrecht Melcher Großaspach), Hans-Werner Aufrecht ve Erhard Melcher tarafından 1967 yılında Almanya'nın Stuttgart şehrindeki Großaspach kasabasında kurulmuş bir modifiye şirketidir. AMG bir kısaltma olup; kurucularının soyadları ve bulundukları kasabanın baş harflerinin birleşmesiyle meydana gelmiştir. AMG; Hans Werner Aufrecht - Eberhard Melcher - Großaspach".
MERCEDES’İN İLK TOHUMLARI
Otomobil
tasarımları konusunda ciddi çalışmalar yapan Maybach, Jellinek’in hayallerini
gerçekleştirebilecek tek isimdi. Bu tanışma sonrasında, Mercedes’in ilk
tohumları atıldı. Jellinek ve Maybach, 4 silindirli, daha hızlı, daha güçlü ve
güvenli bir otomobil üretimi için konuştular. Jellinek, bu yeni otomobil için
DMG’ye 5.5 milyon mark değerinde 36 adetlik bir sipariş verdi. Ancak bir şartı
vardı; otomobilin markası 10 yaşındaki kızının adı yani Mercedes olacaktı.
İkinci şartı ise, Fransa, Avusturya-Macaristan, Amerika’da Mercedes marka
otomobillerin temsilciliğini yapmaktı.
Jellinek’in
siparişi o günkü şartlarda oldukça büyük boyutlu bir siparişti.
Daimler-Motoren-Gesellschaft 1900 yılında toplam 96 adet araç üretim
kapasitesine sahipti. Fabrikada toplam 344 kişi çalışıyordu. Jellinek’in
siparişi DMG’nin toplam üretimin rakamının 3’te 1’iydi.
Bugünkü
şartları göz önüne alındığında Jellinek’in ödediği parayla 36 adet Mercedes Benz
S 500 ya da 100 den fazla Mercedes Benz C 200 almak mümkün.
4
silindirli yeni bir otomobilin tasarımı için çalışmalara başlayan Maybach, 1899
yılında bu otomobili Jellinek’e teslim etti.
21 Mart
1899 yılında, Nice’de düzenlenen bir otomobil yarışına ilk Mercedes otomobille
katılan Emile Jellinek, bu yarışı kazandı. Bu otomobil 4 silindirli, 35 beygir
gücünde, daha hızlı, daha güçlü bir otomobildi.
DAIMLER-BEN FÜZYONU
DMG,
1902 yılında Mercedes otomobillerin üretimini iki katına çıkardı. Aynı yılın eylül
ayında ise Mercedes markasının isim hakkını aldı. Ardından, Mercedes’in 100
yıllık macerası başladı. Bugün dünyada 19 milyon adet Mercedes marka otomobil
yollarda dolaşıyor.
1926
yılında Mercedes otomobillerinin önünü açan bir gelişme oldu. Dünyada ekonomik
kriz yaşanırken, birbirlerinden habersiz otomobil üretimi yapan Gottlieb
Daimler ve Karl Benz, bugün ‘‘füzyon’’ olarak nitelendirilen bir birleşme
gerçekleştirdiler. Yapılan anlaşma ile şirketin adı Daimler-Benz AG olurken,
Mercedes markası ise Mercedes-Benz olarak değiştirildi.
2000’li
yılların sonunda ise otomotiv dünyasının en büyük birleşmesi olarak kabul
edilen Alman Daimler-Benz ile Amerikan Chrysler’in evliliği gerçekleşti.
Birleşmenin ardından DaimlerChrysler adını alan şirket, bugün dünyanın en büyük
otomotiv firmalarından biri haline geldi. Çalışan sayısı ise 417 bine yükseldi.
Bugün
Mercedes-Benz markası sadece binek otomobiller için anılmıyor. Dünyanın en
büyük ticari araç üreticisi olan DaimlerChrysler AG. Mercedes-Benz markasının
yanı sıra; Freifhtliner, Sterling, Thomas Buil Buses, Setra, Western Star,
Orion, American LaFrance gibi markaları da bünyesinde bulunduruyor. Mercedes’in
94’lük kız kardeşi ‘Tutkunun Hikâyesi’ne katıldı
DAIMLER-Benz, Mercedes’in
100 yıldönümü nedeniyle Almanya’nın Stutgart kentinde The Story Passion
(Tutkunun Hikâyesi) adıyla bir toplantı düzenledi. Mercedes’in ilginç hikâyesinin
anlatıldığı bu toplantıya katılanlar arasında yaşlı bir kadın herkesin ilgi
odağı oldu. 94 yaşındaki Andree Jellinek-Mercedes, Emil Jellinek’in kızı; adını
Mercedes otomobillere veren Mercedes Jellinek’in de küçük kardeşiydi. Andree
Jellinek-Mercedes, toplantıya, DaimlerChrysler AG. binek otomobillerden sorumlu
Yönetim Kurulu Üyesi Prof. Jürgen Hubbert ile birlikte katıldı. Mercedes otomobillerinin
doğum hikâyesi kadar, adı da ilginç. Mercedes, aslında Almanca bir ad değil.
Ama bugün, Alman otomotivi denince, akla gelen ilk isimlerden biri… Mercedes,
İspanyolca konuşulan Latin Amerika ülkelerinde yaygın olarak kullanılan bir
kadın adı; ‘‘lütuf’’ anlamına geliyor.
Yorumlar
Yorum Gönder