Cehennemin 7 Kapısı ve Cehennem Tabakaları...
Cehennemin
7 Kapısı ve Cehennem Tabakaları...
Kur'an-ı
Kerîm'de Cehennem’in yedi kapısının olduğu belirtilmektedir.
"Cehennemin
yedi kapısı olup, her kapıdan onların girecekleri ayrılmış bir kısım
vardır." (el-Hicr: 15/44)
Bu
ayet iki şekilde tefsîr edilmiştir:
a-
Cehenneme girecekler çok olduğu için;
b-
Cezalandırma azgınlığın çeşit ve derecelerine göre olacağı için Cehennem'in
yedi kapısı veya tabakası vardır. Bu kapı veya tabakalar şunlardır:
1-
Cehennem: "Derin kuyu" demektir. Cehennem tabakalarına ait
yedili tasnif sisteminde azabı en hafif olan en üst tabakadır. Sünnî âlimlere
göre burası günahkâr müminlerin azap yeri olacak, bunların azabı sona erdikten
sonra boş kalacaktır. Bu durumda cehennem, genel olarak ahiretteki azap yerinin
bütününün; özel olarak da en üst tabakasının adı olmaktadır. Kur'an-ı Kerim'de
77 ayette geçmektedir.
2-
Lâzâ (alevli ateş): "Hâlis ateş" anlamına gelen kelime Kur'an'da
bir yerde geçmekte ve "bedenin iç organlarını söküp koparan" diye
nitelendirilmektedir.[1]
"Hayır
(Allah onu azabdan kurtarmaz) Çünkü o Cehennem alevli bir ateştir."
(el-Meâric: 70/15)
3-
Saîr (çılgın ateş): "Tutuşturmak, alevlendirmek" anlamındaki sa'r
kökünden sıfat olup, Kur'an'da 17 ayette yer alır. Kur'an'da çoğunlukla
cehennemin bir adı olarak, bazen de "tutuşturulmuş, alevli ateş"
manasında kullanılmıştır.
"O
şeytanlara (ahirette) çılgın ateş azabı hazırladık." (el-Mülk: 67/5)
Ayrıca
on beş ayette daha bu isimle geçmektedir.[2]
4-
Sakar (kırmızı ateş): "Şiddetli bir ısı ile yakıp kavurmak"
anlamındaki sakr kökünden isimdir. Dört ayette cehennem kelimesi yerine
kullanılmış, bunlardan Müddessir: 74/28-29. ayetlerde "yaktığı şeyi
tüketircesine tahrip etmekle birlikte sönmeyip yakmaya devam eden ve insanın
derisini kavuran" şeklinde nitelendirilmiştir.
"Hem
ey Rasûlüm bilir misin, nedir o sakar (Cehennem)." (el-Müddessir: 14/27)
5-
Hâviye (uçurum): "Yukarıdan aşağıya düşmek" anlamındaki hüviy
kökünden isim olan hâviye, "uçurum, derin çukur" manasına gelir.
Kur'an'da sadece bir yerde[3] zikredilmiş ve ayetin devamında harareti yüksek
ateş diye izah edilmiştir.
"O,
kızgın bir ateştir." (el-Kâria: 101/9-11)
6-
Hutame (kalbleri saran ateşli kaygı): "Kırmak, ufalayıp tahrip
etmek" anlamındaki hatm kökünden olup, "Allah'ın yüreklere kadar
tırmanan tutuşturulmuş ateşi" diye açıklanmıştır.[4]
"Şüphesiz
o, Hutame’ye (ateşe) atılacaktır." (Hümeze: 104/4)
7-
Cahim (yanan kızgın ateş): "Kat kat yanan, alevi ve ısı derecesi yüksek
ateş" anlamında olup 26 ayette ve bazı hadislerde geçer. Kur'an'da daha
çok cehennem yerine, birkaç ayette de "tutuşturulan yakıcı ateş"
anlamında kullanılmıştır.
"Küfredenler
ve ayetlerimizi yalanlayanlara gelince, işte onlar Cahim'in yarânıdırlar."
(el-Mâide: 5/10)[5]
Kur'an'da
cehennem için kullanılan başka kelime ve terkipler de mevcuttur.
Azabu’l-Harik: Beş ayette
"azâbü'l-harîk" (yakıcı, ateş, yangın azabı) cehennem için
kullanılır.
Hamim: 12 Ayette
geçen "hamîm" (kaynar su) cehennemdeki azap türlerinden biri olmak
üzere, bunun, cehennemliklere içirileceği ve başlarından aşağı döküleceği beyan
edilir.
Semûm: Temas ettiği
şeyi zehir gibi etkileyip dokularına işleyen sıcak rüzgâr anlamındadır.
Cehennem azabının türlerinden olmak üzere iki ayette geçer.
Siccin: Hapishane,
derin çukur anlamındaki "Siccîn" kelimesinin cehennemin veya oradaki
vadilerden birinin adı olduğu kabul edilir.
Gayy,
Veyl: Azıp sapmak anlamındaki "ğayy" kelimesi ile yazıklar
olsun, vay haline! Anlamındaki "veyl" kelimesinin cehennemdeki bir
kuyu, dağ veya vadinin adı olduğu da belirtilir.
İslam
âlimleri, cehennemin yedi kapılı (yedi tabaka) oluşu üzerinde durmuşlardır.
Ebussuud'a göre kapıların daha az veya daha çok değil de yedi oluşu, oraya
girmeye sebep olan vasıtaların, yani beş duyu organıyla, şehvet ve gazap
temayüllerinin toplam aynı sayıda olmasıyla ilgilidir. Elmalılı ise şöyle bir
yorum yapmaktadır: İnsanın mükellefiyet organları beş duyu ile birlikte kalp ve
tenasül uzvudur. Manevî anlamdaki kalp kapısı açık olursa kişi doğru yoldan
yürüyerek cennete girer, aksi takdirde yedi organ, mükellefi yedi çeşit azaba
sürükler. Nitekim cennet ehlinden söz eden ayetlerde onların kalplerinde kin ve
kötülüğün bulunmadığı ifade edilir.
Hâviye: Uçurum,
derin çukur demektir. Hâviye adlı cehennemin derinliğini düşün! Dünyadaki
şehvetlerin, nefsânî isteklerin derinliklerinin bir sonu olmadığı gibi, Hâviye'nin
de derinliğinin sonu yoktur.
Dikkat Edelim: Cehennem'i tanııyalım ki O'ndan korunalım. Allah'ü Teâlâ hepimizi Cehenneminden korusun! Cennetine dahil etsin!
Dikkat Edelim:
Yorumlar
Yorum Gönder