Malik-el Şehbaz (Malcolm X) Rahmetullahi Aleyh’ten Seçilmiş Sözler -2-

 Malik-el Şehbaz (Malcolm X) Rahmetullahi Aleyh’ten Seçilmiş Sözler -2-



01- Büyüklerin çocuklardan alacağı bir ders vardır; başarısızlığa uğramaktan utanmamak, toparlanıp bir daha denemek. Ama büyükler olarak bizim çoğumuz öylesine korkak, öylesine çekingen, öylesine 'temkinli' ve bu yüzden de öylesine içine kapanık ve öylesine yüreksiziz ki, birçok insanın başarısızlığa uğramasının nedeni işte bundan başka bir şey değildir. Orta yaşlıların pek çoğu başarısızlıktan kendilerini emekliye ayırmışlardır çoktan.

02- Zeki bir kızdı, iyi bir kızdı. Beni adam etmek için elinden geleni yaptı, ama bak ben onu ne hallere düşürdüm; esrarkeşlik, fahişelik yoluna sürükledim. Sebebi benim o kızın. (Laura adındaki bir kızın kendisi yüzünden kötü yollara düşmesi sonucu duyduğu pişmanlığı açıklarken.).

03- İster kurşun atıyor olunuz, ister oy atıyor olunuz, hedefinizi iyi seçmelisiniz; kuklayı vurmamalısınız, kuklacıyı vurmalısınız.

04- Benim yolumdan yürümek ve hareketime katılmak isteyenler, gerçek anlamda özgürlüğe kavuşmadan önce hapishaneye, hastaneye ve kabristana gitmeyi göze almak zorundadır.

05- Ben şiddet savunuculuğu yapmıyorum, ama adam durup dururken gelir benim ayağıma basarsa, ben de onun ayağına basarım.

06- Kötü bir devreydi o devre kardeşim. Neydi o günlerdeki hastalığım, çılgınlığım öyle... Allah'a şükür ki kurtuldum onların hepsinden de. Şimdi devir şehitlerin devridir. Bu şehitlerden birisi de ben olacaksam, kardeşlik yolunda gerçekleşecektir şehitliğim. Bu memleketi kurtaracak tek şey de zaten bu kardeşliktir. Bunu öğrenmek bana çok pahalıya mal oldu; ama olsun, sonunda öğrendim ya... (Malcolm X, 7 Numaralı Camii'de geçen günlerinden söz ederken.  Ölümünden iki gün önce.]

07- İnsanı bir Müslüman'a karşı yine bir başka Müslüman ancak koruyabilir; ya da hiç değilse Müslümanlar tarafından eğitilmiş ve onların taktiklerini bilen birisi.

08- Bunu söylerken biraz üzülüyorum, ama ne yapayım işte, en sevmediğim ders de matematikti. Bunun nedeni üzerinde çok düşünmüşümdür. Bunun nedeni, olsa olsa, matematiğin tartışmaya hiç mahal bırakmamasıydı, başka bir neden gelmiyor aklıma. Bir yerde yanlış yapmışsanız orada artık her şey bitiyordu.

09- Benim, bugün hâlâ kafa düzlettiren Siyah erkeklerle ve Beyazlara benzeyebilmek için renk renk peruklar takan Siyah kadınlarla ilgili, kendi tecrübelerime dayanarak söyleyeceğim bir şey var: Bu insanlar saçlarına gösterdikleri itinanın yarısını kafalarının içindeki beyinlerine gösterselerdi, durumları şimdikinden bin defa daha iyi olurdu.

10- Benim bu konuda ileri sürebileceğim bir tek mazeretim vardır ki, o da şudur: Ben o zamanlar, bugün Siyah kardeşlerimin pek çoğunun bulunduğu hal üzere yaşayıp giden biriydim, yani bir sağırdım, bir dilsizdim, bir kördüm ben o zamanlar. (Daha 16 yaşlarındayken Laura adındaki bir kızın kendisi yüzünden kötü yollara düştüğünü itiraf ederken.)

11- Hayatta bir şeyler elde etmek istiyorsa insan, zaten birçok şeye sahipmiş gibi davranmalıydı.

12- Allah çeşitli vesilelerle, her zaman ve her yerde yanınızda olduğunu sık sık gösterir size, yeter ki O'nu gönlünüzden hiçbir zaman çıkarmayasınız.

