İslam Dininin Başlıca 12 Özelliği
İslam
Dininin Başlıca 12 Özelliği
1. İslâm son ilâhî dindir.
İslâm'dan sonra Allah yeni bir
din göndermemiş ve kıyamete kadar da göndermeyecektir. İslâm, önceki dinleri
tasdik etmekle beraber, zamanla bozulmaya uğradıkları için bu dinlerin
hükümlerini ortadan kaldırmıştır.
2. İslâm dini evrenseldir.
Her çağın ihtiyacına cevap
veren, hiçbir zaman diriliğini kaybetmeyen İslâm, belli bir ırk veya topluluğa
değil, bütün insanlara hitap eder.
3. İslâm fıtrî bir dindir.
Bu yüzden onun yüce esasları
insanın yaratılışına uygundur. Pozitif bilimlerin belirlediği ilkelerle de
çelişmez. Çünkü pozitif bilimlerin ilkelerini de dinin esaslarını da koyan
Allah'tır. Kaynak bir olunca bunların arasında çelişki de söz konusu olamaz.
4. İslâm kolaylık dinidir.
İslâm kolaylık dinidir, güçlük
dini değildir. Allah’ü Teâlâ, dini insanları sıkıntıya sokmak için değil,
aksine onları hem dünyada hem ahirette mutlu kılmak için göndermiştir. Durum böyle
olunca mutluluğa götürecek vasıta olan dinin, insanları mutsuz yapacak
zorlukları bünyesinde taşıması düşünülemez.
5. İslâm sosyal adaleti sağlayan
bir dindir.
İslâm dini, sosyal adaleti ve
sosyal dayanışmayı emretmiş ve bunun sağlanması için de bazı tedbirler
getirmiştir. Zengin ile fakirin birbirine yaklaşması için zekât ve sadaka
vermeyi farz kılmış; bunun yanı sıra faiz, kumar, karaborsacılık gibi zahmetsiz
ve emeksiz para kazancı ile savurganlık, eksik ölçme, başkalarını kandırma,
adaletsizliğe yardımcı olmak gibi kötülükleri kesinlikle yasaklamıştır.
6. İslâm barış dinidir.
Zaten İslâm, barış içinde
yaşamak demektir. Müslüman da, kendini Allah'a teslim eden ve insanlarla barış
içinde yaşayan kimse demektir.
7. İslâm güzel ahlâk dinidir.
Ahlâkın İslâm'da büyük önemi
vardır. Peygamber Efendimiz "Ben güzel ahlâkı tamamlamak için
gönderildim." (Muvvata, hüsnü'l-hulk,8) diyerek İslâm'ın güzel ahlâk dini
olduğuna işaret etmiştir. İslâm dini hakkı gözetmek, başkasına karşı iyi
davranmak, yardım etmek, çalışıp başkasına el açmamak, yumuşak huylu, fakir ve
yoksullara karşı şefkatli olmak, utanma duygusuna sahip olmak, çocuklara iyi
davranmak, cömert olmak gibi pek çok ahlâkî ilkeler getirmiş, bu ilkelerle
insanların mutlu olmasını sağlamıştır.
8. İslâm iyiliği emreder,
kötülüğü yasaklar.
İslâm toplum yapısını sağlam
tutmak için iyiliği emir, kötülükten men kurumunu getirmiştir. Bu kurumun
görevi, bir insanda veya bir toplumda görülen herhangi bir kötü hareketi ona
hatırlatmak ve iyilik yolunu tavsiye etmektir. Sırf Hakkın rızası ve toplumun
selâmeti için yerinde yapılan kırıcı ve hissî olmayan eleştiri, toplumun
karakterini bozulmaktan korur.
9. İslâm temizliği emreder.
İslâm, maddî ve manevî temizliği
emretmiş, ibadet yapmak için temiz olmayı şart koşmuştur. Kur'anı Kerim'de
temizliğe dikkat edenler övülmüş ve Allah'ın sevgisine lâyık oldukları
belirtilmiştir. (Bakara 222) Peygamber Efendimiz de "temizlik imanın
yarısıdır. (El-Camiu's-Sahih, Müslim,1/203) buyurarak temizliğin dinimizde ne
kadar büyük önem taşıdığını belirtmiştir.
10. İslâm ruhbanlığı
yasaklamıştır.
Bu kurum, "İslâmda
ruhbanlık yoktur. (Keşfu'l Hafa, 2/510) hadisi gereğince yasaklanmıştır.
Dolayısıyla herkes işlediği günaha tövbe edebilir, Allah'tan bağışlanmasını da
isteyebilir. Bu konuda Hıristiyanlıkta günah çıkartma işleminde olduğu gibi
başkalarının aracılığına gerek yoktur. İslâm bilginlerinin vazifesi, yalnız
dinî esasları açıklamaktan, vaaz ve nasihatle doğru yolu gösterip insanları
aydınlatmaktan ibarettir.
11. İslâm hürriyet ve eşitlik
dinidir.
İslâm'a göre her insan dünyaya
hür olarak gelir; fikir ve düşünce hürriyetine sahiptir. Fakat hürriyetler de
sınırsız değildir. Bir kişinin hürriyeti, başkasının hürriyetinin başladığı
yere kadardır.
İslâm ırk, renk, dil ve servet
farkı gözetmeksizin insana insan olarak değer vermiş, üstünlüğün ancak iman ve
takvada olabileceğini belirtmiştir. Bu yüzden Arab'ın Arap olmayana, beyaz
olanın da siyah olana takva dışında üstünlüğü yoktur.
12. İslâm dünya ve ahiret
dengesini kurmuştur.
İslâm, Yahudilik gibi sadece
beden zevklerine önem veren bir din olmadığı gibi, sadece ruhî geliştirmeyi
hedef alan Hıristiyanlık gibi de olmayıp; kişinin madde ve manasına aynı
mesafede yaklaşan ve dolayısıyla dünya ve ahiret dengesini kuran bir dindir.
(Alıntı)
Yorumlar
Yorum Gönder