Salih Ameller
Salih Ameller
Sual: “Bir mürşid-i kâmilin yaptıkları ancak
sâlih amel olur. Bunun için herkes sâlih amel işleyemez” diyenler var. Bu doğru
mu?
Cevap:
Doğru
değildir. İmam-ı Rabbânî hazretleri buyuruyor ki:
Sâlih amel, İslam’ın beş
şartıdır. İslam’ın bu beş temelini, bir kimse hakkıyla kusursuz yaparsa,
Cehennemden kurtulur, çünkü bunlar, sâlih işler olup, insanı günahlardan ve
çirkin şeyleri yapmaktan korur. Nitekim Ankebut suresi, 45. âyetinde mealen:
“Kusursuz kılınan bir namaz, insanı kötü işleri işlemekten korur” buyuruldu. İslam’ın beş şartını yerine getirmek nasip olan kimse, nimetlerin şükrünü yapmış olur. Şükrü yapınca, Cehennem azabından kurtulmuş olur; çünkü Nisa sûresi, 147. âyetinde mealen, “İman edip şükrederseniz, azap etmem.” buyuruldu. “1/304”
Kur’an-ı
kerimde mealen buyuruluyor ki:
“İman
edip sâlih ameller işleyenler için, mağfiret ve bol rızık vardır.” (Hac 50)
“İman
edip sâlih amel işleyenlere, kesintisiz mükâfat vardır.” (İnşikak 25)
“İman
edip sâlih ameller işleyenlere cennetler vardır.” (Tin 6)
“Allahü
teâlâ, kâfirken tevbe ve iman edip sâlih amel işleyenlerin seyyiatını hasenata (günahlarını
sevablara) çevirir.” (Furkan 70)
“İman
edip sâlih amel işleyenler ve Rablerine güvenip huşu ve tevazu ile itaat
edenler Cennet ehlidir. Onlar orada ebedî kalırlar.” (Hud 23)
“İman
edip sâlih amel işleyenlerin (ibadetleri yapıp haramlardan kaçanların) yeri
Firdevs cennetleridir.” (Kehf 107)
“Asra
yemin olsun ki, insanlar ziyandadır, ancak iman edip sâlih amel işleyenler,
hakkı ve sabrı tavsiye edenler müstesnadır.” (Asr 1-3)
“İman
edip sâlih amel işleyenler, Cennet ehlidir ve orada ebedî kalırlar. Biz hiç
kimseye gücünün üstünde bir şey teklif etmeyiz.” (Araf 42)
Bu âyet-i kerime, istisnasız herkesin iman edip sâlih amel işleyebileceğini, sâlih amelin, insanın gücünün üstünde bir şey olmadığını bildiriyor. “Beydâvî”
Mürşid-i
kâmil, tasavvufta olgunlaşmış, evliyalık mertebelerinin sonuna ulaşan ve
başkalarını da bu yolda yetiştirebilen, sözü senet olan, icazetli âlim
demektir. Böyle bir zatın ibadetiyle sıradan bir Müslümanın ibadeti aynı
olmamakla beraber, sâlih ameli herkes işleyebilir, ama herkes mürşid-i kâmil
olamaz. Hattâ her evliya da mürşid-i kâmil değildir.
Yorumlar
Yorum Gönder