13- Amerika'nın İslâm'ı tanıması gerekir, çünkü Amerika'yı başındaki ırk belâsından temelli olarak kurtarabilecek tek şey İslâm dinidir.

14- Bir ülkenin Ahlâkî durumu açısından güçlülük ya da zayıflık derecesini ölçebilmek için, sadece sokaklardaki kadınların giyim kuşamlarına, tutumlarına bir bakmanız yeterli olacaktır; özellikle genç kadınlara bakarak kesin bir yargıya varabilirsiniz.

15- Amerika'nın bünyesine uğursuz bir kurt gibi giren ırkçılık kanserinin kökünü kurutabilecek bir gerçeğin mayasını tutturmuş olarak, fersiz de olsa bir ışık bırakarak ölürsem, ne mutlu bana! Bu takdirde, şan Allah'a mahsustur. Benim olan tek şey ise günahlarımdır.

16- Beni Amerika'daki en öfkeli zenci diye anıyorlar. Bu ithamı inkâr edecek değilim.

17- Bir diğerimiz için daha fazla ışığa ihtiyacımız var. Işık algılamayı yaratır, algılama; sevgiyi yaratır.

18- Bize şiddet uygulamayanlara karşı biz de şiddet uygulamayız.

19- Eğitim, gelecek için geçiş iznimiz. Çünkü gelecek, ona bugünden hazırlananların olacaktır.

20- Eğitim olmadan, bu dünyada hiçbir şey başaramayacaksınız.

21- Kitaplar bir tür zihin vitaminidir.

22- Müslümanca yaşamanın olmadığı bir yerde, Müslümanca ölmenin elbette bir yolu vardır.

23- Özgürlük için savaşmak için bir erkek olmanıza gerek yok. Tek yapmanız gereken aklı başında bir insan olmanızdır.

24- Şiddet kullanmamaya dair, bir insana ölümcül atakların kurbanı olduğunda kendisini savunmamayı öğretmek suçtur.

25- Irkçılık ideolojik bir düşünce değil, aksine psikolojik bir hastalıktır.

26- Eğer, dikkatli olmazsanız, gazeteler mazlumlardan nefret etmenizi, zalimleri ise çok sevmenizi sağlar.

27- İnsanlar bir insanın bütün hayatının bir tek kitapla değişebileceğinin farkında değiller.

28- Ben bir şehit olacaksam, bu kardeşlik uğruna olacaktır. Bu ülkeyi kurtaracak tek şey budur.

29- Müslümanlara göre; fazla dünyeviyim; diğerlerine göre; fazla dindarım... Militanlara göre, fazla ılımlıyım; ılımlılara göre, fazla militanım.

30- Vatanseverlik, insanın gözünü köreltmemeli. Yanlış bir şey kimin söylediğinden bağımsız olarak her zaman yanlıştır.

31- Benim üniversitem, kitaplarım ve kütüphanem. Hayatımın sonuna kadar okuyabilir, merak duygumu tatmin edebilirim.

32- Eğitim geleceğe açılan kapıdaki pasaportumuzdur. Yarına sahip olmak isteyenler bugünden hazırlanmaya başlamalıdır.

33- İnsanlar bir kişinin hayatının tek bir kitapla değişebileceğini anlamıyorlar.

34- Bazen silahların susması için elinize silahınızı almanız gerekir.

35- Bana göre ihanet ölümden daha kötüdür. Ölmeyi anlayabilirim ama ihanet etmeyi anlayamam.

36- İnsanlar genelde üzgündür. Üzgün oldukları için bir şey yapmazlar. Kendi koşullarına ağlayıp dururlar. Ancak bir insan sinirlendiği zaman değişim yapmaktan çekinmez.

37- Barışçıl ol, nazik ol, kurallara uy, insanlara saygı göster; ancak sana bunları yapmayan biri olursa onu mezarlığa gönder.

38- Kendimizi kabul etmezsek, başkalarının bizi kabul etmesini bekleyemeyiz.

39- Hayatımın ilk yıllarında şunu öğrendim: Eğer bir şeyi gerçekten yapmak istiyorsan, gürültü çıkarmak zorundasın.

40- Sizi eleştiren kimse yoksa başarınız da yoktur.

41- Eğer uğruna ölmeye razı değilseniz, özgürlük kelimesini lügatinizden çıkarın.

42- İnsanların sırtına yük bindiren, sonra da o yükü kaldıramadıkları için insanları cezalandıran bir topluma merhamet duyamam.

43- Birbirimize karşı daha nazik olmamız lazım. Nezaket karşılıklı anlayışı doğurur. Anlayış sevgiyi doğurur. Sevgi sabrı doğurur. Sabırsa birliği doğurur.

44- Zeki bir insan gerektiğinde palyaço rolüne girebilir. Ama bir palyaço asla zeki bir insan gibi davranamaz.

45- Bir kereliğine suça bulaşmak onursuzluk değildir. Ancak sürekli suçun içinde olmak onursuzluktur.

46- Amerika’yı bir kurbanın gözüyle görüyorum. Amerikan rüyası diye bir şey yok, Amerikan kâbusu var.

47- Özgürlük savaşçısı olmak gerekmez. Gerekli olan akıllı ve zeki bir insan olmaktır.

48- Dibe vurmuş bir insan motive olduğu zaman, en büyük değişimi gösteren kişi olacaktır.

49- Bunu söylediğim için üzgünüm am en nefret ettiği ders matematik olmuştur çünkü matematikte tartışma zemini yoktur. Bir hata yaptığın zaman her şey yanlış olur.

50- Okullara, üniversitelere sahip olmak eğitime sahip olunduğu anlamına gelmez.

51- Özgürlük en iyi kölelikten ve mahkûmluktan kurtulduktan sonra anlaşılır.

52- Elinize geçen her şeyi okuyun. Çünkü fikirlerinizi nereden edineceğinizi asla bilemezsiniz.

53- Şiddeti savunmuyorum, ama biri ayağıma basarsa ben de onunkine basarım.

54- Amerika’nın siyahilere karşı işlediği en büyük suç kölelik değil, kendilerinden nefret etmelerine ve kendilerinden şüphe duymalarına neden olmasıdır.

55- Size kendinizden nefret etmeyi kim öğretti?

56- Bir kadına fazla konuşmamasını söylemek, Jesse James’e silah taşımamasını söylemekle eşdeğerdir.

57- Tarih, insanların hafızasıdır. Hafızası olmadığı zaman insan en düşük hayvanların seviyesine iner.

58- Siyahi insanlara yardımı dokunmayacak bir işle 15 dakikadan fazla uğraştığımı asla göremezsiniz.

59- Oy pusulası işe yaramazsa işe ancak mermi yarar.

60- Bir ulusun tam potansiyelini ortaya koymasına yanlış eğitim süreci neden olur.

61- Özgürlüğü elde etmenin tek yolu dünyadaki diğer tüm ezilmiş halkları tanımaktan geçer: Brezilya, Venezuella, Haiti, Küba ve evet Küba halkının kan kardeşiyiz biz.

62- Eğer bir amaç uğruna ayakta değilseniz, her darbe sizi yere serebilir. 

63- İslam'a sövmekten başka fikri olmayanlar; fikrin değil, İslam'a sövmenin hürriyetini arıyor.

64- Bize kalmayacak dünya için, bize kalacak günahlar biriktiriyoruz.

65- Doğrudan yanayım, kim söylerse söylesin. Adaletten yanayım, kimin yanında ya da karşısında olursa olsun.

66- Irkçılık, onursuz insanların kendini ifade etme biçimidir.

67- Samimiyetim itibarımdır.

68- Arkama hiç bakmadım bakmam, sadece yanıma bakarım sık sık, ihanet edecek dostlar hep oradadır çünkü.

69- Eğer dikkatli değilseniz, gazeteler sizin zulüm gören insanlardan nefret etmenizi ve zulmü uygulayan insanları sevmenizi sağlar.

 

Malik-el Şehbaz (Malcolm X) Rahmetullahi Aleyh

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Esmaül Hüsna (Arapça- Türkçe) دُعٰٓاءُ اَسْمٰٓاءُ الْحُسْنٰى

Uzun Ömür İçin Dua

Şifa Salavâtı (Salavâtı Tıbbil Kulubi/Salâvatı Tıbbiye)